Gå til innhold

Urk, må kjøpe tele til Nikon SLR-en


Anbefalte innlegg

Pris <3500 kr

 

Har sett på disse to:

Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II

 

Evt. at jeg selger 18-70mm objektivet mitt og kjøper en av disse:

 

Nikon Nikkor AF 28-200mm f/3.5-5.6D IF

Sigma 28-200mm F3.5-5.6 Compact Aspherical Hyperzoom Macro

Sigma 28-300mm F3.5-6.3 Compact Aspherical IF Hyperzoom

 

Hva er å anbefale? Vil ha et objektiv som passer D70en bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED og den er helt grei og gir veldig bra bilder.

MEN den er laaangt fra et profft objektiv. AF´en er relativt treg til actionfoto og du trenger egentlig ikke tenke så langt for å skjønne at en linse til 15000,- og opp er bedre.

Kan helt klart anbefales hvis kravene dine ikke er for høye og du ikke skal drive aktivt med actionfoto osv.

 

Vil tro og tørre påstå at den er i toppsjiktet i sin klasse.....

Lenke til kommentar

De fleste sier man bør holde seg unna slike super-zoom'er (28-200/300). De er dog egnet til å ta bilder med, men hvis man er interessert i bildekvaliteten så er det en mye bedre løsning med to gode objektiver. 18-70'en er visstnok et meget bra og rimelig objektiv ifølge flere tester, samt den rimeligste måten å få litt vidvinkel på, så jeg ville ikke solgt den. En slik 70-300 er jo relativt rimelig, samt liten og lett. På bruktmarkedet på foto.no fant jeg en Sigma og en Nikon til salgs, og da taper du ikke noe særlig hvis du senere vil selge den og oppgradere. Et annet rimelig alternativ er AF 80-200/4,5-5,6D.

 

Spør gjerne på http://www.foto.no ; Der er det mange flere enn her som har erfaring med disse objektivene. (Det er dog en god del som vil anbefale dyrere, bedre, tyngre og mere solide objektiver, men hvis du skriver litt om hva du har tenkt å bruke det til og hvor mye du vil betale så er det mye enklere å hjelpe deg)

 

Til sist kan du jo sjekke ut sidene til Bjørn Rørslett http://www.naturfotograf.com eller gå direkte til hans omtale av zoom'er: http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html

Lenke til kommentar

Jeg har også Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED og er ganske fornøyd med den. Fokuseringen er jo ikke akkurat lynkjapp, men den gjør jobben greit. Det hender at jeg savner bildestabilisator, rask fokusering og bedre lysfølsomhet, men jeg klarer meg greit. Hvis du ikke har tenkt å betale mer enn 3000 ville jeg anbefalt denne. Om du har 6-7.000 kr eller mer vet jeg om flere bedre alternativer. Alle ville vel tatt imot en 70-200 VR f/2.8 om de hadde fått den, men jeg har ikke råd til slikt ennå...og en god stund framover..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...