Gå til innhold

Når ble det vanlig i Norge å bygge pc selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[quote name='knatten' date='16/09/2004 : 17:43'] [quote name='Daemonifuge' date='16/09/2004 : 09:36'] Hei

Jeg lurer på når det  ble vanlig i Norge blant "nerder" å bygge pc'en selv og var det før webshop'ene ? [/quote]
Tja, jeg var vel inni en PC første gang for sånn ca. 13 år siden, da var det hvertfall dårlig med www. [/quote]
Samme her ogsaa, jeg begynnte med data for ca 17 aar siden, og som du sier daarlig med web-shop ja.

Derimot var jeg flitting bruker at BBS (Bulletin Board System), da ble jeg kjent med en ung gutt paa min alder som drev etget firma hvor jeg kjopte en CPU ifra, tror han bodde i Sarpsborg, og for aa ikke snakke om en annen type som jobbet for et datafirma (som solge produkter mer eller mindre over tlf eller katalog) der kjopte jeg Zip drive. Saa for web-shopen kom opp saa kjopte jeg endel utstyr ifra BBS miljoet i sornorge :yes:

Frankie
Singapore
Lenke til kommentar

Blandt nerder så begynnte det å bli populært rundt 1998-2000 tror jeg.

 

Jeg har mekket en del før det også, men den første PC'n jeg bygget helt fra grunnen selv bygget jeg i februar 1999. Da var det sparsomt med nettbutikker, og multicom hadde omentrent samme posisjon i markedet som komplett har i dag. PSdata og ITbutikken var også populære på den tiden selv om man måtte fortolle varene fra ITbutikken selv. Jeg brukte også PRC-data.dk noen ganger.

 

Etter ca 2002 synes jeg nesten det har blitt for vanlig å bygge selv. Mange som bygger selv er ikke nerd nok og klarer ikke å løse enkle problemer.

 

Kan forøvrig nevne at jeg fulgte med i HW.no's spede barndom fra 1998. Det ble brukt et delphi-forum, og aktiviteten lå på 5-20 tråder per dag i starten. Martin Wirak på digitalkamera.no var en av de første initiativtagerene til å lage HW.no-siden.

 

hart: Jeg husker de Cinet blekkene :!:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bygde min første pc i 1989 80286, all deler direkte importert fra asia, kom på 15000 med 14 fargeskjerm, 40 mb hd og 1 mb minne, skjermkort med kollosale 1 mb også, men den tiden kostet tilsvarende pc rund 35000 på Datavarehuset.

 

ble mer vanlig å bygge pcer selv rundt 96-97, med inntoget av flere nettbutikker som solge deler. På den tiden var tilnærmet en samlet data presse meget skeptisk til alle nettbutikker, var liksom kun de store som gjalt, dell, hp, RCA osv.

 

Husker godt alle advarslene fra PC-word norge , osv, mot å bygge selv.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Fra 1995 og utover var det vel begynnt å bli ganske stor utspredning blant "nerder" som du sier, når det gikk på å bygge egne systemer. Hovedsakelig var det fordi en del butikker endelig tok til å selge løse deler og slikt på allvor, og ikke bare hele ferdige systemer.

 

Men "normalt" er det vel langt fra enda. Jeg annser de som bygger sine egne maskiner som et par hakk over det man til vanlig vil kalle gjennomsnittlige datainteresserte. Denne prosenten av befolkningen er vel også passelig liten, og spør du mannen på gata, så kjenner de neppe til at det går ann å bygge egen maskin i det hele tatt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Blandt nerder så begynnte det å bli populært rundt 1998-2000 tror jeg.

 

Jeg har mekket en del før det også, men den første PC'n jeg bygget helt fra grunnen selv bygget jeg i februar 1999. Da var det sparsomt med nettbutikker, og multicom hadde omentrent samme posisjon i markedet som komplett har i dag. PSdata og ITbutikken var også populære på den tiden selv om man måtte fortolle varene fra ITbutikken selv. Jeg brukte også PRC-data.dk noen ganger.

 

Etter ca 2002 synes jeg nesten det har blitt for vanlig å bygge selv. Mange som bygger selv er ikke nerd nok og klarer ikke å løse enkle problemer.

 

Kan forøvrig nevne at jeg fulgte med i HW.no's spede barndom fra 1998. Det ble brukt et delphi-forum, og aktiviteten lå på 5-20 tråder per dag i starten. Martin Wirak på digitalkamera.no var en av de første initiativtagerene til å lage HW.no-siden.

 

hart: Jeg husker de Cinet blekkene  :!:

husker det forumet ja.

 

Min første var vel en P133 tror jeg

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Ja det har vel hvert vanlig og bygge selv hos oss nerder en god stund....

 

jeg bygde min første når jeg var ca...15 hehe... er jo 16 nå men jeg har bare ooppgradert men min bror har bygd pc siden 386 kom ut.....

 

og jeg har bare en ting og si om og bygge selv... det er ikke noe lettere og billigre en det ass.. de ferdig pc-ne som du får kjøpt....hater de man får nesten ikke suport og hjelp fra eks: elkjop.no og expert.......

 

så byggs selv..... !!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...