Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor - En morsom historie


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må fortelle dere om den lille hendelsen som nylig har skjedd her..

 

Forhistorien er at vi sitter to stk og deler nett. Vi fikk det lever for litt over en uke siden nå. Og vi begge spiller endel warcraft iii, så til vår irritasjon var det at portene var stengt for og kunne hoste games. (Grunnen til dette er pga vi deler nettet igjennom en switch, ikke en router)

 

Så begynte jeg og søke igjennom telenor sine sider, og fant det overraskende da det var innebygd router i modemet våres (TopCom Xplorer 871BT), det gikk da ann og sette den til og fungere som et vanlig ADSL modem, jeg leste nøye hvordan jeg skulle gjøre dette. For vi ville jo spille Warcraft, og vi begge hadde jo Norton Internet security som lokal beskyttelse på datamaskinene våres.

 

Da jeg kom hjem åpnet jeg artikkelen igjen, logget meg på modemet/routeren som det stod på siden der, gjorde de forskjellige tingene (Sette til bridged mode, og bridged enabled) da restartet jeg modemet og prøvde og koble meg til internet, det gikk heller dårlig, og nettet forble nede. Jeg prøvde og endre tilbake instillingene, men ingen nytte. Jeg ringte telenor og spurte på hjelp hos teknisk avdeling. Han tok meg igjennom mange prosedyrer, og siden feilen var på begge Pcene måtte det være noe feil med modemet sa han.

 

Det morsomme er at han sender meg et nytt modem som jeg får i reklamasjon.

Jeg tenkte da ikke noe mere på dette og tenkte jeg skulle vente på modemet.

Da jeg kom hjem den dagen tenkte jeg at jeg kunne gjøre et siste forsøk på det første modemet. Jeg resetta factory settings på modemet, installerte programvaren til telenor, og vips var nettet tilbake.

 

Det jeg lurer på er, hvorfor skriver telenor ting på siden sin som gjør at man ikke får nett? Å samtidig hvor kompatible folk har de der når de ikke engang ber deg resette modemet til standard? :p

 

Det sier jo sikkert litt om meg også men.. Uansett synes det var ganske morsomt, får nå snart to modem. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn er koblingen vår

 

Telefon linja -> Modem -> Svitsj ->Deler ut til alle som er koblet til nettverket.

 

Det jeg gjorde, som det sto på siden til telenor var og skifte til PPPoE Bridged istedenfor det den sto på, og bridged enabled.

 

Dessuten prøvde vi og koble uten svitsjen og rett i datamaskinen, men det var til ingen nytte.

 

Edit: Modemet har en dobbelfunksjon det er dette jeg snakker om, den kan fungere som router og modem, eller bare modem.

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar
Det jeg gjorde, som det sto på siden til telenor var og skifte til PPPoE Bridged istedenfor det den sto på, og bridged enabled.

Joda, men da måtte du ha satt opp maskinen din til og "ringe opp" via PPPoE, det er nemmlig det routeren gjør, dessuten hadde du bare fått en maskin på nett om gangen i og med Online ikke støtter flere PPPoE-sessioner på samme linje.

Lenke til kommentar

Telenor har kjøpt en IP-range for veldig lenge sida og den er det begrenset med adresser, dette medfører at dere må dele på adressene. Telenor "gambler" rett og slett med IP-adressene og satster på at ikke alle er på logget samtidig. da adsl kom vart det et lite prob, nemlig faste adresser :D dette løser de med å sette en veldig kort "realse tid" på adressene. generelt er det forlite adresser i verden, i mens venter vi på IPv6 .

 

derfor må vi ha en "router" som oversetter adressen som du har fått med telenor og deler den ut til en "lovelig" ip-range på nettet ditt,.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...