Gå til innhold

Ram på 2.8 v


kasol

Anbefalte innlegg

halo,

 

Jeg har Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250 og har hatt end el tull med rammen som er OCZ 3700 EB. De trenger mye strøm og max bios setting er 2.7 v. Default var 2.5. Systemet er ustabilt med disse settingene, dessuten er plasseringa av ram dårlig. Med Easytune kan jeg justere til 2.8 v men det må jeg da gjøre hver gang jeg starter maskina.... :cry:

Er det noen andre som har andre 939 hk hvor ram volt kan stilles inn opp til 3.0, eller minimum 2.8v ?? og har bedre plasseringa av rammen (mere luft).

 

Edit: har F4 versjon av bios

Endret av kasol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanlig at hk bare støtter opp til 2.8V på rammen. Det du kan gjøre er å kjøpe en OCZ DDR Booster hvis hk'et ditt kan bruke den.

 

Men med mindre du skal overklokke ram'en så skal den vel kjøre greit på default? Det gjør ihvertfall mine

 

*Edit*

Ifølge OCZ sine sider så passer boosteren til ditt hk og tillater spenning på opptil 3.7V

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
3700EB og 3500EB klarer kjøre fint på 3200 fart @ 2.7v - 2,5-3-2-8. Men om du skal klokke kan det lønne seg å investere i en DDR booster for å få 2.85 eller mer.

Til normal bruk ja men i BFV med max settings krasjer pc....Jeg må ha 2.8v for dette i BFV og når jeg kjører 3D03 test ellers går det galt :(.

Lenke til kommentar
Er det mye styr å sette på ram boost ? Er dette noe å begynne med for en noob som meg :blush:

 

Edit: Og er det plass !! De rambrikken er jo så skvisa sammen allerede

Jeg har 2 gig med ram 4x512mb

Har du to gig med EB 3700 ram??

 

Du trenger en ledig ram slot for å bruke boosteren ja.

 

Du kan prøve å maile OCZ og spørre. De er veldig flinke på support og det kan tenkes at de kan hjelpe deg bedre enn noen her i forumet

Lenke til kommentar

SVAR:

Hi

 

Sorry about taking so long to reply I seemed to miss this email in my

inbox somehow yesterday. The 3700EB is rated at 2.8V for its stock speed

of 233 MHz and that is the voltage we recommend running at that speed.

If you raise the vdimm (memory voltage) to 2.8V and still have problems

let me know and we will try and help you figure it out.

 

_____________________

Steven Alkok

Product Consultant

OCZ Technology Group - www.ocztechnology.com

[email protected]

 

Som dere ser de anbefaler 2.8V og når jeg kjører dette funker det fint men som sagt jeg må sette dette manuelt hver gang jeg starter maskina....siden bios bare støtter 2.7 v

 

PS det er faen meg billigre å bytte hk en å tukle med rammen...

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Den RAM'en har garanti opp til 3,0V så en DDR-booster (fra OCZ) vil nok gjøre RAM'en mer medgjørlig (det kortet kom faktisk opp til 3,7V med OCZ RAM i følge .kompatibilitetslisten). :dribble:

 

Kanskje litt av grunnen til ustabiliteten er max. spenning kombinert med 4 brikker samtidig, dette kan føre til spenningsdropp ved stor belastning, i tillegg til at CPU'en (minnekontrolleren i CPU) får mye mer å jobbe mer pga. adressering, spenning osv. Anandtech tester forøvrig stabilitet og overklokking med 1, 2, 3 og 4 brikker i HK tester, og der kommer de rimielig mye høyere ved kun 1 eller 2 brikker, i tillegg til at stabiliteten blir bedre. Man må som oftest også sette opp timingsene ved bruk av tre eller flere brikker for at det skal bli stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...