Gå til innhold

bærbar med linux


TeddyErt

Anbefalte innlegg

Jeg har installert mandrake 10 på min bærbare. Det jeg syns er litt merkelig er at viften går veldig mye oftere enn i windows. I windows går viften bare ved store belastninger som å spille o.l. I linux kan den begynne å gå med jevne mellomrom hvis jeg har nettleseren oppe og kanskje noen konsollvinduer. Bruker kde3.2. Er det noe som kan gjøres med dette? Jeg syns i hvert fall dette er veldig rart, for jeg trodde nesten ikke at linux skulle være så stor belastning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har installert mandrake 10 på min bærbare. Det jeg syns er litt merkelig er at viften går veldig mye oftere enn i windows. I windows går viften bare ved store belastninger som å spille o.l. I linux kan den begynne å gå med jevne mellomrom hvis jeg har nettleseren oppe og kanskje noen konsollvinduer. Bruker kde3.2. Er det noe som kan gjøres med dette? Jeg syns i hvert fall dette er veldig rart, for jeg trodde nesten ikke at linux skulle være så stor belastning.

Installer programmet cpufreqd. Det styrer prosessorfrekvensen etter hvor høy prosessorload du har. Da vil du spare endel viftestøy og strøm.

Lenke til kommentar

Bare om du har en Compaq N610c.

 

Det kommer igjen ann på om når den beskjeden ble postet og om problemet har blitt fikset. Om det var lenge siden, og problemet er blitt fikset så er det ingenting å bekymre seg over (i mine øyne).

 

Om det derimot forekommer noen skader på maskinen din, så ikke skyld på meg.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke. Vifta kommer sikkert på fordi windows kjører frekvensen på prosessoren ned når den ikke er i bruk, og dermed avgir mindre varme. Lignende programmer finnes til Linux, og viftebruken (for ikke å snakke at batteritiden blir kraftig forbedret) blir nok redusert ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...