Gå til innhold

Trenger hjelp til å redusere sluttsummen


Anbefalte innlegg

Halloen. Har snekret og mekket i en lang stund nå, og har kjøpt kabinettet mitt så nå er jeg liksom på glid. Total summen havnet på 15000 kr, og jeg synes det er litt dyrt så hvis dere ser noen forbedringer som kan gjøres med tanke på valg av komponenter som vil dra ned prisen og ikke ytelsen så enlighten me please ;)

 

Her er pc'n:

Kabinett: Lian li TS-60 eller noe... 650 kr kjøpt(brukt av kompis, egentlig 1500)

Power supply: OCz Power stream 420W 1049kr netshop.no

Hovedkort: ASUS K8N-E deluxe 1140kr mpx.no

CPU: Amd athlon 64 3000+ 1395kr netshop.no

3d kort: ASUS v 9999 ge force 6800 2512kr pcutstyr.no

RAM: Corsair value select pc 3200 1634kr pcutstyr.no

HDD: Western digital caviar SE 200 s-ata 1004kr pcutstyr.no

DVD: NEC dvd recorder nd-2510a IDE sort 626kr pcutstyr.no

LCD: NEC 1760 NX 4295kr netshop.no (gikk opp fra 3795):cry:

Mus: Logitech click optisk mus 235kr

Tastatur: Logitech classic deluxe 150kr

CPU cooler: Cooler master hyper 438kr pcutstyr.no

 

Sum: 15000kr

 

*Emnetittel redigert av moderator - "Trenger litt hjelp hjelp her...." er ikke hva vi kaller en god tittel*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har valgt en ganske så dyr PSU, og det kan jeg skjønne hvis du vil ha akkurat denne typen. PSU er jo viktig, og spesielt til Athlon 64-systemer.

 

Også tror jeg du har sett feil pris på Nec-skjermen. Den til 4295,- er en demovare med 1 død piksel, noe jeg ikke hadde satset på hvis jeg skulle ha kjøpt en så dyr skjerm i utgangspunktet. Nypris på NEC 1760NX fra Netshop er 4775,-

 

Ting du KAN gå litt ned på hvis du syns det er for dyrt er skjerm og PSU. Du kan også godt velge Boxed-CPU, hvis du ikke har noen spesielle overklokkingsønsker. Jeg klokker forøvrig min Athlon 64 3200+ godt med Boxed-kjøler.

 

Har du disse pengene, hadde jeg slått til! Men det er ditt valg.

Lenke til kommentar

PSU kan reduseres

Du trenger ikke et 6800 kort, de forrige modellene er mer en godt nok

Står ikke hvor mye ram du skal ha, 512 er fint i begynnelsen, kjøp mer senere

200GB Hdd? kan reduseres, kjøp ekstra disk senere.

Trenger ikke flatskjerm selv om det er kult, crt skjermer tar plass men er ok

Finn en billigere kjøler til cpu

 

Altså, det er mye som kan kuttes i her og fremdeles være ok til spill. Men frakt er den store bøygen her. Du bestiller fra flere butikker, ergo mer i frakt og sånn.

 

Problemet med å kutte i pris nå, for så å oppgradere senere er at totalkostnaden blir høyere ... men seff ... har du ikke peng nå så har du ikke, bedre med en golf uten gti enn en med gti.

 

Ved å ha det hk/cpu så har du noe du kan ekspandere på, ukjent om det er agp eller pcie på det. gidder ikke sjekke.

 

Men skal du ha en pc for oppgradering så må du planlegge for det. "Hva er hippt om 6mnd- 1år". agp er på vei ut, kanskje cpu socketen er på vei ut, kanskje...

Lenke til kommentar

Første jeg ville kutta ut er LCD skjerm. Kjøp heller en 21" CRT, UENDELIG mye mer skjerm for pengene. Hadde 17" LCD tidligere, men kjøpte meg 21" CRT brukt (billig), var mye mer fornøyd med CRT skjermen, selv om den tar mer plass og bruker mer strøm. Høyere oppløsning, bedre farger, kort sagt en mye bedre opplevelse så lenge du kan kjøre 85Hz eller bedre. Synes LCD er håpløst dyrt i forhold til hva du får...

Lenke til kommentar

Til admin: Ja dårlig tittel. Beklager da... :whistle:

 

Til dere andre: Takker for respons, power supplyen er litt dyr ja. Men jeg har hørt at det er bra å investere i en god psu. Komponentene her krever jo sitt.

Når jeg først startet "snekkringen" tekte jeg på et radeon 9800pro kort. Men så sa en kompis av meg at de 500kr ekstra var verdt det hvis jeg tenkte på å kjøre HL2 i grei grafikk når det kom. Jeg er ikke den som bytter 3d kort hver 6 mnd så jeg kjøper ikke det aller aller beste og dyreste men litt ned på stigen men samtidig et high end kort.

 

Skjermen er vel noe av det jeg kan spare mest på ja. Men CRT er likom litt old nå. Det er klart best med tanke på spill ja, kjører jo mye bedre oppløsning.... kanskje jeg har sett meg litt blind på LCD skjermer...men 21" er stort da :D

 

HK er amd HK så det er ikke PCIe på det nei. Det er vel bare intel som har kommet med det hittil. Dessuten har jeg hørt og lest at siden agp bandwidht'en enda ikke er fullt utnyttet vil det ta noen år før PCIe kortene for fullt bruk for den ekstra BW de kommer med. Frakt ja, har tenkt å se nermere på det. Kan egentlig bestille det meste fra netshop. er 1024 mb ram. Har 512 på laptoppen min, og den sliter til tider. Tenkte å mokke på litt ekstra :cool:

Lenke til kommentar

mitt forslag er å velge en annen psu, du kan f.eks kjøpe en mist 480watt fra microplex til 895,- (eller 420watt'ern som er enda billigere)

dette er veldig bra PSU'er

eller du kan kline til med en aspire 520watt fra databutikken.com/no :D

http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=ASP520WSIL

(les omtale på overklokking.no)

 

du kan også gå ned til en 160gb hdd, og så heller oppgradere med en til senere

 

msi k8n neo platinum er vel litt billigere(husker ikke hvor), og det er et bra HK

 

ellers så er boxed cpu et alternativ (følger med vifte)

 

men er enig med deg når det gjelder skjermkort :)

 

skjerm får du finne ut av selv, det er veldig opp til enkeltpersonen om hva som er best der

 

ps: 1gb ram er helt klart noe å vurdere, og corsair har bra ram de, men ikke kjøp value ram

 

noen forslag (denne er shitbra):

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?lid=3780

 

eller disse(billig men fremdeles bra):

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1624

 

eller hvis du vil ha corsair (med tøffe leds):

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2345

 

eller bare noen vanlige brikker:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2347

 

ops: begge fra corsair er 1x512, forskjellen er vel bare ledsa tror jeg

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...