Gå til innhold

ITavisen prøver å latterliggjøre RMS


gspr

Anbefalte innlegg

Vi vet alle at at ITavisen er en smørje uten like, men jeg var nå en tur innom for å bruke "båndbredde-speedometeret" deres i dag, og så denne [http://itavisen.no/art/1304413.html] artikkelen. Allerede de første linjene gav meg bakoversveis. At en side som ITavisen, som jo prøver å være seriøs, kan skrive noe sånt som "[stallman] mener at Linux bør skifte navn." er helt utrolig.

De må jo ha lukket øyne og ører for alt RMS prøver å si. Poenget har i hvert fall gått dem hus forbi.

Videre i artikkelen gjør de sitt beste for å få RMS til å fremstå som en tomsing hvis meningsløse babling bør overses. Ja, meningene hans er ekstreme og kan ses på som noe "sære", men de er absolutt et gyldig argument, om ikke annet.

Hele artikkelen virker som et forsøk på å hevne seg på det at Stallman avlyste intervjuet med dem (for øvrig var dette på grunnlag av at han ikke likte det ITavisen skrev - her kan da selv ikke de som ikke er videre begeistret for RMS være uenig).

 

ITavisen har nådd et nytt bånn når det gjelder forståelse, saklighet og objektivitet.

 

:thumbdown:

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Å gjøre seg uvenn med pressen har alltid vært dumt, siden man alltid blir den tapende part.

 

På den annen side, Stallmann er en ekstremist. Eller en bearded weirdo som enkelte ville kalt ham. At han virker uinterresert og er mest opptatt av å spille kabal på thinkpadden sin må vel være helt greit å skrive.

 

Ellers er jeg også enig om at Itavisen i bunn og grunn ikke formidlet noe som helst fra møte, bortsett fra noe diffuse greier om åpen og fri programvare.

Lenke til kommentar
Tja. Å gjøre seg uvenn med pressen har alltid vært dumt, siden man alltid blir den tapende part.

 

På den annen side, Stallmann er en ekstremist. Eller en bearded weirdo som enkelte ville kalt ham. At han virker uinterresert og er mest opptatt av å spille kabal på thinkpadden sin må vel være helt greit å skrive.

 

Ellers er jeg også enig om at Itavisen i bunn og grunn ikke formidlet noe som helst fra møte, bortsett fra noe diffuse greier om åpen og fri programvare.

1) ITavisen kan neppe klassifiseres som "pressen".

2) Så du mener man heller bør moderere seg, fire på sine egne meninger og vike fra sitt ståsted for å blidgjøre pressen? Skaff en ryggrad!

3) Ja, en ekstremist. Men "in this post September 11th age" (heh, verdens mest irriterende uttrykk) må vi ikke glemme at ordet "ekstremist" bare betyr en som inntar et ytterpunkt som standpunkt. I disse dager betyr ekstremist nesten uten unntak noe negativt.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

For å klarifisere poenget mitt for de som eventuelt ikke skjønner hva jeg mener:

En ting er fjasingen i artikkelen, en annen er grove faktafeil: "Stallman mener at Linux bør skifte navn" skriver de. Dette er jo helt feil. RMS vil at operativsystemet som på dagligtunge som oftest kalles "Linux" bør kalles "GNU/Linux". Dette er fordi Linux (som heter Linux, og som Stallman ikke har noe imot at skal fortsette å hete det) kun er kernelen i den platformen, det operativsystemet, som kjøres. Størsteparten av det grunnleggende fundamentet utgjøres av GNU-programvare, og det er derfor i bunn og grunn rimelig godt grunnlag for å ville la dette komme til uttrykk i operativsystemets formelle navn.

Lenke til kommentar
1. Jo Itavisen kan klassifiseres som pressen.

2. Å gjøre seg til uvenn med pressen er sjeldent lurt. Nixon er et klassisk eksempel. Har ingenting med ryggrad å gjøre.

3. Stallmann er kommunist om ikke jeg tar helt feil.

1. Hvis dette er en del av "pressen" du er redd for å komme på dårlig fot med, så er det helt latterlig. Hvis de noen gang kan trykke ut en artikkel på mer enn en side som ikke inneholder fakta- og/eller språkfeil, blir jeg imponert.

2. Jo, det har alt med ryggrad å gjøre. Hvis du heller vil moderere og regulere dine egne standpunkt for å blidgjøre pressen enn å risikere å komme i konflikt med den, så mangler du enten ryggrad eller tro på det du står for.

3. Det vet jeg ikke. Jeg ser heller ikke hvordan denne uttalelsen din på noen måte følger opp min forrige...

 

Edit: Jeg tviler sterkt på at Stallman er kommunist. Jeg kan ikke se for meg at noen som ham kan støtte opp under et totalitært styretsett når han dedikerer livet sitt til fri flyt av informasjon og å beskytte retten til fri bruk av sådan, samt personlige friheter og det å begrense overvåking. Alt dette står jo stikk i strid med det kommunisme (i den formen jeg antar du snakker om - den eneste formen vi har sett implementert).

Endret av gspr
Lenke til kommentar

At du forbinder fri programvare med komunisme, muligens påvirket av microsofts propaganda som hintet dithen for et par år siden. Jeg erter litt. Det er et inntrykk jeg har fått bare. ;)

 

Heis ditt flagg rødt og rent geitebukk. Jeg bryr meg ikke lenger.
Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...