Gå til innhold

Store SD-Minnebrikker = Treg PDA?


MbenzNo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har noen erfaring med bruk av store minnebrikker til Pocket PC?

 

Vil en (relativt) full minnedisk med mange filer/directories medføre redusert ytelse på en Pocket PC?

 

Jeg har inntrykk av at enkelte programmer leter gjennom hele disken for å finne filer i "sitt" format. Jeg lurer derfor på om det ytelsesmessig ville være en fordel med mindre SD-Kort i stedet for eksempel et 1GB kort...?

 

Mvh

Stein-R.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jo da, trådstarter har rett: Det er en del programmer som søker gjennom alle lagringsenhetene du har tilkoblet. Men dette går såpass fort med mindre du har veldig mange GB lagringskapasitet. Det er nok derfor de har slik funksjonalitet.

 

Jeg har irritert meg over dette flere ganger, da jeg har koblet min pocketpc opp til en ekstern harddisk. Da går det veldig tregt med de programmene som automatisk søker gjennom alt (gjelder bl.a. Windows Media Player og Tomtom navigator ved kart-bytte)...

Lenke til kommentar
Jo da, trådstarter har rett: Det er en del programmer som søker gjennom alle lagringsenhetene du har tilkoblet. Men dette går såpass fort med mindre du har veldig mange GB lagringskapasitet. Det er nok derfor de har slik funksjonalitet.

 

Jeg har irritert meg over dette flere ganger, da jeg har koblet min pocketpc opp til en ekstern harddisk. Da går det veldig tregt med de programmene som automatisk søker gjennom alt (gjelder bl.a. Windows Media Player og Tomtom navigator ved kart-bytte)...

Jeg skrev også at det er enkelte programmer som scanner gjennom filene, og det er jo en selvfølge. Hadde ikke Windows Media Player lest gjennom minnekortet, ville man jo ikke hatt noen filer å spille av, men det er ikke slik at det tar noe lenger tid fordi om en har større minnekort. Hvis du kjøper ett større og nyere minnekort er som regel dette raskere på lesing og skriving også, og da vil det i flere situasjoner gå raskere. Men i noen tilfeller vil det uansett gå litt tregere med F.eks. ett 512 mb kontra ett 256 mb, og det er jo en selvfølge. Slik er det jo med PC'er, mobiler, DVD kontra CD osv.. Men fremdeles er det ingen som kjøper små harddisker til PC'en fordi det skal gå raskere (noen kan det være)... Man vil jo såklart ha størst mulig lagringsplass, og da skal man ikke kjøpe ett mindre minnekort fordi enkelte ting vil gå raskere, når det faktisk går tregere i noen situasjoner. Når du sier du kobler til ekstern harddisk, går dette tregt mest PGA. at du bruker USB. Nå er det jo også i drøyeste laget å dra inn en ekstern HD, da den antakeligvis er på 200++ GB, kontra et minnekort som er på under 2 GB.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Jeg skrev også at det er enkelte programmer som scanner gjennom filene, og det er jo en selvfølge. Hadde ikke Windows Media Player lest gjennom minnekortet, ville man jo ikke hatt noen filer å spille av

Problemet er at de søker gjennom alle lagringsenheter for å lete etter filer de kan bruke hver eneste gang de startes opp. PC programmer gjør ikke slikt, nettopp fordi de har stor lagringskapasitet og det dermed ville tatt lang tid å gå gjennom alt for hver gang. Bare prøv å ta et søk etter alle filer med et bestemt etternavn, fra alle harddiskene. Det tar ganske lang tid. Du hadde da vel ikke likt om f.eks. Windows Media Player (for din stasjonære pc) gjorde det hver bidige gang du startet det opp?

 

PPC programmer bør snarest skjerpe seg på dette området, for å bli kompatible med fremtidig store lagringsenheter. En burde kunne gjøre som på den stasjonære pc'en: angi hvor du vil programmet skal søke etter spillbare filer, ikke søk gjennom alt hele tida!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...