Gå til innhold

SATA og IDE


Dead Ringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det funker fint med IDE og SATA disker i samme maskin.

 

Tja, SATA har foreløpig ikke vist seg å være noe raskere eller bedre enn IDE, så foreløpig er fordelen tynnere kabler, men husk at du trenger spesielle strømkontakter på SATA disker. Så hvis du har en PSU som ikke er helt ny så må du kjøpe overganger.

 

Det er også mange som sliter med å installere OS på SATA disker pga av at det må installeres drivere til SATA kontrollen før OS kan installeres, og da kreves det at du har en floppy stasjon.

Lenke til kommentar

Det går helt fint å blande SATA og IDE, selv har jeg 10 SATA disker og 1 IDE disk tilkoblet. Det er faktisk ganske vanskelig å finne en SATA disk som kun har SATA stømkontakt, ergo du trenger IKKE overganger som 356speedtser skrev.

 

For meg var det ikke noe slit åinstallere XP, trenger bare en diskett.

 

SATA er kjappere enn IDE, tynnere kabler (bedre luftgjennomstrømning), trenger ikke jumpere++

 

Kjøp deg en 74GB SATA Raptor og du vil kjenne den herlige forskjellen.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en 74GB SATA Raptor og du vil kjenne den herlige forskjellen.

 

Kjøp 2 Raptorer - Og kjenn den superherlige forskjellen når du kjører dem i Raid-0 :yes:

2 raptorer i raid-0 er målt i bench til ca 3 ganger så rask som bare 1.

Ytelsesøkningen ved Raid 0 er kun ved lese/skrivehastighet. Problemet er imidlertid at aksesstiden øker ved bruk av Raid 0, og dermed egner dette seg ikke til OS.

Lenke til kommentar
Ytelsesøkningen ved Raid 0 er kun ved lese/skrivehastighet. Problemet er imidlertid at aksesstiden øker ved bruk av Raid 0, og dermed egner dette seg ikke til OS.

Av egen erfaring kan jeg si det motsatte, Windowsen min er rett og slett superrask i forhold til vanlig oppsett.

 

1) Booter kjemperaskt

2) Kopierer/flytter filer med enorm hastighet.

3) Programmer starter opp som om de allerede var loadet.

4) Spill loader som om de var installert i minnet.

 

Rett og slett superraskt. :thumbup:

Lenke til kommentar

"Bottom line: RAID-0 arrays will win you just about any benchmark, but they'll deliver virtually nothing more than that for real world desktop performance. That's just the cold hard truth"

 

Tror de må teste litt mer på Anandtech.

Jeg har en maskin med vanlig 7200rpm 8mb cache, og en maskin med Raptorer i raid-0. (Har prøvd og kjøre bare 1 raptor tidligere) Og jeg mener fortsatt at raid-0 med 2 raptorer er MYE raskere enn tidligere nevnte oppsett i OS.

 

Den "Virtuelle" Ytelsen Anandtech snakker om skjønner jeg bare ikke.. Var de beruset da de tok den testen?

 

Som alfern sier i den posten "Det er flere ting som spiller inn også, for eksempel hvilken RAID kontroller som benyttes og hvilke drivere"

 

Tror Anandtech enten har hatt et dårlig oppsett, eller jeg har et kjempebra et.

For jeg får virkelig TOPP ytelse av mitt oppsett.

 

EDIT: Venter på feedback fra en kompis som også har prøvd raptorer med OS, i både vanlig og raid-0.

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...