Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan styre domener


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kan egentlig ingenting om domene, hva det er.

Har lest meg til at domene er regler for en gruppe maskiner i nettverk og at du du må være systemansvarlig for å kontrolere det.

 

Vel, jeg logger meg på med domene kreativ som administrator.

Men er dette nok?

 

Er det slik at domene ligger på serveren og at jeg må inn på den for å redigere rettigheter på brukere og slik? At jeg ikke kan logge meg på domene for å styre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på i hvilken sammenheng. Her på skolen jeg går, ligger brukerne og filer på et domene siden skolen er delt i tre. Da er det samme elevnettet til alle som er over hele skolen.

 

I internett sammenheng blir det samme prinsippet, bare litt større.

 

F.eks "hardware.no" er et domene, det henter filer da ifra den IP-adresse filene ligger, som da er registrert på hardware.no domenet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men burde jeg kunne se brukerene som er medlem av domenene på maskinen som er en del av domene?

 

For når jeg logger meg på ett brukernavn enten administrator eller den begrensede brukeren kan jeg bare se oversikt over lokale brukere..

Jeg ser ikke meg selv liksom.

 

Når jeg prøver å finne meg selv ser jeg i datamaskinbehandling og lokale brukere.

 

edit: nå er jeg inne på serveren klikker brukere i datamaskinbehandling og der stpr det:

 

server domain controller. acounts are managed with the active directory users and computers snap in.

 

edit igjen: http://aasmund.mscon.net/ting/domene.jpg

Jeg kan når jeg går inn der, se brukere og maskiner, men kan ikke gjøre noe med dem. Domene kontrolleren skjønner jeg meg heller ikke på. kan ikke gjøre noe der

 

Edit: Jeg fant det ut. det er i kontrollpanel-administrative verktøy. der er det ulike program for å endre domenerettigheter osv. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men tror jeg finner det ut snart ialefall.

Fint uansett om noen har noe å bidra med.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...