Gå til innhold

Hvilket Skjermkort burde jeg velge?


garfunk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har oppgradert pc'en nå for en liten stund siden. Men venta litt med skjermkort.

Har tenkt meg enten ett ATI Radeon 9800 pro "ultimate edition" Ligger her , et ATI Radeon x800 pro vivo Ligger her eller et Geforce POV 6800 GT ligger her ..... Vet det er stor prisforskjell på de og sånn....men holder det med et 9800 pro UD til nyere spill som f.eks. Rome: Total War og Doom 3 og slikt?

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vanskelig å svare presist på spørsmålet ditt, men dersom du ikke krever veldig høye settings, vil Radeon 9800 Pro klare å kjøre dagens spill. Hvilke krav du stiller, og hvor ofte du planlegger å bytte skjermkort spiller altså inn...

 

Ellers er den store fordelen med "ultimate Edition" kortene at de (så vidt jeg vet) er vifteløse, og dermed lydløse. Du kan derimot få kort med samme ytelse til en lavere pris.

Lenke til kommentar
Nei, jeg ble ikke født med sølvskje i munnen så har ikke råd til et Ultra kort.  :p

Men det er mange som skriver at X800 kortet mangler "ram sinks"? er dette noe jeg må ha? og hvor får jeg i så fall tak i det? Jeg har ikke tenkt å overklokke kortet til xt pe.  :)

Ramsinks: Arctic Cooling ATI Silencer 4 er å foretrekke.

 

Hvis du ikke har tenkt å flashe X800 Pro vivo til XT PE vil jeg absolutt gå for 6800 GT. GT-en er et bedre valg siden den har 16 pipes mot X800 Pro sine 12. Den største grunnen for å kjøpe X800 Pro vivo (dette gjelder kun vivo-utgaven!) er muligheten til å få 16 pipes, dvs. bli et XT PE-kort. Men Gt-en bråker noe mer og har et større effektforbruk enn Pro-en. Støyen kan fikses ved å kjøpe en Arctic Cooling NV Silencer 5, som dessuten kjøler bedre enn stock-kjøleren. :) Effektforbruket har ikke så mye å si så lenge en har en strømforsyning på minst 360 watt.

 

Edit: En må også ta hensyn til at 6800 GT støtter Pixel/Vertex Shader 3 (SM3), mens X800 kun støtter 2.0b (også kjent som 2.0 Extended). SM3 støtter noen nye funskjoner, hvis jeg ikke husker feil, som ikke støttes av 2.0b. Den største forskjellen blir da når SM3 blir en standard blandt spill-utviklerne som vil føre til at SM3-kort vil få en fordel (mest grunnet en noe større hastighet til å lage grafiske effekter).

 

Edit2: En bør også ta litt hensyn til at 6800 GT er en del bedre i OpenGL, mens det er mer jevnt i Direct3D-baserte spill. I for eksempel Doom 3 vil en GT slå Pro-en ganske kraftig.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

hmm...kanskje det blir et 6800 GT eller bare vanlig 6800. Men hvis jeg velger Gt kortet, er det veldig mye forskjell på et POV og Asus kort? det er jo nesten 1000 kroners forskjell. har veldig lyst på POV men det blir for dyrt tror jeg. Og går forresten ikke garantien ut på kortet hvis jeg bytter vifte? :hmm:

Lenke til kommentar
Hei!

Har oppgradert pc'en nå for en liten stund siden. Men venta litt med skjermkort.

Har tenkt meg enten ett ATI Radeon 9800 pro "ultimate edition" Ligger her , et ATI Radeon x800 pro vivo Ligger her eller et Geforce POV 6800 GT ligger her ..... Vet det er stor prisforskjell på de og sånn....men holder det med et 9800 pro UD til nyere spill som f.eks. Rome: Total War og Doom 3 og slikt?

 

På forhånd takk :thumbup:

Garfunk, ta en titt på denne tråden :

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=295284&hl=

 

Her får du svar på spørsmålene om du skal gå for et kort i 6800-serien.

 

Det endte med at jeg kjøpte et kort fra MSI.

Lenke til kommentar

Det er ikke en GT, men derimot en 6800, og er derfor dyr til den prisen. Det kortet har 12 pipes, og selv med samme klokkehastighet på minne og kjernen som GT-en, vil den tape mot en GT. Og for all del ikke kjøp det kortet!

 

Jeg anbefaler Point of View GeForce 6800GT 256MB som Mamoz har inne på lager. :)

Hvorfor ikke spytte inn 500 ekstra når du først er igang, og kjøpe et ultra kort?

 

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?sprog...47&varenr=67721

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...