Gå til innhold

Eizo L568 - Førsteinntrykk


L03VIk

Anbefalte innlegg

Siden hverken HW.no eller andre, har planer om å teste denne med det første, så tenkte jeg jeg skulle dele mine første erfaringer med de som vurderer denne skjermen.

 

GENERELT

- Eizos SlimEdge gjør den perfekt til flerskjermssystemer. Smaleste kanten jeg har sett.

- Kontrastnivå på hele 1000:1. Enkelte (inkludert meg selv) tvilte litt på dette, og trodde kanskje brightnessen var skrudd unaturlig høyt opp. Dette stemmer overhodet ikke. Svart er kullsvart og det er ikke noe baklys å spore. (Selv om jeg vet det er der!)

- Foten har mange justeringsmuligheter, bl.a. Pivot som er praktisk ved "A4-jobbing".

- Selvfølgelig ingen døde pixler, som Eizo nesten har utryddet(??)

- Skjermen kan stilles inn fra et eget program i Windows via en USB-uplink kabel.

 

I Pakken

Fått endel sp.mål angående hva som følger med. Er vel hverken mer eller mindre enn vanlig:

- 1 stk. Eizo L568 (skulle vært 2!)

- USB uplink kabel

- VGA kabel

- Std. strømkabel

- Manual

- Garantibevis

 

Noen vil kanskje stusse over hvorfor de fleste produsenter ikke legger ved DVI-kabel. Etter min mening er det bedre at forbrukeren får bestemme hvor mye han/hun vil legge i en slik komponent. Eizo kunne lagt ved en kabel til 200kr, og solgt skjermen 200kr dyrere. Men da må de som ikke trenger DVI-kabel betale for det, og de som vil ha en annen type eller dyrere kabel betale for det. Jeg hadde f.eks. kabel fra før, og har da etter min mening tjent litt på at Eizo ikke la ved en slik kabel...

 

SPILL

- TrackMania viste ikke tegn til etterslep hos meg. Jeg vet at dette kan være individuelt, men jeg prøvde virkelig å provosere det fram ved å kjøre fort i snøen men en knallrød bil!

 

BILDER

Skal rigge opp digitalkameraet, så dere får se noen bilder. Blir jo ikke helt det samme, som the real thing, men i hvert fall mer enn de 2(!!) bildene Eizo har greid å gi ut...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin skjerm...men den har jo så høy responstid...25ms er jo mer enn det dobbelte av hva de beste klarer idag...vet at responstid ikke er alt, men man kan jo begynne å lure på hvorfor eizo ikke bruker raskere panel?

Mange som lurer på det der. Saken er at raskere panel ofte har dårligere fargegjengivelse osv. I og med at Eizo i første omgang retter seg mot desktop-brukere, prioriterer de billedkvaliteten høyest.

 

Det er derimot ikke høy responstid i seg selv som er så "farlig" heller. Den reelle responsen er ofte noe helt annet enn det som er oppgitt...

 

Sitter for øyeblikket med en CTX-skjerm(som komplett solgte for 2695,-) rett ved siden av Eizoen her. Begge har 25ms oppgitt. CTX ghoster tydelig i trackmania, Eizoen gjør det ikke.

 

Skal prøve en del andre spill, som f.eks. CS å se om jeg får frem noe ghosting der. Men generelt pleier TrackMania med rød bil være en god indikasjon.

Lenke til kommentar

Kontrasten er ifølge læreboken forskjellen mellom det svarteste svarte og det hviteste hvite. I praksis skal man da kunne si at jo høyere kontrast, jo klarer bilde. Selv om ikke dette blir helt riktig i alle tilfeller, er det greit som en tommelfingerregel.

 

Har CTXen her. Den har 450:1 og jeg merker stor forskell på klarheten i de to skjermene. Nå skal det jo sies at dette bare ikke har å gjøre med kontrasten...

Lenke til kommentar
Gratulerer med KONGE skjerm.

 

har dog ingen spørsmål fordi jeg vet du har kjøpt ypperste kvaliet!!!

 

feirer deg litt jeg :fun:

Takk skal du ha o store skjermguru :innocent:

 

Føler nesten dette ble en slags reklamepost for skjermen, men blir vel sånn når man ikke finner noe negativt?

 

For de som vurderer skjermen har norek 1 igjen!

Lenke til kommentar

Jeg har to slike skjermer liggende på postkontoret... og hadde pakkelapp i posten i dag/går. Men har bare tenkt å sende dem i retur. Tror jeg heller går for 20" eller 21" da jeg ønsker et større bilde. Har kjørt to skjermer med både 2x 15" lcd og 2x 17" lcd nå i det siste, og 17" føler jeg er litt lite selv om man har to skjermer... når jeg setter meg på moren min sin 19" lcd begynner jeg å føle meg mer komfortabel med størrelsen :p Vet man ikke får mer pixelplass på en 19", men synes man uansett for bedre oversikt og er mer behagelig og jobbe med.

 

Så nå sitter jeg her å funderer på om jeg bare skal se å gå for NEC sin 2180UX+ når jeg først skal bruke masse penger. Tanken er da å kjøre den sammen med en 15" LCD som jeg har fra før. Men vet ikke helt enda... må vel tenke på det noen dager... Lest en del tester av de Eizo skjermene... og vet de skal være ganske så råe :p Men vil ha stooooor skjerm! :love:

(Kjekt å vise film på også :innocent: )

Lenke til kommentar

Jeg har og fått L568 nå, og den er helt rå. Har en litt eldre Eizo L365 fra før med 1:500 (tror jeg det var) i kontrast. Jeg ser stor forskjell, spessielt på svart.

 

Jeg har dog greid å fremprovosere litt etterslep i spill (Natural Selection), men jeg er godt fornøyd. Sansynligheten for at L365-en blir pensjonert til fordel for en L568 nummer 2 er STOR.

 

Godt fornøyd med Eizo (som alltid). :D

Lenke til kommentar
Jeg har to slike skjermer liggende på postkontoret... og hadde pakkelapp i posten i dag/går. Men har bare tenkt å sende dem i retur.

Tenk om luringer som deg kunne bestemt seg FØR de bestiller. Så slipper webshoppene blir overlesset med unødvendige angrerettsaker, som til syvende og sist går utover priser, service osv...

 

....

 

Beklager at jeg ikke har fått lagt ut noen bilder og sånn enda, men digitalkameraet mitt tok seg en blund her i går...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hm, trekke opp gammel tråd... :p

 

Vel, jeg har bestemt meg for å hive ut den gamle CRT-skjermen min som begynner å få litt hikke, og skaffe meg LCD en gang for alle. Tenkte å legge inn en bestilling på L568'n i morgen.

 

Kan man fortsatt si seg fornøyd med denne? For jeg har fælt lyst på'n. :D

 

Ja, jeg spiller mye.

 

Edit: Denne er vel etter ommøbleringa av kategoriene i feil kategori, så må vel flyttes.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...