Gå til innhold

Vannkjøling, driftssikkerhet og ytelse.


Anbefalte innlegg

Har flere ting jeg lurer på her så fint om jeg kan få innspill.

 

Driver med litt pcsupport for et musikkstudio der de klager over mye støy fra pc'en. Vi har satt opp maskina med luftkjøling pga. det er det mest driftsikre, men har diskutert alternative løsninger, deriblant vannkjøling.

 

Har litt erfaring fra egne prosjekter, men har aldri kjørt vannkjøling over lengre perioder enn ett par måneder, det har gått fint, men her er kravet at maskina må fungere hver dag, man har ikke råd til service når kunden venter. I tillegg inneholder den hardware for store beløp(prosessorkort o.l.) samt at informasjonen på diskene ikke kan gå tapt. Lurer derfor på om man kan man stole på at vannkjøling er stabilt og driftssikkert over lengre tid?

 

Systemet vi tenkte å sette opp må kunne kjøle prosessor(P4-2.8GHz), chipset og helst tre harddisker i tillegg. Vurderer å ta utgangspunkt i Thermaltake Aquarius III og bygge den ut med chipset+ 3 hddkjølere. Vil Aquarius III-enheten klare jobben eller bør jeg bygge opp et system fra grunnen av?

Ekstrem ytelse er ikke målet, heller et lavt støynivå, høy driftsikkerhet og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling skal være sikkert ved korrekt montering. Hvis du ser i denne tråden, ser du at de fleste lekkasjer er relatert til hjemmelagde komponenter og/eller brukerfeil. Når det gjelder hva slags komponenter man bør velge til et system der støynivå og ikke overklokking er prioritert, er radiatoren det viktigste. Vannblokker og pumpe har ikke like stor betydning. Du bør ha en god/stor radiator som kan kjøres med stillegående vifter. Luftkjøling er selvsagt sikrere enn vannkjøling, ettersom dette er temmelig idiotsikkert. Og det er også fullt mulig å få et meget stillegående luftkjølt system, men hvis man har harddisker som støyer blir det litt verre. Med vannkjøling kan man pakke inn diskene i støydempende materiale, men med luft går ikke dette pga temperaturproblemer.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Som forrige sier, dersom det er montert riktig (og det er ikke vanskelig), er vannkjøling svært driftsikkert.

 

Du vil bli kvitt problemene med støv. Dersom du har én lydløs vifte som blåser inn på radiator, og denne er dekket av støvfilter, slipper du så og si alt som heter støv.

 

Jeg husker min gamle P100 døde på grunn av at støv stoppet vifta.

 

 

Jeg kan forøvrig anbefale AquaComputer. Dersom pris ikke er en faktor, vil jeg også anbefale AC's aquastreampumpe som har et kontrollpanel som forteller statusen til pumpa.

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...