Gå til innhold

internet gjennom w2k server


Tjuls

Anbefalte innlegg

heisann..

 

jeg holder på med oppsett av et nettverk med en w2k server og litt forskjellige klienter. de fleste med 98se og noen med XP(et par stykker med home edition :no: ). problemet mitt nå er at brukerene ikke kommer på internet. jeg kommer på nett via serveren, og på klientene hvis jeg melder de ut av domenet. hvordan skal jeg konfigurere dhcp på serveren i forhold til dette ?

 

I tillegg må du passe på å ha med "root hints" i DNS serveren ellers kommer ikke brukerne på nettet.

 

jeg fant også dette etter et søk her på forumet.. men jeg aner ikke hva "root hints" er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. virker som du ikke vet helt hva du har satt opp ?

 

Leser du skikkelig igjennom dokumentasjonen for dhcp/dns-serveren, dvs manualer/howto's står det meste der.

 

Ellers kan jo en annen løsning bare være å sette opp en "vanlig", enkelt DHCP-server. Kan jo kanskje bli litt simpelt for noen, men mener personlig det er bedre å ha noe simpelt som fungerer, enn noe for avansert som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

yes.. dette er den første serveren jeg har satt opp på denne måten.. det er riktig :p

 

og det er ikke jeg som har satt opp nettverket med den gamle nt4.0 serveren som står her heller. derfor vet jeg egentlig ikke så mye om nettverket :blush:

 

poenget er jo og kjøre dhcp og dns på serveren. fra før av er det dhcp på en isdn "router/hub", som det står på den(er så langt ut på "landet" at Telenor har nedprioritert det. men skal over på adsl om 2 uker).

 

jeg hadde ikke satt opp dns forward. kan det være det som er problemet ? jeg har ikke fått koblet serveren opp i nettverket pga. masse aktivitet på nettverket som må være ferdig i dag. men skal koble den på etterpå ;) og se om jeg får til noe da

Lenke til kommentar

nei det gjør de ikke.. nå er serveren koblet til, og det er bare serveren som kjører dhcp. dette ble skrudd av på routeren når serveren ble koblet inn i nettverket.

 

PS: kan du melde xp home maskiner inn i et domene eller er denne funksjonen ikke aktuel ?

Endret av Tjuls
Lenke til kommentar

er det mulig ? og melde inn en workgroup inn i domenet? hvordan?

 

og enda et spm. fungerer ikke hjemmeområder i w98 ? når du bruker "connect to" fuksjonen i ad. de andre nettverkstasjonene kommer opp(de som er i logonscriptet), men ikke den private mappen til brukeren, som du setter i pofiles menyen på brukerens egenskaper i ad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...