Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router og rekkevidde


Anbefalte innlegg

Skal sette opp trådløst nettverk i nabolaget der vi deler 1 stk. 8mbit linje. problemet er rekkevidden til det trådløse utstyret. Det er vanskelig å forklare nøyaktig hvor langt det er, så derfor vil jeg ganske enkelt vite forskjellige erfaringer...

Jeg har krympet valget ned til disse trådløse routerene:

 

Asus Wireless Router

 

SMC Barricade Wireless G 54

 

CNet Wireless G Router/PCI kit

 

3Com OC Wireless 11g

 

Noen som har noen erfaringer av disse? Eller i minste fall av de forskjellige merkene? SMC,CNet,3Com,ASUS, er det noen forskjell? Eller er det stort sett samme teknologien i annen innpakkning?

 

Har tenkt å bruke routeren sammen med CNet wireless PCI card som også følger med i CNet pakken. Grunnen til det valget er den "eksterne" antennen. Naboene som har pc, har den i en pc-benk og inni skapet. Så ved "ekstern" antenne får du antennen ut av pc-benken. Er dette noen vits?

 

Skal jeg gå for CNet pakken pga av prisen? Eller er det så stor rekkevidde forskjell på routerne att jeg bør gå for en annen.

Printserver og annet mambo jambo har ingen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt, med de opplysningene du har gitt, er umulig å svare spesifikt på. Rekkevidden på trådløse routere er avhengig av antall og type vegger/gulv, samt om du har fri sikt ellers mellom husene. Du sier heller ingenting om avstander. Det er heller ingen standard rekkevidde mellom produktene, men flere oppgir ca. 100 meter ved fri sikt. Har sett produkter som har oppgitt 450 meter også. Dette er avhenger bl.a. av sendestyrken på utstyret, og spredningen på signalet til antenne®. Her er det ingen standard, bortsett fra at de må holde seg innenfor lovens grenser for sendestyrke. Sjekk derfor spesifikasjonene til utstyret. Det er derfor å anbefale at utstyr som skal brukes slik du beskriver har mulighet for ekstern antenne, både for alternativ bedre plassering av antenner og forsterkning i f.eks. en retningsbestemt antenne.

Lenke til kommentar

Ser at 3Com'en sender på maks 18dBm(ved 11b) og 16dBm(ved 11g) i motsetning til ASUS sin som sender på 12-15dBm. På SMC sin fannt jeg bare ut at den har output power på 200 mW. Og CNet nevner ingenting. Jeg antar att det er 3Com sin som er "sterkest" vil den da ha lengst rekkevidde? 3Com melder også om en rekkevidde på 350 meter utendørs og 100m innendørs. ASUS melder om "beskjedne" 100 meter utendørs og 40 meter innedørs. Er 3Com optimistiske eller er ASUS beskjedne? Eller er det faktisk så stor forskjell?

Hvor sterkt kan signalet være i Norge? Hvis maks styrken er f.eks 15 dBm. Vil da 3Com havne blandt samme rekkevidden som ASUS?

Lenke til kommentar

Det kan godt være så stor forskjell som du beskriver. Maksimal signalstyrke ut fra antenne er i Norge 100 mW = 20 dB. Mer informasjon om sammenhengen mellom dBm, dempning og dBi kan du finne på denne siden. Mindre spredning ut fra antennen gir også bedre rekkevidde/effekt. Siden 3Com bruker to antenner, så kan det være at de tillater seg mindre spredning av signalet ut fra hver antenne. Det siste er selvfølgelig en spekulasjon fra min side.

 

Edit: kode som ikke ble bra.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Du har fått veldig mange gode svar her, og jeg antar du kanskje har valgt allerede. Vil bare ta med at jeg har prøvd samtlige ovennevnte trådløse routere/accesspunkt i profesjonell sammenheng, men ble selv sittende med Linksys til slutt på grunn av resultat rekkevidde/fart.

 

Det man ofte glemmer er at det er ikke nødvendigvis selve rekkevidden som vil være det viktigste, men hvilken fart du kan holde på en rekkevidde. Min egen personlige erfaring med Linksys er at de ga meg opptil 700 meter ++ rekkevidde med loftsplassering og 2 eksterne antenner tilpasset. (kostnad eksterne antenner: 690,- + mva). Prøvde en del andre også, men der fikk jeg lavere hastighet og stabilitet med slike avstander.

 

Nå er det også 100% riktig som en foregående poster nevnte her at terreng, vegger osv har stor betydning, og det er derfor meget vanskelig for folk å gi deg et fasit svar på dette. Slike som meg som jobber med slike løsninger, bruker måleutstyr og kan derved også finne optimal plassering av utstyr.

 

Når det gjelder Linksys så har den en fordel med at den har 2 antenner, men egen innstilling for å kjøre på bare en av dem (valgfritt hvilken).

Lenke til kommentar

Kan jo prøve å forklare hvor linkene skal.

 

(Klikk på bilde for større versjon)

 

Link 1:

 

wlan%20001_th.jpg

 

Hadde tenkt å plassere routeren i vinduskarmen dere ser til venstre her, så skal signalet gå til det blå huset dere ser. Pcen i det blå huset står i en loftstue. Så signalet må gjennom vårt tak og deres tak. Det er maks 100 meter bort til naboen.

 

Her er bilde av taket vårt:

 

wlan%20003_th.jpg

 

Link 2:

 

wlan%20002_th.jpg

 

Denne linken skal til dette huset. Bildet er tatt fra foran vinduet der jeg har tenkt å plassere routeren. Pc'en deres står i stuen som er ca der pilen er på baksiden av huset. Linken må da gå gjennom vinduet mitt og gjennom taket deres. De har bare en etasje, så det blir gjennom yttertaket, ett mørkeloft og taket på stua. Som dere ser så har de ikke takstein på taket sitt.

 

Har WLAN signalet noe problemer å komme gjennom takstein?

Burde jeg heller flytte routern til en lik plassering 2 etasjer ned?

 

 

Og nei, jeg har ikke gått til innkjøp enda... Linja vår kommer ikke før om ett par uker.

Endret av SpACEmaN
Lenke til kommentar

Takstein demper signaler, som andre materialer, men vil normalt ikke blokkere signaler totalt. Tror ikke noen kan si noe annet enn prøv, men vær forberedt på å kjøpe eksterne antenner. Hvis dere må kjøpe eksterne antenner, kan dere begynne med en rundstråleantenne på hjørnet ved takrennen i bilde 1. Trenger dere flere antenner, vil en retningsbestemt antenne ved hjørnene ved verandaene på de to andre husene ganske sikkert gi gode signalforhold, siden det ser ut som det da er fri sikt.

 

Det er ingen grunn til å vente med å kjøpe utstyr, spesielt hvis dere ikke bestiller eksterne antenner uansett. Greit å få testet utstyret før dere får linjen, slik at dere får nytte av linjen fra første dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...