Gå til innhold

Hovekort og Britisk strøm?


leBoer

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pc i norge og har tatt den med til england. Har kjøpt adapteret for å koble norsk kabel i engelsk støpsel. Fikk litt kramper da jeg tenkte på at kanskje jeg kom til å svi av hovedkort og div hvis det er en annen strømstyrke her enn hjemme. Jeg her helt huleboer når det gjelder fysikk og intelligens generelt, men jeg tror det er 120 volt her (england). Det er vel 230 volt i norge, eller hva?

 

Er det trygt å plugge den inn?

 

Takk for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, det er 230 volt her i norge..

de fleste strømforsyninger har en rød bryter på baksiden hvor du kan stille på om den skal bruke 115v eller 230.. hvis du har det er det ikke noe prob å bytte, ellers er det jo bare å bytte psu...

 

edit: men finn ut om det er 115 eller 230 volt før du prøver noe da.. for ellers ryker nok psuen.. som oftest er det bare psu som ryker, men det kan hende at andre ting (hk) ryker også...

Endret av Musty
Lenke til kommentar
lol

"touch the rød bryter...do it" :p

hva skjer da egentlig?

klikker psu'en eller?

Ja...

 

jeg har ødelagt adapter til en konsoll en gang på denne måten. På adapteren kunne du bytte spenning, jeg lånte an til en som skulle til USA, så glemte jeg å skru tilbake til 230V og da sa han BANG.... hrrrr...rrrr.... BANG BANG....hrr... BAAAANG også kom et lite røyksky ut.

 

Jeg måtte forklare det litt grundig så de me lavere IQ fatter hva jeg sier her.

Lenke til kommentar
De fleste støpsler i england er i allfall rundt 230V (tror det er 240V, men kan hende jeg tar feil). Når jeg var på hotel der hadde de 115V på badet. Kanskje dette var for amerikanskje turister?

Ja, samme var det på det hotellet jeg var på faktisk, men så hadde de vanlige type støpsler på resten av rommet (220 - 240V)

 

Det varierer litt i Norge å da, mellom 220 og 230 i Norge, vel ofte 225 til 230, ikke så viktig egentlig (etter som jeg har forstått), et apparat som er laget for 220/230 bør tåle 230 og 240, skal ikke være noe problem. Noen steder (i verden) kan de ha opp til 250V, slike aparater som jeg snakket om bør vel tåle dette å. Men jeg gir ingen garanti for noe av det jeg har skrevet over, hehe ;)

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Men jeg kan gi deg et råd, finn ut hvilket merke og model din strømforsyning har (om du ikke vet det), og så går du til siden til produsenten og finner din modell, så laster du ned/ser på spesifikasjonene, da vil det stå hva den tåler av strøm, eksakt alstå, eller om du har dokumentasjonen som fulgte med strømforsyningen (om du kjøpte den separat), så kan du kikke i den, da står det f.eks at den tåler mellom 110 og 120V når du bruker 60Hz, og at den tåler mellom 220 og 250V om du bruker 50Hz.

Lenke til kommentar
I følge Utenriksdeparementet så bruker de 240V 50Hz, sikkert vekselsstrøm, men det kan godt være likestrøm også (ser på det som lite sansynelig), vet ikke.

De bruker såklart ikke likestrøm.

Og den dagen "240V 50hz" IKKE er vekselstrøm, kan du komme og bite meg i tåa. :p

(hvis du ikke visste det, så står "50hz" for hvor mange ganger i sekundet spenningen går fra maksimum til minimum og tilbake. I dette tilfellet fra ca. 415V til -415V og tilbake 50 ganger i sekundet. Likestrøm pulserer ikke slik, dermed er det ikkeno som måles i hertz når det gjelder likestrøm)

Lenke til kommentar
I følge Utenriksdeparementet så bruker de 240V 50Hz, sikkert vekselsstrøm, men det kan godt være likestrøm også (ser på det som lite sansynelig), vet ikke.

De bruker såklart ikke likestrøm.

Og den dagen "240V 50hz" IKKE er vekselstrøm, kan du komme og bite meg i tåa. :p

(hvis du ikke visste det, så står "50hz" for hvor mange ganger i sekundet spenningen går fra maksimum til minimum og tilbake. I dette tilfellet fra ca. 415V til -415V og tilbake 50 ganger i sekundet. Likestrøm pulserer ikke slik, dermed er det ikkeno som måles i hertz når det gjelder likestrøm)

Ja uff, der tabbet jeg meg litt ut, hehehe, visste det, men tenkte ikke helt før jeg skrev tror jeg, hehehhehe, nei der dreit jeg meg litt ut, heheheh... jaja...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
"Klikker" er vel en mild beskrivelse. Har vært lur nok til å holde meg unna den lille røde selv, men har hørt historier om en del fyrverkeri som har oppstått idet folk som har gjort den lille feilen der har plugga inn og startet opp...

Da jeg gikk på ungdomskolen fikk èn for seg å stille på den bryteren.. Det smalt skikkelig! Men var visst bare sikringa da..

Lenke til kommentar
I følge Utenriksdeparementet så bruker de 240V 50Hz, sikkert vekselsstrøm, men det kan godt være likestrøm også (ser på det som lite sansynelig), vet ikke.

De bruker såklart ikke likestrøm.

Og den dagen "240V 50hz" IKKE er vekselstrøm, kan du komme og bite meg i tåa. :p

(hvis du ikke visste det, så står "50hz" for hvor mange ganger i sekundet spenningen går fra maksimum til minimum og tilbake. I dette tilfellet fra ca. 415V til -415V og tilbake 50 ganger i sekundet. Likestrøm pulserer ikke slik, dermed er det ikkeno som måles i hertz når det gjelder likestrøm)

Ja uff, der tabbet jeg meg litt ut, hehehe, visste det, men tenkte ikke helt før jeg skrev tror jeg, hehehhehe, nei der dreit jeg meg litt ut, heheheh... jaja...

Fort gjort :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...