Gå til innhold

Hvorfor så høg temperatur med så "ok" kjøling?


ALLAH

Anbefalte innlegg

Hepps! har ett MSI KT400 ULTRA hovedkort. ilag med dette har jeg en amd athlon xp2700.

 

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor den kjører så høg temperatur? helt oppe i 55grader med ei silent breeze xp3200+ vifte.. noe som burde holde den kald, Mener jeg.

kunne tenkt å klokke den opp til tja.. hvertfall xp2800, men det fører igjen til at pcen blir svart ;)

 

 

Takker for di råd jeg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

55 grader er ikke sinnsykt høyt på en AMD XP prosessor.

 

I hvertfall ikke når man kjører "lydløs" vifte på prosessoren. Skaff deg en vifte med vifteregulering (Volcano 11 har jeg), da har du en vifte som er ganske stille når du ikke trenger det, og kjøler som et uvær (og bråker som det) når du har behov for det.

Lenke til kommentar
55C er okay for den CPU'en og den kjøleren. GlacialTech Silent Breeze er definitivt ikke en bra kjøler, den er derimot utmerket på lydnivået.

 

Skal du under 50C, så må du nok vurdere ThermalTake eller lignende.

må ikke da, eg har cheftec fulltower, og cpuèn min ligger på ca.30grader

Da må du enten ha vanvittig heftig kjøling i kabinettet ditt, eller så er det mer sannsynlig at hovedkortet ditt viser feil temperatur. Jeg har enda til gode å se en Athlon XP CPU med luftkjøling under 40C. Ved CPU temp på 30C så er du nesten nede i normal system temperatur.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
må ikke da, eg har cheftec fulltower, og cpuèn min ligger på ca.30grader

Med luftkjøling og normal romteperatur?

Prøv å måle temp. med på en skikkelig måte, så kommer du til å se noe rart.

 

Til trådstarter; GC Silet Breeze viftene har en eledig finish, du burde planslipe den, så faller nok temp. med en god del grader.

Her gikk det fra 78 v/ full load til ~60 etter plansliping...

Lenke til kommentar
Når det gjelder kjøepasta trenger man kun ett ekstremt tynt lag (1-1.5mm). Dette kan påføres jevnt med f.eks. ett kredittkort

skulle det stått 1 - 1.5 nm? Å legge et fett lag med hva som helst mellom to flater som ideellt skal ligge helt intil hverandre høres feil ut i mine ører. Pasta skal vel ideellt kun fylle groper og riper slik at det er metall - metallkontakt på "toppene" og paste fyller resten.

Med blanke maskinerte eller polerte flater burde det holde med et lag som er så tynnt at metallet skiner igjennom.

 

/MBE

Lenke til kommentar
55C er okay for den CPU'en og den kjøleren. GlacialTech Silent Breeze er definitivt ikke en bra kjøler, den er derimot utmerket på lydnivået.

 

Skal du under 50C, så må du nok vurdere ThermalTake eller lignende.

må ikke da, eg har cheftec fulltower, og cpuèn min ligger på ca.30grader

Jeg så så vidt 30 tallet rett etter at jeg monterte Thermaltake Volcano12.

Bare 14 dager etter var idle temperatur over 40 grader grunnet støvgehalten.

Det legger seg et tynt lag med fiiint støv mellom kjøleribbene som ikke forsvinner med vanlig rengjøring og det har litt å si fror CPU temperaturen.

Men 30 grader på CPUen må skylder feilkalibrert temperaturmåling eller at du har utetemperatur i rommet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kjøepasta trenger man kun ett ekstremt tynt lag (1-1.5mm). Dette kan påføres jevnt med f.eks. ett kredittkort

skulle det stått 1 - 1.5 nm? Å legge et fett lag med hva som helst mellom to flater som ideellt skal ligge helt intil hverandre høres feil ut i mine ører. Pasta skal vel ideellt kun fylle groper og riper slik at det er metall - metallkontakt på "toppene" og paste fyller resten.

Med blanke maskinerte eller polerte flater burde det holde med et lag som er så tynnt at metallet skiner igjennom.

 

/MBE

Jeg beklager, jeg var visst litt trøtt når jeg postet denne posten, 1mm-1.5mm høres tykt ut, jeg ekke sikker på hvor jeg har fått det fra. :whistle:

Lenke til kommentar
55C er okay for den CPU'en og den kjøleren. GlacialTech Silent Breeze er definitivt ikke en bra kjøler, den er derimot utmerket på lydnivået.

 

Skal du under 50C, så må du nok vurdere ThermalTake eller lignende.

må ikke da, eg har cheftec fulltower, og cpuèn min ligger på ca.30grader

Jeg så så vidt 30 tallet rett etter at jeg monterte Thermaltake Volcano12.

Bare 14 dager etter var idle temperatur over 40 grader grunnet støvgehalten.

Det legger seg et tynt lag med fiiint støv mellom kjøleribbene som ikke forsvinner med vanlig rengjøring og det har litt å si fror CPU temperaturen.

Men 30 grader på CPUen må skylder feilkalibrert temperaturmåling eller at du har utetemperatur i rommet.

da er jo ikkje lite, da var eine gongen me hadde LAN, då låg cpuèn på 17grader!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...