Gå til innhold

Støpsel adapter fra engelsk til norsk


BA1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt ein data-dings i england. Laderen til denne har sjølvsagt engelsk støpsel/kontakt.

Nokon som har gode tips om kvar eg kan kjøpe ein adapter billeg? På Clas Ohlson og nokre andre nettbutikkar finn eg berre adaptere som går andre vegen, frå norsk til engelsk kontakt. Men eg skal altså ha frå engelsk til norsk. :w00t:

 

Vil helst ikkje betale meir enn 100 kr for adapteren.

 

Alle tips vert motteke med takk! :love:

Endret av BA1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være noe problem i det hele tatt. Dersom det er en jordet kontakt(som det trolig er) må du koble tre ledninger i stedet for bare to.

 

(På den engelske kontakten tilsvarer den "øverste" eller største kontakten jord, men dette ser du dersom du åpner kontakten da jord-lederen vanligvis har en grønn farge.)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Trur ikkje det er jorda kontakt (har ikkje fått produktet endå).

Har tenkt å kjøpe eit produkt til. Ser på ein Asus WL-500g trådløs ruter.

 

hmmm.... kan den data-dingsen gå på 220Volt?

Godt poeng. Er vel kanskje ein slags "omformar" i kontakten. Nokon som har f.eks. Asus ruteren som veit?

Blir vel "vanleg" adapter som vert løysinga då... Går det ann å lage ein adapter sjølv?

 

Kom gjerne med forslag på butikkar der slikt vert selt billeg...

Lenke til kommentar
   hmmm.... kan den data-dingsen gå på 220Volt?

 

Her snakkes det nok om en adapter, men det har uansett ikke spilt noen rolle da spenningen i good ol' UK er 220V, samme som her på berget.

 

Støtter forøvrig anbefalingene til andre her : Kutt av UK-støpselet og fest på et norsk. Funker som fjell.

For den lille dingsen min går nok dette kanskje,

men for eit produkt som Asus ruteren så leveres vel den med ein slik "stor kontakt klump" som mange andre elektronikkprodukt/ladere? Er litt usikker.

I så fall går det vel ikkje ann å berre kappe av denne?

 

Står på Asus global sine sider: AC Input: 100V~240V(50~60HZ);

Spørs vel om den dingsen (kva heiter det?) som omformar spenninga til riktig spenning er i kontakten eller i sjølve aparatet...

Endret av BA1
Lenke til kommentar

De aller fleste data duppeditter som routere, modem osv har veldig lav driftspenning. Mye brukt er 5V, 9V og 12 V. De fleste adaptere som følger med er en liten trafo som ofte kan mates med alt i fra 100 V-230 V. Er det en løs ledning på utenfor trafoen er det ikke noe problem og sette på en standard støpsel. Disse enhetene jordes sjelden. Så det er bare 2 kabler og koble til og disse klarer du ikke koble feil, for det spiller ingen rolle hvem av polene du bruker så lenge dette er vekselstrøm som ikke opererer med +/- spenninger som man gjør med likestrøm. Men sitter kontakten på selve trafoen så trenger du nok en adapter. Her er det greit å stikke innom en turistkontor eller et reiseselskap som ofte har sånne på lager til engelske turister i norge :thumbup:

 

Sjekk på trafoen på enheten din hvilken spenning den tåler før du kobler den til 220 V for sikkerthets skyld!

 

PS. Du kan også kjøpe en norsk trafo med rett spennig og plugg fra f.eks Elfa. Dette er ikke anbefalt fra leverandører, men kjøper du av kvalitetsmerke er ikke dette noe som helst problem å gjøre.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Ok, hvis omformeren sitter på selve kontakten da blir det vanskelig å bytte til en norsk. I de fleste tilfeller er dog denne omformeren en liten boks som har en ledning inn og en ledning ut. Ofte kan man bruke en vanlig dataledning inn i denne, og disse kan jo fås kjøpt i enhver databutikk.

Vent til du faktisk mottar produktet så ser du raskt hva som kan gjøres.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tusen takk igjen for gode svar!

 

Konklusjonen er at uansett burde eg finne ei løysing som ikkje er altfor dyr.

 

Asus ruteren ser eg er Ukens tilbud på komplett, så kan hende eg kjøper den er i staden for...

Men ville vore litt artig å prøvd seg som "hobby elektrikar" også...

 

Viss nokon veit om plassar i Bergen der ein får kjøpt ein vanleg reiseadapter for engelskmenn, ta kontakt eller skriv eit svar i denne posten!

 

Kanskje eg kan spørje på eit litt stort hotell også... las i avisa for ei stund sidan at dei hadde mange slike igjengløymde adaptere...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...