Gå til innhold

Stallman på javazone


tech

Anbefalte innlegg

Var det noen her som var på Javazone møtet og hørte på RMS?

Jeg har lyst på og høre hva han prøvde og få fram.

Noen som kan skrive et kjapt referat eller peke meg til en artikkel? :)

ITavisen sin artikkel var ikke så mye hjelp synes jeg i hvertfall.

 

Thomas

Endret av tech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stallmann var i ilden to ganger i går. Først holdt han et foredrag på ca. en time og så var han med på paneldebatten i et par timer til slutt.

 

Salen var helt stappfull under foredraget hans og han ble ønsket velkommen med stor applaus. Selve foredraget handlet om de fire friheter fsf mener man skal ha for software. For så å gå over til å forklare "the Java trap". Kort fortalt er dette at siden Java ikke er fri programvare kan man risikere å lage noe man tror er fritt når man skriver i Java, men så viser det deg at man ikke kan kjøre det på et fritt system. Til slutt slo han et slag for kampen mot programvare patenter. Det var ikke noe nytt i det han sa men morsomt å se en legende i levende live. Etter latteren, hummringen og applausen å dømme så var det et bra foredrag.

 

Stallmann tok spørsmål til slutt og her var han ikke nådig. Hvis det var en stakkar som stilte et spørsmål så fikk han virkelig gjennomgå. Stalllman er definitivt ikke den mest høffelige eller omgjenelige foredragsholderen jeg har sett.

Lenke til kommentar
Stallmann var i ilden to ganger i går.  Først holdt han et foredrag på ca. en time og så var han med på paneldebatten i et par timer til slutt. 

 

Salen var helt stappfull under foredraget hans og han ble ønsket velkommen med stor applaus.  Selve foredraget handlet om de fire friheter fsf mener man skal ha for software.  For så å gå over til å forklare "the Java trap".  Kort  fortalt er dette at siden Java ikke er fri programvare kan man risikere å lage noe man tror er fritt når man skriver i Java, men så viser det deg at man ikke kan kjøre det på et fritt system.  Til slutt slo han et slag for kampen mot programvare patenter.  Det var ikke noe nytt i det han sa men morsomt å se en legende i levende live.  Etter latteren, hummringen og applausen å dømme så var det  et bra foredrag.

 

Stallmann tok spørsmål til slutt og her var han ikke nådig.  Hvis det var en stakkar som stilte et spørsmål så fikk han virkelig gjennomgå.  Stalllman er definitivt ikke den mest høffelige eller omgjenelige foredragsholderen jeg har sett.

Hva mener du om itavisen sin negative vinkling om RMS?

Lurer liksom på hva som er i det som tore neset skriver..

re: http://www.itavisen.no/art/1304413.html

 

Takk for fint sammendrag :)

Endret av tech
Lenke til kommentar

IT-avisen sitt innlegg er ikke veldig positivt, men det heller ingen totalt slakt. De har faktisk rett i at Stallmann virket litt uinteressert. IT-avisen prøver til dels å latterligjøre RMS i sin artikkel. Det bør de holde seg for gode til og droppe uttrykk som: "I Stallmans verden ...", de kan heller referere hans syn og komme med kommenterer til det. Men, - som jeg nevnte så prøvde RMS også å latterligegjøre de som stilte spørsmål. Han satt og ristet på hode når andre sankket, eller så satt han bare å lekte med det lange håret sitt ogknottet på PC'n sin. Ikke veldig respektfullt.

 

Men, - når RMS argumenterer så er det både logisk og kraftfullt. Dette i kombinasjon med hans ikke veldig diplomatiske vesen gjør at jeg er svært glad for at det ikke var jeg som måtte stille opp i debatt med ham. Det er sikkert Birger Steen også glad for eller bør være det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...