Gå til innhold

Hjelp til valg av beste LCD 17/19"" under 6000,-


Tannpirkeren

Anbefalte innlegg

Hjelp til valg av beste LCD 17/19"" under 6000,-

 

Dette har jeg svært lite peiling på men har kommet frem til at denne er best (tror jeg):

 

NEC 1760NX m/16ms reponstid.

 

Kunne godt ha tenkt meg en 19"" men da kommer det seg opp i 25 ms.

 

Ønsker anbefaling fra dere, hvor mye betyr responstid på LCD-skjermer? Er 16ms mye bedre enn 25 ms? Merker man forskjell (blablabla...) osv.

 

Første spørsmålet deres blir sikkert hva skjermen skal brukes til? Vel, alt mulig blir svaret. Programmer, spill, video osv.

 

Tusen takk for alle svar som kommer ;)

 

Edit: Hvis maskinvare betyr noe:

-AMD64 3500+

-2x512 MB Corsair XL 2-2-2-5 Dual

-Gainward GeForce 6800 GT (klokket til ultra)

 

Edit: Innkomne forslag så langt i denne tråden:

 

17""

-Eizo 17" LCD FlexScan L568K

 

19""

-Viewsonic VX910

-BenQ FP937

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, finnes noen under 25ms nå i 19" klassen. "Beste" kan jo alltid diskuteres, men tror denne er et godt stykke foran de fleste akkurat nå i 19" kategorien (med tanke på et den også er god til spilling). Har hatt den noen uker selv, og kan sterkt anbefales.

Les denne linken for mer info. Ellers kommer også Viewsonic med en 12ms variant snart.

 

Det er ikke noe fasit svar på responstid. Det kun en variabel blandt mange andre i den store "LCD" formelen. Det finnes skjermer med lav respons, som er dårlig på spill og video, og andre med høyere som er noe bedre. Men, generelt vil du se etter lav ms for en skjerm du skal bruke til spilling. Ellers les skjermguiden her for mye info om de forskjellige panelene som finnes osv.

 

Har ingen personlig erfaring med akkurat den NEC skjermen du har sett deg ut, men tror det er et godt valg utfra andres erfaringer og NEC generelt lager bra skjermer.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer selv Eizo 17" LCD FlexScan L568K

 

1000:1 i kontrastforhold.

Du har også vært på komplett ser jeg. 25ms svartid på den skjermen der. Er ikke det litt mye på en 17""?

 

Eizo er et godt merke har jeg fått inntrykk av, men det spørs om det blir mye ghosting og etterslep ved 25 ms svartid? Henger den med når det skjer mye på skjermen tro?

 

Såvidt jeg har forstått så er det en stor fordel med lav svartid dersom man ønsker en skjerm som skal henge med i det fleste tilfeller.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Nå er NX skjermene toppmodellene til NEC så den skjermen stiller nok ikke i samme klasse som skjermene nevnt tidligere i tråden.

Ikke helt riktig. NEC deler skjermene sine i serier basert på hvilket segment de retter eg inn mot. Eksemplevis er 60-serien mot mannen i gata mens 80-serien er proff. En NX-skjerm i de to seriene er bra, men i forhold til målgruppen. Ellers er NXi en oppgardering av NX, og følgelig bedre spekket ;)

 

Forøvrig er Accusync en "billigserie" som vi har et lunkent forhold til:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7422

Lenke til kommentar
HW.no skal test BenQ skjermen i løpet av neste uke. :thumbup:

Det var gode nyheter :)

 

Jeg har det ikke så fryktelig travelt, bestiller muligens rundt månedsskiftet. Har en 19"" HP V90 CRT fra før og denne er meget bra.

 

Skal ha LCD for å spare øynene da jeg både jobber hele dagen med PC på arbeid og har det attpåtil som hobby hjemme.

 

Blir spennende å se testen ja ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Vet at NEC 1760nx er bra, men synes den er jævli dyr til å være 17". Hadde kjøpt den hadde den kosta 4000,-

Men har mest lyst på 19"

 

Hvilken Viewsonic 20" er det som er så bra?

Et kjapt søk i produktguiden forteller meg at den billigste 20"" fra Viewsonic koster ca. 7300 kroner.

 

2300,- for 1 tomme ekstra synes jeg personlig er litt i dyreste laget.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...