Gå til innhold

Gaming PC til ca. 15000


Anbefalte innlegg

Etter en 3-4 år er det på tide og bygge en ny PC. Har ikke holdt meg oppdatert i det hele tatt på nye standarder osv. og trenger litt hjelp med hvilke komponenter som vil virke sammen.

 

Har bestemt meg for hovedkort og CPU , men resten trenger jeg litt forslag til.

Skal handle hos Komplett så alt er hentet derfra.

 

Hovedkort : Asus P5AD2 Premium kr 2.475,- Link

CPU : Intel Pentium 4 550 3.4 GHz kr 2.590,- Link

 

Som jeg har forstått det må jeg med dette hovedkortet benytte DDR2 RAM. Dette finnes i mange forskjellige hastigheter fra PC 3200 til PC 5400. Hvilken hastighet trenger jeg ?

Hadde tenkt og gå for 1 GB med PC 5400 , er dette nødvendig eller blir det overkill ?

 

Siden hovedkortet benytter PCI express så kan jeg ikke bruke et AGP skjermkort , stemmer det ? Ser at utvalget av skjermkort er litt begrenset for PCI-e , særlig for Nvidia kort. Hadde sett for meg et Geforce 6800 GT kort , men dette finnes dessverre ikke som PCI-e.

Nærmeste jeg kommer er et Gainward GeForce 6600 GT til kr 2.649,- Link

Annet alternativ er PowerColor Radeon X800XT 256MB kr 4.695,- Link

eller et Sapphire Radeon X800XT 256MB kr 4.350,- Link

 

Hvordan er ytelsen på et Geforce 6600 GT kort i forhold til et Radeon X800XT ? Prisforskjellen er ihvertfall rimelig stor så ATI kortet bør være vesentlig bedre for å forsvare prisforskjellen.

De to ATI baserte kortene er vel strengt tatt helt like ?

 

Må også ha en ny kasse. Noen som har et bra forslag til kasse hos Komplett som er bra (har tenkt meg et midi tower) ? Hvor stor strømforsyning trenger jeg ?

 

Hvor bra er det innebygde lydkortet i nye hovedkort ? Er det noe særlig vits i å kjøpe et separat ?

 

Når det gjelder harddisk er det vel like greit og gå for S-ATA når jeg først skal ha meg ny HD ?

 

Har skjerm , tastatur og mus fra før. Alt annet skal kjøpes nytt , maskinen vil bli benyttet mest til spilling og jeg har tenkt en maks pris rundt 15 000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt og gå for 1 GB med PC 5400 , er dette nødvendig eller blir det overkill ?

Hvis det er mengden du tenker på, så er svaret nei, det er ikke overkill.

 

Siden hovedkortet benytter PCI express så kan jeg ikke bruke et AGP skjermkort , stemmer det ?

Hovedkortet har ikke AGP-slot, så du kan ikke bruke AGP-kort nei.

 

Hvordan er ytelsen på et Geforce 6600 GT kort i forhold til et Radeon X800XT ? Prisforskjellen er ihvertfall rimelig stor så ATI kortet bør være vesentlig bedre for å forsvare prisforskjellen.

De to ATI baserte kortene er vel strengt tatt helt like ?

X800 XT er betraktelig bedre enn 6600 GT. Vær oppmerksom på at XT-kortet ikke er fullt så raskt som XT PE (Alle AGP-versjonene er PE, bortsett fra de nye AIW-kortene). Du vil likevel få ytelse helt i toppklasse. De XT-kortene du har valgt skal yte likt.

 

Når det gjelder harddisk er det vel like greit og gå for S-ATA når jeg først skal ha meg ny HD ?

Ja, gå for S-ATA du. :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...