Gå til innhold

q-tech er dårlig, sant?


Anbefalte innlegg

Med dagens teknologi kan man transfomere et spenningsnivå til et eller flere andre nivå ved hjelp av et utall metoder.

Men antallet metoder avtar med økende effktbehov.

Den eldste , sikreste og fremdeles mest brukte metoden er i prinsippet den samme som E-verket bruker når de leverer 220 - 380 volt.

Andre metoder er ikke egnet til effekter av noen størrelse.

I prinsippet er dette en lukket/åpen laminert hestesko omspunnet av kobbertråd i et system tilegnet den ønskede sekundærspenning .

Denne konstruksjonsmetoden har også en god evne til å filtrere bort forstyrrelser i og fra primærsiden.

Metoden er også godt egnet til kombinasjon med mer elektronisk baserte metoder, fordi disse er svært sårbare for forstyrrelser i primærspenningen.

Hvor god eller godt egnet en strømforsyning er , kan fort bli et spørsmål om pris og ikke tilgjengelig teknologi .

Hvilke metoder eller kombinasjoner de forskjellige produsenter bruker , skal være usakt.

Har en QT 350W; ikke fornøyd (langt i fra)

Har en Aopen /Forton 300W ; meget godt fornøyd.

Antatt effekt behov 200W i begge oppsett (+++++ X 3/4)

Ingen av PSU'ene er kjøpt separat . (Ikke aktuellt med dagens priser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange av dere har prøvd en Q-Tec, og hvor mange av dere har hørt om en Q-Tec?? :hrm:

 

Q-Tec produserer billige PSU'er beregnet på den nedre delen av ytelsesmarkedet (kontor, bittelitt spilling ol). Q-Tec PSU'en på 300W som sitter i Q-Tec L-MD midi tower (kabinett m/ PSU) kabinettet mitt drar et Abit NF7-M, en Athlon XP2500+@3100+@1,65V, 256MB RAM og en CD-ROM uten stabilitetsproblemer (spenningene har aldri variert mer enn 0,1V på høyere spenninger og 0,03-0,04V på lavere spenninger).

 

Greit nok at man hører viften, men jeg hører knatringen fra HD'en mye bedre, i tillegg er PSU'en det eneste som lufter kabinettet, og der inne er det faktisk ikke varmt i det hele tatt.

 

Hva kan man egentlig forvente seg når man betaler kun 400,- for et stort kabinett og en PSU?? (jeg betalte faktisk rundt 300,- for mitt for litt siden).

 

(Nå er jeg ikke sikker på om de Q-Tec'ene som selges er bedre eller dårligere enn de som er ferdigmontert i kabinettene deres, men min funker ihvertfall tilfredstillende)

 

...og hvem er det egentlig som i det hele tatt vurderer en PSU til 200-300,- til et system til mangfoldige tusen kroner (aka A64 FX, GF6800 ol).

Lenke til kommentar
Hvor mange av dere har prøvd en Q-Tec, og hvor mange av dere har hørt om en Q-Tec??  :hrm:

 

Q-Tec produserer billige PSU'er beregnet på den nedre delen av ytelsesmarkedet (kontor, bittelitt spilling ol). Q-Tec PSU'en på 300W som sitter i Q-Tec L-MD midi tower (kabinett m/ PSU) kabinettet mitt drar et Abit NF7-M, en Athlon XP2500+@3100+@1,65V, 256MB RAM og en CD-ROM uten stabilitetsproblemer (spenningene har aldri variert mer enn 0,1V på høyere spenninger og 0,03-0,04V på lavere spenninger).

 

Greit nok at man hører viften, men jeg hører knatringen fra HD'en mye bedre, i tillegg er PSU'en det eneste som lufter kabinettet, og der inne er det faktisk ikke varmt i det hele tatt.

 

Hva kan man egentlig forvente seg når man betaler kun 400,- for et stort kabinett og en PSU?? (jeg betalte faktisk rundt 300,- for mitt for litt siden).

 

(Nå er jeg ikke sikker på om de Q-Tec'ene som selges er bedre eller dårligere enn de som er ferdigmontert i kabinettene deres, men min funker ihvertfall tilfredstillende)

 

...og hvem er det egentlig som i det hele tatt vurderer en PSU til 200-300,- til et system til mangfoldige tusen kroner (aka A64 FX, GF6800 ol).

Tror neppe mere enn 1 av 50 har i det hele tatt prøvd en slik psu og langt mindre har de målt spenningene, man må måle med gode voltmetre skal man kunne si noe om spenningsvarisajoner, de fleste programmer som leser av dette vill jeg tro ikke holder. Eks på min q-tek så var spenningen stabil på 12,2 V under last: les gf4ti4200 oc, xp2000+, 120 gig hd, dvd brenner osv. Men på diverse programer så var spenningen konstant 11,6V-12,4V.

Det er det samme med min mist 43oW psu også i programmene alltid under 12V men når jeg bruker kalibrerte instrumenter så er det bestandig på pluss 12V.

 

Men som endrebjorsvik sier så hvem i huleste tenker på å sette en slik psu i en high end / mid end maskin?

 

Det som stemmer her er at de bråker noe perverst og de har godt av en liten modd der du sørger for å gi de 7V på viftene og selv da så er de kjølige!, kjørte min i en runde på far cry uten viftene i gang og det ble ikke noe spesiell ustabilitet da anet enn at jeg ble kastet ut i windows, men dat var den jaggu varm.:)

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar

Hadde en dual fan 450 W qtec og etter mange underlige problemer ,med reboot etc byttet jeg den til en 300 W fortron og etter dette han alt vært dønn stabilt.

 

qtec kjøper man bare en gang de er rett og slett bare søppel og det er sant at de høres ut som en gressklipper

 

 

Har nå bare fortron/source og Mist PSU da de levere stabil spenning samt at de kanpt kan høres

 

:w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...