Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkassen slo noe voldsomt i bilen min! Hjelp


Slabbedasken

Anbefalte innlegg

Har hatt litt bal med min 91 mod. Mitsubishi Sigma mht giren.

Var på en liten tur nå og giren slo noe voldsomt så bilen fikk et skikkelig puff....ikke en hyggelig opplevelse......hva kan dette tyde på?

Var ikke så lenge siden giren "sluttet å virke" den tok rett og slett ikke lengre, og etter å ha byttet til 100% mitsubishi girolje og nytt oljefilter i giren, så funket den igjen, innen den slo i dag.

Kan det være at giren holder på å kræsje/ gå i stykker, eller hvilken andre teorier kan vi ha for å stille "diagnose" på på automatgiren?

Om giren går i stykker så er det klart reklamasjon, men er veeeeldig usikker nå :cry::no::(

 

Takker for alle svar!

 

-slabbedasken-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ettersom jeg har sett av din andre tråd om girkasse på denne sigma`n, virker det for meg som den girkassa er i ferd med å ta kvelden...

 

Som vel noen svarte deg i den andre tråden, har du jo ikke reparert selve problemet ved å skifte olje når det er spon i oljen, det er mer og betrakte som "brannslukking" som jo ikke løser grunnen til at det er blitt spon i kassa,.

 

Spør du meg, trenger den girkassen din overhaling eller bytting!!

 

(litt of topic vil jeg tipse deg om å skaffe deler til denne bilen i Sverige.

Min mor har en tilsvarende som deg, og feks bytte av drivaksel-ledd kom på ikke mindere enn 17.000 på mitshubishi i Norge (selger bare hele aksler) (under halvparten i Sverige)

 

Dette er jo en ganske sjelden bil i Norge, og "ny deleprisen" er helt sinnsyk :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja kankje det.....det "kjennes" ut som om bilen ikke tar så bra så den gjorde.....turtaller må en del opp før giren skifter og man får "trekk" dette varierer litt......den slo kraftig en gang, uten at jeg helt vet hva som skjedde og hvorfor....

Bilen er bare 1,5 mnd og selgeren sa ingenting om at girkassen holdt på å ta kvelden....selv om dette er den aller største utgaven av sigma osm jeg fikk for slarve 60 000 så vurderer jeg reklamasjon om girkassen tar kvelden.,.....

 

I heftet på bile nstår det at det skal være 7,5 liter vekse i automatkassen,,,stemmer dette? fikk beskjed hos merkeverksted at det var ellom 3-4 og selv med det så står oljen på akseptabelt nivå. :hmm::no:

Lenke til kommentar

vill faktisk anbefale å ta girkassen med til ett verksted som driver på med renovering og slikt.. og få dem til å åpne kassen og se om noe er synlig skadet.. det at det er spon, kommer av slitasje i tannhjulene, mye filing i girene, visst den ikke girer like presist lengre slik at den må bryte girene mer inn så kan du oppleve at det kommer spon.

 

Har du har kjenninger innenfor forsvaret som driver på med reperasjoner, stikk til dem.. dem fikser det meste..

det kan være elektronikken som styrer girkassen som fusker.. justeringer.. er ikke sikker på hvordan det er på såpass gamle biler, med tanke på justeringer, om verkstedet kan gå inn med data å justere kassen.. men det er jo verdt å undersøke.. evt.. få tak i bytte kasse fra en opphugger

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Jeg har en 1996 Mitsubishi Magna (Sigma) Type TE som er "new shape" og ikke selges i Europa. Bilen min har 3.0 V6 og automat. Girkassen fungerer greit, men folk med peiling sier at Mitsukassene ikke er kjent for å vare evig. Vær glad om den holder 200 000 km sier de. Både min og din biltype ble produsert i Adelaide/ Australia, og det er bare noen timer fra der jeg bor. Skulle kassen ryke er det derfor mulig å "shippe" en automatkasse med båt fra Australia. Magna er like vanlig her som Golf er i Norge!

Lenke til kommentar
Jeg har en 1996 Mitsubishi Magna (Sigma) Type TE som er "new shape" og ikke selges i Europa. Bilen min har 3.0 V6 og automat. Girkassen fungerer greit, men folk med peiling sier at Mitsukassene ikke er kjent for å vare evig. Vær glad om den holder 200 000 km sier de. Både min og din biltype ble produsert i Adelaide/ Australia, og det er bare noen timer fra der jeg bor. Skulle kassen ryke er det derfor mulig å "shippe" en automatkasse med båt fra Australia. Magna er like vanlig her som Golf er i Norge!

Så det er ikke så dyrt å få "totalrenovert" en automatkasse der alså.... det høres interresant ut....hva ville en brukt/ny girkasse kostet hos dem da....det ville kankje spart seg å få en ny brukt en som ikke var gått så altfor mye til en bedre pris enn å fikse den gamle?

Har disse en web side eller epost adresse?

Takker for tipset iallefall :-)

Lenke til kommentar
vill faktisk anbefale å ta girkassen med til ett verksted som driver på med renovering og slikt.. og få dem til å åpne kassen og se om noe er synlig skadet.. det at det er spon, kommer av slitasje i tannhjulene, mye filing i girene, visst den ikke girer like presist lengre slik at den må bryte girene mer inn så kan du oppleve at det kommer spon.

 

Har du har kjenninger innenfor forsvaret som driver på med reperasjoner, stikk til dem.. dem fikser det meste..

det kan være elektronikken som styrer girkassen som fusker.. justeringer.. er ikke sikker på hvordan det er på såpass gamle biler, med tanke på justeringer, om verkstedet kan gå inn med data å justere kassen.. men det er jo verdt å undersøke.. evt.. få tak i bytte kasse fra en opphugger

Hvordan fungerer det i praksis mht forsvaret.....er det folk der som kan fikse/renovere en automatkasse billig e.l? Er i førstegangstjeneste nå så kan høres interresant ut (Bergen) Blir vel Haakonsvern da eller hva?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå streiker den igjen. Samma problemet som sist.....turtallet går men "hjulene" står i ro.

 

Skal ta en research om hva en ny automatkasse (brukt) kan koste meg, og få et merkeverksted til å se hva som må gjøres, siden en fra NAF sa at det er ofte problemer med lamell platene eller noe lsikt, noe som ikke var så dyrt å fikse, men er somsagt lei av dette tullet og vil ha det fikset nå koste hva det koste vil :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...