Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva trenger jeg? lite hjemenettverk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkleste er en swits eller en hub samt nettervkskort i alle pcer og en med to nettverkskort (den som deler internett) Så kobler du alle pcene til hubben/switsjen og deler internetttilkoblingen på pc 1.

 

Men det finnes også andre metoder som f.eks lar alle få tilgang til internett selv om de andre maskinen ikke står på.

Lenke til kommentar

er du konstant tilkobla internett eller må du koble til manuelt?

viss du har konstant tilkobling (som for exempel bluecom ADSL (ikkje telenor)) kan det vere greitt med ein router, da kan du dele internetttilkobling uten å vere avhengig av at ei bestemt maskin må vere på

 

Ein 4/5/8 ports switch passar sikkert bra til det du skal ha

Trådlaus router+AP+switch kan og vere et alternativ viss du seinare vil investere i bærbar..

Lenke til kommentar
det går jo an å lagre brukernavn og passord, ta vekk spørsmål om påloggingsinfo (slik at du blir kobla direkte til når du trykker på tilkoblinga) og kjøre den automatisk når dataen startar, men det er jo veldig tungvint......

Synes NextGenTel ADSL virker greit. Linjen er jo koblet opp hele tiden fra ADSL boksen og det er bare å koble andre maskiner opp via switch uten å bry seg om oppkoblinger derfra.

Lenke til kommentar

Prøver meg jeg:

 

Vet ikke helt hva det "lucent cell pipe modem" er for noe.

Satser på at dette er modemet du fikk fra Telenor ?

 

Hvis det er modemet trenger du i allefall følgende:

 

Router med switch. Denne "deler" internett ut til alle datamaskinene som er koblet til routeren. Har du en slik router, er det innebygd switch, det vil si at alle enhetene som er koblet til routeren kan se hverandre i nettverket. Dvs spille spill mot hverander, dele filer osv.

 

Hvis du kun trenger en router (m/switch) har jeg hørt mye positivt om denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=100525

 

Den routeren støtter pppoe. Dvs at du inne på routeren må legge inn ditt telenor brukernavn/passord. Da trenger du ikke ringe opp fra din egen pc, det fikser routeren.

 

Med overbenevnte løsning trenger du kun å plugge inn nettverkskabelen fra routeren til din datamaskin, så har du internett, og du kan "leke" med de andre maskinene i ditt lokale nettverk.

 

Håper dette besvarte det du lurte på =)

 

bremnesx

Lenke til kommentar

Hvilken kategori kablene går i, har med overføringshastigheten å gjøre. Det trenger du ikke bry deg om, Cat5 er det vanligste, og er beregnet på 100Mbit.

 

Bare ha en kabel til hver pc i tillegg til den som gikk inn i pcn din fra før, den skal du nå koble rett fra telenors modem til routern du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...