Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med rebooting av SN95G5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å skift fra Master til Cable Select, eller omvendt. Mener jeg leste noe sånt på et forum hvor det var noen som hadde samme problemet, det var helt sikkert Sudhian, men jeg finner ikke igjen den tråden.

 

Får håpe Shuttle slipper en ny BIOS innen 1 måned hvor de fikser dette problemet, og det største problemet som er at den leser av altfor lave temperaturer, dette resulterer da i at viftene går fortere enn de trenger. Det som er noe trøblete for Shuttle er at SN95G5 leser av forskjellige temperaturer av de forskjellige utsendingene(batches) av S939 prosessorene.

 

Sudhian sitt forum er det en representativ fra Shuttle (forumnavn: Odie) som har bedt folk om å sende han en privat melding med følgende:

 

1. Et tydelig bilde av prosessoren og/eller infoen som står på den.

2. Idle temperatur.

 

Jo flere de får dette av jo raskere kan de få sluppet en ny BIOS som burde fikse dette, men det skal sies at det alltid er litt "gambling" å kjøpe den første versjonen av en ny XPC.

Lenke til kommentar

Min er tilgriset med Artic Silver 5, så jeg tror jeg må droppe det. :(

 

Sendte mail til en som heter Arne i Shuttle i Tyskland nå, så håper at han kommer med et fornuftig svar.

 

Jumperene: Det er bare på raptor-disken at det er jumpere. På den andre maxtor-disken så er det noe som ligner på to jumper-pinner, men om jeg prøve å sette på en jumper så detter den ut. :S

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Samme problemet har oppstått hos meg også et par ganger, men jeg tror det hadde sammenheng med at Exploreren hang i windows slik at jeg måtte reboote systemet. Windows explorer henger hos meg i det jeg bytter en cd-plate og exploreren skal oppdatere innholdet.

 

Men jeg har et annet problem som er litt verre. Maskinen har problemer med å boote etter at den har vært av en stund. Den starter sjeldent på første forsøk. Viften går på og lyset på hovedkortet lyser men biosen starter ikke. Skjermen blir ikke aktivert.

 

Når jeg først har fått start på maskinen fungerer den bra. Ikke noe problem å reboote.

 

Har prøvd å tatt ut den ene minnebrikken og da virker det som om den har lettere for å starte. Har testet ram-brikkene og fant ikke noe feil med dem. Har også prøvd med annen power supply uten at det hjalp.

 

Noen som har peiling på hva dette kan skyldes?

 

Spec:

 

Shuttle SN96G5

AMD 3500+

2 x 512 kingston

Asus ATI Radeon 9600XT

Maxtor SATA 200GB

Pioneer DVR-108

Lenke til kommentar
Samme problemet har oppstått hos meg også et par ganger, men jeg tror det hadde sammenheng med at Exploreren hang i windows slik at jeg måtte reboote systemet. Windows explorer henger hos meg i det jeg bytter en cd-plate og exploreren skal oppdatere innholdet.

 

Men jeg har et annet problem som er litt verre. Maskinen har problemer med å boote etter at den har vært av en stund. Den starter sjeldent på første forsøk. Viften går på og lyset på hovedkortet lyser men biosen starter ikke. Skjermen blir ikke aktivert.

 

Når jeg først har fått start på maskinen fungerer den bra. Ikke noe problem å reboote.

 

Har prøvd å tatt ut den ene minnebrikken og da virker det som om den har lettere for å starte. Har testet ram-brikkene og fant ikke noe feil med dem. Har også prøvd med annen power supply uten at det hjalp.

 

Noen som har peiling på hva dette kan skyldes?

 

Spec:

 

Shuttle SN96G5

AMD 3500+

2 x 512 kingston

Asus ATI Radeon 9600XT

Maxtor SATA 200GB

Pioneer DVR-108

Dette med disken på starten er en kjent "bug". Les min test av SN95G5 så skal det bli fikset. :)

Lenke til kommentar

Fin test du hadde gjort :thumbup: og takk for tipset.

 

Det at den henger i det den sjekker ide drivene skjer så sjeldent hos meg at det ikke plager meg.

 

Det er verre med det andre problemet. Starter fint med en minnebrikke i, men har problemer med å starte når den har to i.

Lenke til kommentar
Fin test du hadde gjort :thumbup: og takk for tipset.

 

Det at den henger i det den sjekker ide drivene skjer så sjeldent hos meg at det ikke plager meg.

 

Det er verre med det andre problemet. Starter fint med en minnebrikke i, men har problemer med å starte når den har to i.

Har du tatt memtest av brikkene?

Lenke til kommentar

Har tatt memtest av minnebrikkene ja. De skal være ok. Det spiller ikke noen rolle hvilken av dem jeg starter opp maskinen med heller. Men når jeg kjører dual channel starter den bare av og til. Står maskinen av mer en ca 5 min. oppstår problemet. Slår jeg den av og så på igjen rett etter går det greit. Merkelige greier.

 

Skal prøve med et annet skjermkort og se om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Har tatt memtest av minnebrikkene ja. De skal være ok. Det spiller ikke noen rolle hvilken av dem jeg starter opp maskinen med heller. Men når jeg kjører dual channel starter den bare av og til. Står maskinen av mer en ca 5 min. oppstår problemet. Slår jeg den av og så på igjen rett etter går det greit. Merkelige greier.

 

Skal prøve med et annet skjermkort og se om det har noe å si.

Send en mail til shuttle tyskland og spør. Det kan hende at brikkene dine ikke er kompatible med shuttlen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte bare jeg måtte rapportere hvordan det gikk med denne boksen min.

 

Etter måneder med trøbbel som nevnt ovenfor og hyppig lesing av forumet på sfftech.com samt innlevering ganger 2 av shuttle'en til SMG funker den endelig som den skal. :w00t:

 

Årsak til problemet: Defekt minnebrikke. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...