Gå til innhold

Harddisk tl gammel Pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Størrelsen på disken er for prosessoren rivende likegyldig.

Evt. begrensning er hvor stor harddisk hovedkortet støtter.

Er ihvertfall to måter å møte problemet på:

Oppgradere bios på hovedkortet eller flytte på en jumper som gjør tilgjengelig lagringskapasitet mindre. En annen mulighet er å kjøpe et IDE-kontrollerkort. Har sjøl brukt billigkortet fra Sunsway og det fungerer helt greit.

Uansett hvilket kort du evt. måtte velge så sørg for at det er et med egen bios (dette for at du skal kunne boote fra tilkoblet disk).

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall hatt en IBM 40GB i en gammel Compaq en gang (P1 MMX 200MHz, 32MB RAM), så hvorfor skulle det ikke gå på en nyere.

 

Disken vil vel ikke kjøre på full fart (ATA100/133), og kanskje heller ikke i optimal modus, men det går nok fortere enn den gamle disken (hvis den er like gammel som PC'en).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
jeg prøvde å sette inn en hitachi 80GB i en Pentium 233MHz, og det gikk ikke så bra. Skal bytte 80'en med 40' en som sto i gamlepcen (Pentium 3, uten interresse her). Skal bytte 40'en med en kompis som har en 19 og klager over lite plass (jeg trenger ikke mer, skal bare være webserver...)

HVA gikk "ikke så bra"?? :dontgetit:

nei, pcen registrerte jo at jeg hadde lagt til en disk, men den ble ikke vist i windows og vi konkluderte derfor med at den var for stor. men en 19GB er vel ikke for stor....

Lenke til kommentar

Jeg fikk min Seagate Barracuda 160GB til å fungere fint i mutterns PentiumIII 450MHz med ATA33-kontroller.

 

Men jeg fikk problemer med PC'n til en kamerat av meg. Det var en PentiumII 400@450MHz også med ATA33-kontroller. Dvs. det så ut som den fant disken, men klarte ikke å få aksess til filene som lå i området over 32GiB. Det kom opp feilmeldinger som "inaksessible disk".

 

Men jeg har fått en 45GB disk til å fungere fint på en AMD K6-2 350MHz. Der fikk jeg tilgang til hele disken.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...