Gå til innhold

Nytt skjermkort: 9600xt eller 9800pro?


mack_

Anbefalte innlegg

Må ha nytt skjermkort, og det skal koste under 2000 (helst mellom 1000 og 1500). Står vel egentlig mellom to brikeker: 9600xt og 9800pro.

Er 9800 pro mye bedre, om den er bedre i det hele tatt? Begge kortene er jo billig for tiden. Noe å satse på, eller skal jeg vente til 9800xt blir enda billigere og gå for det isteden?

Er kanskje ikke noe vits med verdens beste skjermkort da resten av pc'en ser slik ut: Athlon XP Barton 2800+ og geil PC2700 512MB RAM plassert inni en AOpen XC Cube EZ18 (brikkesett: nForce 2). Tror nok det blir mest skjermen som hindrer meg mest på grafikksiden: 15" Hercules Prophetview 720 med søketid oppgitt til <30ms :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 9600XT selv og har aldri angret på det kjøpet. Likevel er det ikke til å legge skjul på at det er stor ytelsesforskjell på 9600xt og 9800 Pro. Skulle jeg kjøpt i dag, når prisforskjellen er såpass liten, er det ingen tvil om at jeg hadde gått for 9800 Pro.

 

:Edit Jeg vil anbefale deg å gå for en 256-bit versjon av 9800 Pro om du bestemmer deg for ett slikt. Det er endel bedre enn 9800 Pro med 128-bit minnebuss eller 9800 med 256MB minne og 128-bit minnebuss.

 

Du får disse fra ca 1750,- og oppover.

 

:Edit 2 Om dette blir for dyrt, kan du jo vurdere ett Asus 5900XT som du får til 1595,- på netshop. Det er litt dårligere enn 9800 Pro, men endel bedre enn 9600XT.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hør på Carnifex..han veit hva han snakker om :thumbup:

Har selv alle de tre korta som nevnes i denne tråden..

9600XT er greit nok, men er betydelig treigere enn 5900XT og 9800 Pro.

Vel alt er relativt, men jeg synes ihvertfall det er stor forskjell når en kjører en benchmark som Aquamark03.. Da "glir" 5900XT (som greit lar seg klokke til Ultra) meget lett igjennom i forhold til 9600XT. 9800Pro er enda litt raskere.. :p

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg har nok et kort på lista ja..Er mest sugen på 9800pro selvfølgelig! 9600xt er utelukket nå da 5900XT er bedre, og knapt nok dyrere, men det er sånn at 5900XT IKKE opptar to kortplasser ja? Glemte å nevne det i starten, men er nødt til å ha et kort som ikke opptar to plasser, og ikke går varmt, da jeg har barebone, og disse systemene blir som alle vet rimelig varme etterhvert. Så en tråd her om en med 9800pro og barebone som får artifacts i spill, trolig pga varme. Er kanskje ikke denne brikken noen god ide likevel?

Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt i dag, når prisforskjellen er såpass liten, er det ingen tvil om at jeg hadde gått for 9800 Pro.

Jeg tviler. Jeg tror du ville gått for GeForce 6800nu. Men det er uvesentlig her ;)

 

mack_: Hva bruker du pcen til?

 

EDIT: Antar du spiller altså, men hvilke spill?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

dette her installerte jeg hos en kompis i går: http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=9815

 

og selv har jeg dette: http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=3050

 

må si meg fornøyd, vi har begge 99 fps i CS (gidd ikke sette fps_max opp mer :p ), jeg har P4 2.8GHz og han har Celeron 2.6GHz.... han har jallaram da, 256mb pc2100/2700 så det blir likevel litt lagg der, han kjører alle mulige progs samtidig... men han kjøper sikkert snart en til ram...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Spiller spill ja, men er ikke all verden man kan spille på et mx440 heller da! Spiller WC3 og strategi mest, men Unreal er jo også greit.. Har aldri hatt CS innstallert, og kommer trolig ikke til å ha det i fremtiden heller. Er bare ikke min type..Ellers ser jeg gjerne video på pc'en.

Når jeg får meg skikkelig grafikkort, åpner jo dette for bedre spill, så da kanskje det blir til at jeg spiller litt andre spill også. Vil ha det kortet som gir mest ytelse for pengene, uten å bruke opp hele bankkontoen.. Og da er det 9800pro 256bit jeg bør gå for? Blir enten Club 3D eller PowerColor da. Men så var det det med varmeutvikling..Er ikke akkurat noe mye plass til ekstra vifter i denne kassa, men selvfølgelig: det går an å modde litt da :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...