Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd med turbo/eksos på 1.9TDI


Ole Martin

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Touran, 2005 modell, med 1.9/105 turbodiesel motor.

Den er kjøpt 15.07.2004.

 

Etter en måned dukket det opp en ulyd i eksosen. Ved girskift (gir gass – inn med clutch for å gire – slipper gassen), kom det en ”oooOOOooo” lyd fra bakre del av eksossystemet. Dette var kun tilstede ved rask akselerasjon, ikke hvis en tok rolige girskift. Jeg klaget på dette og min VW forhandler mente dette var resonans i fra eksossystemet. De byttet eksosanlegg fra en demo bil de hadde. Det hjalp ikke, lyden kom nå forfra og var tilstede hver gang en slapp gassen. Det ble altså verre etter reparasjonen.

 

Nylig ble det satt i fabrikksnytt eksosanlegg. Nå kom lyden igjen forfra, men ikke så ille som med eksosanlegget på demobilen.

Allikevel er lyden verre en med det opprinelige eksosanlegget.

 

Samme dag ble bilen prøvekjørt av en kar i fra Møllergruppen, som var innkalt av min forhandler. Han kunne høre ulyden og hadde følgende kommentar:

”Jeg har ikke hørt noen tilsvarende lyd før, men antar at lyden vi hører er en normal arbeidslyd i fra turboen/eksosanlegget. Det er ikke farlig..

Saken anses som avsluttet fra vår side”.

Hvordan kan han si at han ikke har hørt noe tilsvarende før og samtidig si at lyden ikke er farlig?

 

Som ett ledd i min søken etter å dokumentere mine påstander om feil/mangler på vår Touran, har jeg studert en del 2005 utstillingsmodeller samt prøvekjørt flere tilsvarende Touran’er. Det synes som at vår Touran har et problem med motor/drivverk (vibrasjoner) samt ulyder fra eksosanlegg/turbo. Denne lyden har jeg hørt på en annen Touran jeg har testet, mens to andre ikke har den.

Uten at jeg kan 100% gå god for dette i dag, kan det nesten synes som om at VW har et problem med enkelte TDI motorer.

Men uansett er det ikke mer hjelp å få i fra min forhandler/Møller gruppen.

Synspunkter mottaes med stor takk.

 

Ole M.

Endret av Ole Martin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...