Gå til innhold

Ebay er det noe bra eller?


Anbefalte innlegg

noen som har kjøpt noe på ebay noen gang? er det trygt fynke det fint? men er alt brukt der eller? eller e det også nye ting? men det va værtfall mye billigere. Radeon X800 Pro vivo kostet fra 1500kr til 2000. og det koster 3000kr for X800XT og slik det er billige det? men ka tror dere frakten hadde blitt til norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør selger om frakt da det er noen som skor seg på høye fraktpriser. Sjekk også at selgeren faktisk selger til Europa og ikke bare i USA. I likhet med QXL har Ebay et karaktersystem, hvis en selger ikke har noen karakterer i det hele tatt eller høy prosent misfornøyde folk kan det være lurt å være litt forsiktig. I mange tilfeller kan det være lurt å lese noen av karakterkommentarene da enkelte gir god karakter og negativ kommentar for å unngå å få dårlig karakter tilbake.

Lenke til kommentar

Har hørt om flere som har blitt svindlet på EBAY, dvs dem betaler og får ikke

en dritt, samma skjer jo oxo på norske sider, men det er litt lettere å få

tak i en fyr i norge enn i USA feks....

Dessuten så risikerer du fortolling for varer utenfor norge, og en skyhøy

fraktpris dersom du kjøper store/tunge ting...

Frakt på over 500+ Nok er ikke uvanligt om det veier noen kilo

Men for all del, det er mulighet for en god handel også, men du bør gjøre

grundige undersøkelser ang frakt og toll, og om selger virker 100% seriøs.

MVH Helge

Lenke til kommentar

Om det er trygt er jo litt avhengig av hvem du handler med. Det er lurt å se på tilbakemeldingene til folk og se nøye på hvilke betalingsformer som de godtar. Jeg tror nok det enkleste er å betale med paypal. Det er mange som bare sender til USA eller kanskje USA & Canada. Dette synes jeg er ganske irriterende, men det går an å spørre om de er villige til å sende til Norge.

 

Husk på at for det meste du bestiller så kan du risikere å betalle toll på 24% akkurat som om du bestiller fra en butikk i utlandet, men du kan også ha flaks som jeg har hatt et par ganger nå at posten og andre ikke har lagt merke til verdien på varen jeg kjøpte.

 

Når det gjelder frakt så vil jeg anbefalle deg å spørre selgeren om hva det vil koste før du byr eller kjøper. De fleste har skrevet opp frakt til sitt land men det er ikke så mange som har til Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har handla ganske mye på ebay, og jeg har enda ikke blitt lurt. Det viktigste er å passe på hvem du kjøper av. De fleste produkter blir solgt av folk som driver med det i stor stil, de har ofte feedback opp i de mange tusen+, så da kan du være ganske sikker på at det går riktig for seg.

 

Det andre er å se om de shipper worldwide, de fleste gjør det, men det er også en del som bare shipper til usa, spesielt når det kommer til større ting som hardware.

 

Det neste er betaling, paypal er uten tvil det enkleste og sikreste. Nesten alle tar imot betaling via paypal, det er meget raskt og lettvint, og du blir forsikret i samme slengen, så hvis du noen mot alle odds skulle lure deg, så kan du få pengene tilbake fra paypal. Vær oppmerksom på at paypal bare tar $, £ og €, ikke AUD eller noen andre lokale mynteneheter, men det er sjelden et stort problem.

 

Moms kan også være et problem, men jeg har faktisk enda aldri blitt momset, selv om det meste jeg kjøper er over 200kr i verdi. Det kommer sikkert helt an på hva du kjøper, men ofte sender de som brev og merker ikke dem å nøye, så da gjør ikke posten noe med dem heller. På et skjermkort ville det nok blitt litt annerledes så sant du ikke eksplisitt ba selger merke pakken med en lavere verdi. Ellers ville jeg regnet med å måtte betale moms, hvis du slipper er det jo bare bonus.

 

Frakten trenger du ikke være nervæs for, den er myyye lavere enn i norge. Som oftest betaler jeg ca. 5-8$ fra usa, rett nok som oftest spill og dvder, men jeg tror ikke du ville måtte betale mer enn kanskje 20-30$ for et skjermkort, noe som bare er litt over norske priser.

 

Frakt-tiden fra usa pleier å være veldig lav også, som oftest under en uke. Hvis det er snakk om en pakke blir det nok selvsagt litt annerledes, men hvis den sendes som brev går det veldig fort.

 

Edit: Leif er morragretten.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg har klart å slippe unna moms på den siste tingen jeg kjøpte fra ebay. Den kostet over 10 000kr så det blir litt. Tingen var at den ikke kom med posten og det ser ikke ut til at de som leverte den tenkte på moms. Så nå håper jeg bare at jeg ikke får noen regning i posten for momsen...

 

Jeg tror nok $20-30 i frakt på et skjermkort kan stemme selv om jeg ikke har bestilt noe slikt har ting med tilsvarende størrelse hatt den prisen.

 

En ting jeg ville vært obs på er hvis du vil ha forsikring, det vil gjøre det mye mer sannsynlig at du må betalle moms fordi da blir jo verdien du betaller satt på pakken.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt GF6800 GT og masse andre ting-tang fra E-bay. Betalte ca $35 for frakt for skjermkortet. Men når jeg kjøpte paintball utstyret så betalte jeg nesten 1000 kr, det ble alikevel billigere enn Norge:) Du må også be selgeren markere pakken som gave og verdien under 1000 kr, da slipper du moms! Jeg hadde 2 kjøp for 20 dager siden der men har ikke mottat dem. Selgerene var seriøs og hadde handlet med den ene fra før. Tror dere at den kan ha blitt liggende igjen på postkontoret eller tollvesenet for kontroll? Hvordan kan jeg finne ut om den er hos tollvesenet? Har ingen mistanker om at selgerene ikke sente pakken.

Lenke til kommentar
men er det brukte ting eller? eller også nye ting. så dere vil si at det er ganske trygt ? lurer på om jeg ska gjøre det asså? kjøpe pc deler der fra! mye billigere en her i norge!:) og det er litt fett. men samma det me frakten da? hehe en gang må jo bære den første gangen da! hehe

Det er både og. Det står i auksjonsteksten hvorvidt sakene er nye eller brukte. Når jeg sier at fraktprisene ikke er ukurante, så er det vel en sannhet med modifikasjoner. Med mindre det er tunge ting du kjøper så ligger vel de fleste med luft til Norge på rundt 20$-25$. Det koster mao litt mere enn postoppkrav i Norge.

 

Og så kommer dette med mva i tillegg for varer med verdi over 200 kr. De flester gjør som en annen kar skriver i denne tråden, skriver prisen på pakken til å være noe lavere enn den er. Men det er ikke alle, og det er forskjellige grunner til det. Får du derimot en pakke merket som gave med verdi over 200 kr fra et firma må du betale for det. Mva et al. Spørs helt på hvordan tollbetjentene her i Norge har det på dagen...

 

Så det er både og, men det er mye interessant samlegreier du kan finne der. Ikke bare datadeler.

 

Vær varsom da, auksjoner kan FORT bli vanedannende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...