Gå til innhold

PC til backup over nett.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har endel hardisker som jeg bruker til backup. For lyeblikket er det bare 4, men jeg vil gjerne ha kapasitet til ca 10 om mulig. Planen er å la pcen stå hos en kamerat. Dra den opp med wake-on-lan ca en gang i uken, og synce den mot hovedmaskinen. Gjerne også med muligheten til å synce den mot andre nettverksdrives.

 

Spørsmålet mitt er da, hvor dårlig maskin kan jeg slippe unna med? Planen er å kjøpe noe brukt og billig. Hvir bra PSU trenger jeg feks? Og hvilket operativsystem anbefaler dere for enkel og grei adminstrasjon. Aller erfaringer mottaes med takk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par 200GB-disker, en 180GB disk, en 160GB-disk og flere midre disker stående i et miditower-kabinett med en P3 600MHz prosessor i.

 

Hovedkortet er vel fra år 2000 eller deromkring. Har ikke flashet BIOS siden 2001 ihvertfall, og den funket uten problemer med de store diskene.

Standard Intel 440BX-chipset. BIOS detekterer bare 137GB, men os'et (Har brukt FreeBSD og linux på den boksen) finner all plassen uten problemer, og det Funker™.

 

Med den prosessoren og et billigbillig gammelt pci-skjermkort har ihvertfall ikke Chieftec 360W PSU'en noe problem med å dra 7 disker, en brenner og 4 kabinettvifter.

 

Så noe slikt noe bør funke bra, men om man kjøper noe såpass gammelt, kan man risikere å få UDMA-33-kontrollere. Det bør dog ikke være noe problem om man ikke skal drive en gigabit-linje.

Lenke til kommentar
hva slags linje har du tenkt å overføre 2 TB over?

 

Ville tatt ca 3 uker på en 10Mbs linje :omg:

Grovjobben gjøres "manuelt" (dvs vha harddiskkabinett). Så skal det bare overføres det som er nytt siden forrige uke. Sitter på 10 mbit, så det går nok fint.

 

Får forresten kloa i en gammel P3 antakelig. Den burde være fortreffelig til arbeidet. Den har med en 230 watts strømforskyning. Men jeg har blitt fortalt at det skal gå å koble sammen to strømforsyninger i ett kabinett? Noen som kan verifisere dette? Og noen som har noen tips til ett ok og ikke minst billig tårn med strømforsyning?

 

Ett siste spørsmål, sånn ca hvor mange watt drar en disk, og hva slags spenning bruker den, vill tro den brukte både 5v og 12v, men det er kanskje ikke riktig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg ha to psu koblet opp mot hverandre, det funker som bare det

det du må gjøre er å tyve/koble to ledinger i sammen. og så kommer den vanskligste å forklare hvem du skal koble isammen. den store kontakten som går til hovedkortet er det pin 14 som du skal koble deg på. hvis du tar kontakten ut og ser på kontaktet med ledningene fra deg og tappen på kontakten til venster er nummer rekke følgen slik

 

20 | 10

19 | 9

18 | 8

17 | 7

16 | 6

15 | 5

14 | 4

13 | 3

12 | 2

11 | 1

 

du kan prøve først med binders mellom 14 og 15 starter den da har du riktige pin

jeg klipte og teipet resten av ledningene det ikke var behov for for plassmessig.

og bruket tyv mellom 14 på psu 1 (ingenmodifikasjon)og psu 2 (klippet alt overflødig)

bruker du tyv så trengere du bare å klippe 14 på psu 2 å klipse den inn på 14 på psu 1.

 

dette har jeg gjordt og funker.

Lenke til kommentar
Ett siste spørsmål, sånn ca hvor mange watt drar en disk, og hva slags spenning bruker den, vill tro den brukte både 5v og 12v, men det er kanskje ikke riktig?

 

AtW

Vel, har en WD 45GB disk liggende her.

 

Den drar 0.66A på 5Volten , og 0.24A på 12Volten.

 

Det blir ikke mer enn 6,18W, om ikke regneferdighetene mine er fullstendig på jordet akkurat nå (ikke umulig).

 

Er jo en relativt gammel disk, men hørtes likevel lite ut syns jeg.

 

EDIT: Ifølge www.westerndigital.com, så drar 200GB-diskene deres (JB-serien) 7.75W ved lesing/skriving, og 7.5W idle. Så da ser det ut til at det stemmer.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...