Gå til innhold

Kjøpt 120GB S-ATA hdd, funker ikke....


snooozy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg har kjøpt en 120GB S-ATA harddisk, jeg har montert den i pc'en(satt på strømkabel og S-ATA kabel), da jeg skrudde på maskinen igjen fant den ikke harddisken.

 

Hvordan får jeg dette til og funke? Jeg har en 80GB IDE-ATA hdd fra før, og vil gjerne ha OS på denne og annet dill på den nye(S-ATA)....

 

Vil ikke kjøre raid....

 

Er den noen som kan hjelpe meg......?

 

Takker for alle svar.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke noen ta å sette SATA sticky'en på den første siden i forumet i fontstørrelse 36, slik at dette er det første folk ser. Det er jo en milliard poster om dette tullet at folk ikke finner disken.

 

Når skal folk skjønne dette:

 

Boot

F6

Diskett m/SATA- driver

Korrekt innstilling i BIOS

Inn på diskbehandling

Formatere

Aktivere

 

??????

Lenke til kommentar

Jeg har gjort som dere sa men det funka ikke......jeg vet ikke det e rjeg som er dum eller om det er dere som forklarer dårlig jeg.....

 

men hvis jeg skal laste ned en driver til denne harddisken, hvor gjør jeg så det?

 

jeg har en western digital caviar 160GB S-ATA

 

 

Jeg har forresten ikke noen diskett med drivere på, og jeg har heller ikke noen tomme disketter.....

Endret av snooozy
Lenke til kommentar

Hvis noen av "hissigproppene" hadde lest hva trådstarter skriver så hadde de vel sett at han ikke skal bruke den som OS disk, men kun til lagring, så det er ikke noe poeng i å starte en windows installasjon for å installere driverne?

 

Såvidt jeg kan huske så holder det med en update av windows. Mener å huske at jeg har sett s-ata drivere på lista over updates.

 

Hvilken disk er det du har snooozy (merke?). DU kan jo laste ned f.eks Diskwizard fra Seagate, den er enkel og fin til å sette opp nye disker med

Lenke til kommentar

Tråden kan se ut som har utviklet seg noe mer inviklet enn hva det egentlig er.

 

snooozy, slik jeg har forstått det så legger du til en disk på en PC med et operativsystem allerede installert? Er det sant kan du hoppe glatt over det som er blitt besvart tidligere...

 

Når du har disken montert i PC'en, gå til Windows Update og last ned oppdateringer. Legg spesielt merke til oppdateringer for maskinvare.

Start om PC'en, og gjør følgende: Start -> kjør -> compmgmt.msc

Gå til diskbehandling, og du vil mest sannsynlig se en veiviser for å initialisere en ny disk. Bare følg veiledningen.

Etter at det er gjort dukker det opp en ny disk i systemet som er klar til formatering. Du vil få evt. spørsmål om det når du aksesserer disken.

 

Gi tilbakemelding om jeg (forhåpentligvis) gjorde en riktig vurdering ;)

Lenke til kommentar
Tråden kan se ut som har utviklet seg noe mer inviklet enn hva det egentlig er.

 

snooozy, slik jeg har forstått det så legger du til en disk på en PC med et operativsystem allerede installert? Er det sant kan du hoppe glatt over det som er blitt besvart tidligere...

 

Når du har disken montert i PC'en, gå til Windows Update og last ned oppdateringer. Legg spesielt merke til oppdateringer for maskinvare.

Start om PC'en, og gjør følgende: Start -> kjør -> compmgmt.msc

Gå til diskbehandling, og du vil mest sannsynlig se en veiviser for å initialisere en ny disk. Bare følg veiledningen.

Etter at det er gjort dukker det opp en ny disk i systemet som er klar til formatering. Du vil få evt. spørsmål om det når du aksesserer disken.

 

Gi tilbakemelding om jeg (forhåpentligvis) gjorde en riktig vurdering ;)

Ja, og hvis du har rett, så blir bare listen min litt kortere, men med samme rekkefølge:

 

Korrekt innstilling i BIOS

Inn på diskbehandling

Formatere

Aktivere

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Jeg holdt på å lage en ny post som var 100% IDENTISK med den første i denne tråden, men jeg søkte først.. Og vips, så slapp jeg å skrive noe selv! :) Folk er idioter som ikke søker først... :)

 

Men kompisen min får dette fortsatt ikke til å funke. Han har en Seagate 200GB S-ATA hd som han har stappet inn som den eneste hd'en i maskinen. Han har et ASUS hovedkort med AMI bios. Med hovedkortet fulgte det med en CD, ikke noen diskett. Spørsmålet er da:

 

Hva skal han gjøre for å få detecta hd'en sin, partisjonert den opp i to deler og installert windows på den?

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Nei, de er dumt det at ASUS ikke sender med SATA drivere på diskett. Personlig måtte jeg gå på internett med en annen maskin, laste ned de nyeste SI3112A drivere for windows over på diskett, og så starte installasjonsprogrammet til winxp, trykke F6 osv.

 

Hvilken S-ATA kontroller har han på hovedkortet?

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...