Gå til innhold

extracte .rar filer


Errae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det du gjør er følgende:

 

1. Laster ned Winrar 3.40 for Linux på hjemmesiden deres (http://www.rarlabs.com/)

2. Deretter pakker du ut arkivet ved å skrive følgende:

$ tar -xzvf rarlinux-3.4.0.tar.gz

3. Inne i katalogen (rar, som pakken lager) ligger det et par binærfiler som du skal kunne kjøre. Det letteste vil da være å gå til katalogen der du har .rar filen som du vil 'unrar'-e og deretter skrive:

$ /path/to/rar/unrar e foo.rar

Der /path/to/ er veien til katalogen 'rar' og foo.rar er filen du skal pakke ut.

 

- rafael

 

Edit: Det hadde vært fint om du kunne si ifra om det jeg skrev var til nytte eller ei. :)

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
Det du gjør er følgende:

 

1. Laster ned Winrar 3.40 for Linux på hjemmesiden deres (http://www.rarlabs.com/)

2. Deretter pakker du ut arkivet ved å skrive følgende:

$ tar -xzvf rarlinux-3.4.0.tar.gz

3. Inne i katalogen (rar, som pakken lager) ligger det et par binærfiler som du skal kunne kjøre. Det letteste vil da være å gå til katalogen der du har .rar filen som du vil 'unrar'-e og deretter skrive:

$ /path/to/rar/unrar e foo.rar

Der /path/to/ er veien til katalogen 'rar' og foo.rar er filen du skal pakke ut.

 

- rafael

 

Edit: Det hadde vært fint om du kunne si ifra om det jeg skrev var til nytte eller ei. :)

Kan du lage ett eksempel på det siste?

Lenke til kommentar
Det du gjør er følgende:

 

1. Laster ned Winrar 3.40 for Linux på hjemmesiden deres (http://www.rarlabs.com/)

2. Deretter pakker du ut arkivet ved å skrive følgende:

$ tar -xzvf rarlinux-3.4.0.tar.gz

3. Inne i katalogen (rar, som pakken lager) ligger det et par binærfiler som du skal kunne kjøre. Det letteste vil da være å gå til katalogen der du har .rar filen som du vil 'unrar'-e og deretter skrive:

$ /path/to/rar/unrar e foo.rar

Der /path/to/ er veien til katalogen 'rar' og foo.rar er filen du skal pakke ut.

 

- rafael

 

Edit: Det hadde vært fint om du kunne si ifra om det jeg skrev var til nytte eller ei. :)

Kan du lage ett eksempel på det siste?

Jau, det kan jeg.

 

La oss si at jeg har pakket ut rarlinux-3.4.0.tar.gz i hjemmekatalogen min, og den vil da lage

en mappe som heter 'rar' og destinasjonen til den vil være /home/bruker/rar. Og om jeg så

skal pakke ut en fil som heter bilder.rar i hjemmekatalogen min så ville jeg så ha skrevet

følgende:

/home/bruker/rar/unrar e /home/bruker/bilder.rar

eller om jeg allerede var i hjemmekatalogen (som jeg vanligvis ville ha vært)

/home/bruker/rar/unrar e bilder.rar

 

Var det et greit eksempel?

Lenke til kommentar
*sitter og humrer over at det heter "winrar" og ikke "linrar" i Linux* :p

Så vidt jeg kan se så heter det bare "rar" i linux, og "winrar" i windows.

Programmet heter WinRAR i linux, men kommandoene er rar og unrar.

Både på forsiden og på download siden så kaller de det kun "rar" så lenge det ikke er til windows. Men de bruker winrar navnet litt generelt flere andre steder ser jeg. Så det er ikke godt å si hva de mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...