Gå til innhold

System fail cpu test


tore51

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette har jeg kjøpt :

 

HK: Asus P4c800Deluxe ( Bios 10.03)

CPU: Intel Pentium 4 3.2E GHz (Prescott)

Minne : GeIL PC4000 DC Ultra Platinum 512MB/2x256MB

PSu : NorthQ 4001SE Silent

 

Men når jeg prøver å boote systemet fikk jeg denne melding : System failed cpu test

 

Dette har jeg prøvd selv

- Bootet kun med cpu

- Bootet kun med cpu / minne

- tok ut cpu/minne og satte det på plass igjen

 

Er det noen som har en løsning på hva jeg skal gjøre ? Takker for alle svar .

 

Mvh T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm har du prøvd å boote uten minne eller? hehe det går hvertfall ikke men går cpu vifta da?

 

There's a four (4) pin ATX 12v. connector near the CPU that needs to be hooked up to the psu as well as hooking up the regular ATX power connector by the IDE Banks.

 

tipper det er denne du har glemt jeg :thumbup:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

Cpu-pinnene satt der de skulle og kunne ikke se at noen var bøyde på noen måte.

Kan det være Biosen som er problemet ? Etter å ha snust litt innom Asus sine sider

så var jeg innom denne siden : http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

 

P4-3E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL(since PCB) 1016 (BIOS)

 

Er det noen som kan bekrefte at jeg må oppgradere biosen for at hk skal godta cpuen min ?

 

Hvis det er så hvordan skal jeg oppgradere bios når jeg ikke engang får bilde på skjermen :wallbash:

Lenke til kommentar
Cpu-pinnene satt der de skulle og kunne ikke se at noen var bøyde på noen måte.

Kan det være Biosen som er problemet ? Etter å ha snust litt innom Asus sine sider

så var jeg innom denne siden : http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

 

P4-3E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL(since PCB) 1016 (BIOS)

 

Er det noen som kan bekrefte at jeg må oppgradere biosen for at hk skal godta cpuen min ?

 

Hvis det er så hvordan skal jeg oppgradere bios når jeg ikke engang får bilde på skjermen :wallbash:

hmm den der blir ikke lett da, men det kan stemme det at du må ha nyere bios ja

 

jeg har p4p800 deluxe og jeg har lest om det der engang. skal prøve å finne det oki

Lenke til kommentar
Etter å ha snust litt innom Asus sine sider

Min skarpe logikksans sier meg at for å snuse på internett trenger man en PC som fungerer og har tilgang til internett, så da har du også en maskin hvor du kan laste ned siste BIOS og legge på en diskett..

 

Så kommer det med å flashe BIOS når du ikke får starta maskina ja.. Det kan bli kinkig. Det går vel ikke an å execute filer på en diskett uten å ha en CPU/hovedkort som fungerer helt?

 

Leit problem det der.

Lenke til kommentar
men kommer du inn i bios menyen din da?

Det lurer jeg også på...

 

Kanskje du kan underklokke prosessoren en god del i BIOS og så prøve å starte opp? Mulig det er et idiotisk forslag, men prøv noen forskjellige innstillinger og se om det går.

 

Og hvis det går, henter du ny BIOS fra internett og flasher. Så resetter du CMOS med jumperen på kortet og starter opp. Da skal den kjenne igjen prosessoren din automatisk.

 

Noe da kunne gjøres.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
hmm ok, kjenner du en som har en p4 NW prosessor å låne deg da så du får oppdatert biosen. det er jo den letteste måten å fixe det på da

Som et siste sprell kan du prøve å resette CMOS og se om du da får bilde.

 

Kommer du da ikke inn i BIOS, er jeg enig med det spyder her sier. Ellers må du sende inn hovedkortet slik at selger får flashet det.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti samme problemet som deg. Iallfall noe lignende. En god del av disse hovedkortene har en feil med loddingen på baksiden av hovedkortet der det er en ramme som skal sørge for at cpukjøleren skal sitte bra fast. Denne rammen kan klemme utover en litt for stor klatt med loddetinn, slik at denne kortslutter to ledere.

 

Hvis du søker på google, så finner du garantert en beskrivelse av dette problemet. Det gjalt nemlig svært mange av disse kortene som har blitt produsert, og oppstår spesielt lett dersom du bruker en litt stor og tung kjøler.

 

Men det kan selvsagt være noe annet som er galt også...

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

her står det at din cpu trenger bios 1016 så det er nok det som er problemet ditt

 

The following table shows the support for CPU / Motherboard

 

CPU Since PCB Since BIOS Memo

 

P4-2.50 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB) ALL ALL

P4-2.53 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB) ALL ALL

P4-2.60 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB) ALL ALL

P4-2.60C GHz (800 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL 1010

P4-2.66 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB) ALL ALL

P4-2.80E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL 1014

P4-2.80A GHz (533 FSB, L2 cache:1MB, 90nm) ALL 1014

P4-2.80C GHz (800 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL ALL

P4-2.80 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB) ALL ALL

P4-3 GHz (800 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL ALL

P4-3E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL 1016

P4-3.06 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL ALL

P4-3.20 GHz (800 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL ALL

P4-3.20 GHz Extreme Ed. (800 FSB, HT) ALL 1016

P4-3.20E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL 1016

P4-3.40 GHz (800 FSB, L2 cache:512KB, HT) ALL 1016

P4-3.40E GHz (800 FSB, L2 cache:1MB, HT, 90nm) ALL 1016

P4-3.40 GHz Extreme Ed. (Socket478, 800 FSB, HT) ALL 1016

Lenke til kommentar

Jeg ser på ASUS sine sider at en annen person har problemer med 1016 BIOS og 3,2E GHz CPU. Den blir gjenkjent som 2,8 GHz.

 

Ikke sikkert at du får samme problemene etter å ha flashet til 1016, men det kan bety at hovedkortet ditt vil godta prosessoren dersom du kommer deg inn i BIOS og får stilt den ned til 2,8 GHz.

 

Hvis det går, flasher du og resetter CMOS. Start så på nytt.

 

Som jeg sa tidligere, får du ikke bilde i det hele tatt og det heller ikke hjelper å resette CMOS tror jeg du må sende inn kortet ditt.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...