Gå til innhold

hvorfor er spill så fasinerende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spill er for meg vannvittig god avkobling....da glemmer jeg damer, jobb, penger, at bilen skal på verksted, at badet må pusses opp osv osv.....

 

BF

og pizzaen i ovnen :roll:

Jepp, men den lukter man når den har vært lenge nok i ovnen, spørsmålet er om den er noe man kan spise eller selge som kull til noen :p

Lenke til kommentar
spill er for meg vannvittig god avkobling....da glemmer jeg damer, jobb, penger, at bilen skal på verksted, at badet må pusses opp osv osv.....

 

BF

og pizzaen i ovnen :roll:

Jepp, men den lukter man når den har vært lenge nok i ovnen, spørsmålet er om den er noe man kan spise eller selge som kull til noen :p

 

Når brannvesenet ringer på døren er det på tide å ta ut pizzaen... :)

Lenke til kommentar
ja mange sier at jeg sitter altfor mye foran dataen, men jeg er jo F**N meg mere ute enn dem. Så slutt og kall oss for Datanerder :mad:

Heh, jeg synes faktisk ordet "data nerd" er et positivt kallenavn! :)

Jeg tar det i allefall som et kompliment når jeg er veldig god i et spesielt spill på et dataparty eller en compo, og folk kaller meg "nerd"!

Jeg synes det bare er artig, for da er jo de sjalu, og vil bli like god som meg! :D

Fordi vi som ER datanerder, er da laaaangt forran i evolusjonen enn mange andre!

Data er jo tross ALT framtiden! ;)

Lenke til kommentar
[iC' date=20/09/2004 : 15:50] Heh, jeg synes faktisk ordet "data nerd" er et positivt kallenavn! :)

Jeg tar det i allefall som et kompliment når jeg er veldig god i et spesielt spill på et dataparty eller en compo, og folk kaller meg "nerd"!

Jeg synes det bare er artig, for da er jo de sjalu, og vil bli like god som meg! :D

Fordi vi som ER datanerder, er da laaaangt forran i evolusjonen enn mange andre!

Data er jo tross ALT framtiden! ;)

Hehe, jeg har ikke noe problem med å kalle meg datanerd heller.

 

Men hvis man blir irritert når noen kaller deg nerd, så svar med samme mynt. Nerd er i mine øyne noen som kan veldig mye om en ting. Kall folk for fjell-nerder eller sports-nerder. Enkelte som blir litt sure da :)

Lenke til kommentar
Du utvikler språkegenskaper

Akkurat dette tror jeg ikke man skal fremheve for mye. Det er sikkert noe i det, men jevnt over tror jeg ikke spill gjør noe særlig med folks språkegenskaper, og i så fall er det negative ting. Ta en titt på en hvilken som helst tråd her på forumet. Den overveldende majoriteten er ute av stand til å håndtere norske grammatikkregler på en måte som i det hele tatt er i nærheten av å tilfredsstille så mye som halvveis. Forveksling mellom å/og eller et/ett, manglende tegnsetting og orddelingsfeil forekommer på løpende bånd. Og de kaller det bagateller.

 

Det er trist at dagens ungdom (dvs. min generasjon) ikke gidder å ta språk seriøst.

Lenke til kommentar
Du utvikler språkegenskaper

Akkurat dette tror jeg ikke man skal fremheve for mye. Det er sikkert noe i det, men jevnt over tror jeg ikke spill gjør noe særlig med folks språkegenskaper, og i så fall er det negative ting.

etc etc etc etc

Tja, du utvikler jo engelskkunnskapene dine. Det kommer også litt an på spillene du spiller. Jeg har lært utrolig mye av adventure-spill, ikke like mye av FPS-spill.

 

Det at mange er så dårlige i norsk (er ikke verdensmester jeg heller, men jeg prøver så godt jeg kan) har litt mer å gjøre med at de ikke leser/skriver nok norsk. Lærere på skolen burde også slå hardere ned på rettskriving. Jeg tror ikke folk er klar over hvor ufattelig upraktisk det er og ikke kunne skive god norsk. Man kommer ikke langt med en jobbsøknad full av skrivefeil. Dette er derimot en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Akkurat dette tror jeg ikke man skal fremheve for mye. Det er sikkert noe i det, men jevnt over tror jeg ikke spill gjør noe særlig med folks språkegenskaper, og i så fall er det negative ting. Ta en titt på en hvilken som helst tråd her på forumet. Den overveldende majoriteten er ute av stand til å håndtere norske grammatikkregler på en måte som i det hele tatt er i nærheten av å tilfredsstille så mye som halvveis.

Tror nok at det kommer mer an på hva slags spill man spiller enn det at man spiller spill. Tror nok ikke akkurat at man blir en stor lingvist av å spille f eks GTA 3. :)

 

Når det gjelder rettskrivingen tror jeg nok at det skyldes at en stor del av forumdeltakerne her er relativt unge gutter (10-15), og dette har strengt tatt aldri vært en gruppe velformulerte personer. Det kommer som regel senere :) Hvis du legger inn effekten av SMS, chatting og tilsvarende effekter så tenker jeg du har den egentlige årsaken. Tror ikke spill er den største påvirkeren her. Videre er jo denne type forum en ganske uformell arena, noe som igjen fører til en slik språkføring. Og/å får de simpelthen lære seg senere, ikke alle her kommer til å ende opp som en gjeng tapere ;)

 

I tillegg tror jeg at man innvirkningen dataspill har på språk har blitt redusert en del i løpet av de siste 20 årene, etter hvert som spill har gått over til å bli gradvis mer visuelle av natur. For min egen del lærte jeg engelsk stort sett ved hjelp av dataspill, men det var i en periode hvor "press any key", tekst-baserte eventyrspill (Adventures!) og Sierra spill krevde tekstlig input. Sikkert noen som har forsket litt på dette :p

 

Ellers er jeg ganske sikker på at det fremdeles ligger en viss læringseffekt i spill, men kanskje på et annet plan enn det tekstlige. Motorikk og historiekunnskap har vel allerede vært nevnt. Problemløsning, logikk, abstrakt tenkning etc kan en vel også risikere å få trent opp foran PC'en.

 

Men tilbake til orignalspørsmålet.. Hvorfor spiller vi spill? Hvorfor leser vi bøker, ser film, sosialiserer oss etc? Mer eller mindre fordi det oppfyller ulike behov vi har. Spill, i likhet med andre underholdningsprodukter, kan brukes til en vanvittig mengde ting. Avreagering, virkelighetsflukt, tidtrøyte, underholdning.. hva som helst :)

 

Og for den saks skyld, er et spill godt laget, du er i det rette humøret og alle andre ting klaffer kan nok et spill være vel så spennende som en runde i høyet. Kommer vel helt an på hvem du ruller deg med, spør du meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...