Gå til innhold

Kjøper brukt. Treng råd!


Anbefalte innlegg

Hei. Eg treng hjelp. :blush:

 

Eg skal kjøpe ein brukt pc hos ein i klassen min. Eg er ikkje så veldig proff på det tekniske. Men her er specs:

 

2GHz AMD CPU

512MB DDR RAM

340W straumforsyning.

Geforce 2

Onboard Lyd.

 

Det som skremmer meg er at det følger med 6 GB HD. Så eg må jo ha ein ny g større HD. Men er et fare for at hovudkortet for gammelt for ny HD? Sidan han har brukt ein 6 GB HD på det? Men hvis det er så gammelt, korleis kan han ha ein 2Ghz CPU på det da?

Ein annan ting er det at han har 4 vifter i den. Er det ikkje vanleg at ein har mange vifter i ein pc med clocka CPU? Eg vil jo ikkje ha ein PC med over clocka CPU.

Og har de forslag til pris? Det følger ikkje med skjerm.

 

Det var mange spm her. Håper på svar :blush:

 

Takk!

 

-Vaffelen-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet vaffelen :thumbup:

 

Du burde kanskje ikke gi så altfor mye da du sannsynligvis får utgifter til en HD (ca 1000,-) og et nytt skjermkort (1000-3000,-) om ikke så lenge.

 

CPU og RAM klarer du deg enda en stund med, det samme gjelder strømforsyningen. Når det gjelder Hovedkort så er det sikkert også temmelig nytt. Om han har overklokket CPUen så vær oppmerksom på at dette kan på sikt ødelegge den, men som oftest går det bra.

Jeg har også en AMD-maskin og har 4 vifter i kabinettet selv. Jeg overklokker ikke og den eneste grunnen til at jeg har så mange vifter i kabinettet er at nyere CPUer og komponenter utvikler masse varme. For at PCene skal kjøre stabilt så må man sørge for at de får god kjøling.

 

Får du med et operativsystem?

 

Jeg foreslår at du setter opp et regnestykke på hva en ny maskin vil koste deg, og sammenligner det med det du får kjøpt den av kameraten din for. Du kan også sette opp en post i dette forumet under samme kategori og spørre om noen har noe tips til ny PC og bruke denne prisen som sammenligning. Bare husk å fortelle sånn ca hva du trenger av utstyr. Folk er forferdelig hjelpsomme på dette området.

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpen Hart! :)

 

Operativsystem skulle han ordne for meg. Antivirus programer også.

 

Eg skal sette opp eit reknestykke og så sjå litt :) Han sa under 4000 kroner.

 

Igjen tusen takk.. :) Du gjorde ting lysare for meg :)

Du må aldri finne på å betale 4000 for den pc'en, Passe pris er vel ca 1500,- På f.eks netshop får du kjøpt tilsvarende deler for ca. 3000,-

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

1000-1500kr er en ok pris, ja.

 

Det var svært lite informasjon om de enkelte delene, om CPU er AMD eller Intel (og hvis det er AMD, er det 2GHz PR-rating (XP2000+) eller er det 2 reelle GHz), er minnet PC2100, er minnet 1x512MB eller er det 2x256MB.. sånne ting. Hvis sånt ikke er oppgitt, pleier jeg å regne med at det er det dårligste alternativet.. hvis ikke, hadde det nok vært nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...