Gå til innhold

Problemer med PowerColor 9800SE


ohoholm

Anbefalte innlegg

Installerte her om dagen et PowerColor 9800SE kort i en ny PC og opplevde at Windows XP fint klarte å produsere skjermbilde til den men at når jeg installerte de nyeste driverene fra fabrikant (både de og de som fulgte med på CD) låste systemet seg.

 

Først ble det bare feil i skjemrbilde-visningen men med en gang jeg hadde installert SP1 og kjørt win update låste den seg helt.

 

Er det feil i kortet (Rart at det da viser bildet uten orginaldrivere) eller tyder dette på HW-konflikter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du via chipset på hovedkortet? I såfall må du legge inn 4 i 1 driveren før du legger inn drivere til skjermkortet.

 

Start opp i sikker modus. Avinstaller drivere til skjermkortet. Legg inn 4 - 1 driveren. Restart. Legg så inn siste Omega driveren, velg softmoded drivers. Enda en restart. Når maskina booter, sjekk at menyer glir raskt og jevnt. Fungerer alt greit har du nå et 9800se @pro.

 

Ah, så det med 4-1 driver svaret først nå.

 

Siden du har en ny PC, regner jeg med at strømforsyninga di minst er 300watt, og bør holde. Er den for liten, blir PC'n ustabil med strømkrevende skjermkort.

Endret av Torro
Lenke til kommentar

Installerte i går VIA-driverene på nytt over de gamle, rebootet og installerte deretter skjermkortet. Maskina låste seg på nytt med en gang den var forbi Windows-logoen.

 

Skulle ikke dette ha hjulpet eller må en full reinstallasjon av Windows til?

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar

Er strøm kabelen som er koblet til skjermkortet også koblet til CD-rom spilleren? En del billige, e.g. Dell selger maskiner med svake strømforsyninger, for å holde prisen nede, og når cd-rom stasjonen spinner opp, forsvinner spenningen.

 

Kan også være en IRQ konfilikt. Prøv og sett "assign IRQ" til vga og usb i bios.

 

Prøv også å "tweake" bios. Sett alt som har med vga å gjøre til dissable, prøv å endre graphics aperture size.

Lenke til kommentar
Er strøm kabelen som er koblet til skjermkortet også koblet til CD-rom spilleren? En del billige, e.g. Dell selger maskiner med svake strømforsyninger, for å holde prisen nede, og når cd-rom stasjonen spinner opp, forsvinner spenningen.

 

Tror den er på HDens ledning, men jeg skal sjekke ved neste anledning... Maskinen er bygget opp av følgende:

 

- Powersupply 350W AMD/P4

- NEC DVD recorder ND-3500A IDE

- Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

- Microsoft Windows XP Home Ed. Norsk

- PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit AGP, ATI 9800SE

- Asus K8V Hovedkort Socket 754 K8T800

- AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

Jeg tror nå powersupplyet burde takle dette....?

 

Kan også være en IRQ konfilikt. Prøv og sett "assign IRQ" til vga og usb i bios.

 

Prøv også å "tweake" bios. Sett alt som har med vga å gjøre til dissable, prøv å endre graphics aperture size.

 

Det er jo mulig det kan være IRQ.... Mener du jeg skal sette IRQ manuelt? Hva/hvor er graphics aperture size?

 

Hun jeg bygget den for bor 1 times kjøring unna og derfor må jeg ta det ved en anledning når vi møtes neste gang... det er ikke akkurat noe en kan veilede over telefonen :no:

 

Tusen takk for tipsene til nå, alle sammen! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...