Gå til innhold

fokus 300D vs D70


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et digitalt speilreflekskamera, og valget ser foreløpig ut til å stå mellom Nikon D70 og Canon EOS 300D, det siste mest på grunn av den lave prisen.

 

Jeg var så heldig å få prøve 300D i et bryllup nylig, og ble meget skuffet over å registrere at dette kameraet ser ut til å ha samme fokuseringsproblem som Powershot kameraene. Også 300D fokuserer visst fortinnsvis på områder med grønne farger og vertikale linjer.

 

Det førte til at flere av bildene jeg tok med 300D med grønn bakgrunn var feilfokusert, noe jeg umulig kunne se fra fokuspunktet i søkeren da bildene ble tatt, eller ved visning av bildet på kameraet. Først når bildene er lastet over på en datamaskin ser man feilen. Jeg har mange ganger hatt det samme problemet med mitt Powershot G3 kamera.

 

Er det virkelig riktig at 300D har dette samme problem som Powershot'ene? Kan noen fortelle meg om Nikon D70, og eventuelt om Canon 10D og 20D, har tilsvarende eller lignende problemer? Er dette noe særegent ved fokusalgoritmene til alle Canon kamera?

 

erga

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et gammelt triks i signalbehandling å behandle bare den grønne delen av et bilde hvis man har det travelt. Jeg har ingen formening om Canon 300D gjør dette.

 

Det burde være ganske greit å teste med å tegne noen striper i photoshop og vise dem på skjermen i rødt, grønt og blått også rotere dem 90 grader. Jeg skal teste det på D70.

 

---

 

Jeg laget et lite program for å teste: Fokustest

(Trykk space for å få neste mønster, alle andre taster avslutter. Det må være mørkt i rommet og focus assist lyset må være slått av.)

 

Nikon D70 feiler totalt på regelmessige striper uansett farve og orientering. Uregelmessige striper var problemfritt uansett farve og orientering.

 

Si i fra hvilke resultater dere får.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Skulle tro at D70 ville fokusere både på hvite og røde striper, i og med at "focus assist"-lyset er hvitt på kameraet og rødt på SB-800. Men SB-800 lager uregelmessige striper, og det kan jo være fordi den foretrekker å fokusere på det..

At den skulle ha en forkjærlighet å fokusere på grønne farger og vertikale linjer har jeg aldri hørt om, og synes det høres ut som fri fantasi...
Dette er nok ikke vill fantasi - på mitt gamle kamera (Olympus C730) var det bare mulig å fokusere på vertikale linjer. Dersom det bare var horisontale linjer (f.eks. en horisont), måtte jeg derfor tippe kameraet 90 grader for å fokusere, og deretter tippe tilbake igjen for å ta bildet..
Lenke til kommentar

Nikon sine billigere (d)SLR har generelt bedre AF i lite lys (og ifølge f.eks. http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...-6458-7153-7161 også bedre på følgefokus). Om 300D eller D70 er best i godt lys og på stasjonære motiver vet jeg ikke.

 

Man må dog forstå hvordan AF virker. Den søker på kontrast og hvis det ikke er god nok kontrast i den/de retningen(e) den søker vil den ikke finne fokus. Hvis jeg ikke husker feil, så har både D70 og 300D kryss-AF sensor i midten og vertikale på sidene og horisontale over og under, så lenge huset er horisontalt (vertikale er følsome for vertikale detaljer, f.eks. lyktestolper, og horisontale motsatt). Det er også mulig å lure autofokusen hvis det er et regelmessig mønster med passe/liten nok avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...