Gå til innhold

Hvorfor er ikke cpu overklokket fra produsent?


Anbefalte innlegg

Hei, og unskyld min uvitenhet! :blush:

 

Men jeg er altså grønn på dette med overklokking, syns det virker spennende og vil gjerne lære mer om temaet.

 

Det jeg ikke helt skjønner er at når det tilsynelatende er mulig og øke ytelsene til feks CPU ganske betraktelig med enkle grep, så fremt man øker tilsvarende på kjøling, hvorfor blir da ikke "vanlige" datamaskiner levert fra produsent med høyere klokking enn de gjør?

 

Det hadde vel ikke vært noe problem å levere feks ATX kabinettene med langt større kjøleelementer og vifter enn det som er vanlig (er jo hav av plass der mener jeg...)

 

Håper så noen gidder å svare, selv om dette muligens er elementært...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel, AMD og de andre CPU produsentene vil selge deg dyrere og "bedre" produkter, så de vil ikke overklokke CPUene.

Derimot er det noen PC produsenter som leverer ferdig overklokkede pcer, da med vannkjøling. Dog er ikke alltid disse systemene noe å skryte over for en som har prøvd seg på dette selv. Men en vil få garanti på systemet da. Dessuten har det kommet flere og flere gode ferdigsett som kan installeres selv.

Lenke til kommentar
Vil det si at feks 2 prossessorer fra samme fabrikant egentlig kan være like i utgangspunktet selv om den ene selges som en 2,8 Ghz og den andre 3.0?

I utgangspunktet så er det det ja.

 

Kan vel si at jo bedre wafferen (kjernen prosessoren blir laget av) jo høyere stabil klokkefrekvens blir prosessoren på

Lenke til kommentar
Fra Guiden "hvordan lages prossessorer"  (linken til "Trulzern")

 

Deretter blir prosessorkjernene klassifisert. Noen kjerner kan ha en karakteristikk som tilsier at de kan operere på høyere frekvenser enn andre. Noen kjerner har kanskje en del av cachen som ikke virker. Det er nå man velger ut hvilke prosessorer som skal være f.eks. Athlon XP 2500+ og hvilke som skal være 3000+.

 

 

Jøss, i all verden...

Slik jeg tolker dette prøver man altså i utgangspuktet å lage den "beste" prosessoren, og noen selges som det, og alt annet (tregere) er mer eller mindre da "feilvarer"..?

 

Er det virkelig slik? :ermm:

Lenke til kommentar
Fra Guiden "hvordan lages prossessorer"  (linken til "Trulzern")

 

Deretter blir prosessorkjernene klassifisert. Noen kjerner kan ha en karakteristikk som tilsier at de kan operere på høyere frekvenser enn andre. Noen kjerner har kanskje en del av cachen som ikke virker. Det er nå man velger ut hvilke prosessorer som skal være f.eks. Athlon XP 2500+ og hvilke som skal være 3000+.

 

 

Jøss, i all verden...

Slik jeg tolker dette prøver man altså i utgangspuktet å lage den "beste" prosessoren, og noen selges som det, og alt annet (tregere) er mer eller mindre da "feilvarer"..?

 

Er det virkelig slik? :ermm:

Jepp :-)

Lenke til kommentar
Fra Guiden "hvordan lages prossessorer"  (linken til "Trulzern")

 

Deretter blir prosessorkjernene klassifisert. Noen kjerner kan ha en karakteristikk som tilsier at de kan operere på høyere frekvenser enn andre. Noen kjerner har kanskje en del av cachen som ikke virker. Det er nå man velger ut hvilke prosessorer som skal være f.eks. Athlon XP 2500+ og hvilke som skal være 3000+.

 

 

Jøss, i all verden...

Slik jeg tolker dette prøver man altså i utgangspuktet å lage den "beste" prosessoren, og noen selges som det, og alt annet (tregere) er mer eller mindre da "feilvarer"..?

 

Er det virkelig slik? :ermm:

Jepp :-)

Feilvare og feilvare.... Det er jo ikke noe feil med at din 2 Ghz cpu ikke kan kjøre på 2.2 GHz. Du har kjøpt en vare, som produsenten gatanterer at skal kunne kjøre på 2.0 GHz.

 

Noen fisk veier 2 kg andre 2.2 kg. Den på 2.2 koster mere. Bestiller du en 2 kg fisk, og får en 2.2 kg fisk, kan du ikke klage, bare fordi du vet at fiskern kun har fisker som vier mer en 2 kg. :) (kanskje ikke verdens beste sammenligning, men men....

 

Forskellen her ligger i at potensielt vil alle fiskene (cpu'ene) kunne veie 2.2 kg, med litt modifikasjoner. Ettersom produksjoen ac CPU'er blir mer moden, så vil flere å flere av CPU'ene kunne oppnå høyere hastigheter. Det er allikevel ikke til hinder for at de kan bli solgt med en lavere hastighet hvis det er et marked for det. Det er her vi skal være glade for at vi nå har to aktører i dette markedet, Intel og AMD. For nå har produsentene noe å tjene på å levere cpu'ene med en hastighet helt opp under sitt potensiale.

Endret av Bad_Mojo
Lenke til kommentar

He he... Jeg sa jo at jeg var "grønn" på dette, så fiske-metaforer passer perfekt for meg Bad_Mojo! :D

 

Det var vel kanskje særlig noe som sto i "hvordan lages prosessor" guiden ang at: "på noen av de nye prosessorene virker kanskje ikke deler av cachen".

(og blir dermed solgt som noe med mindre cache) som fikk meg til og tenke i retnig "feilvare"

 

Men jeg skjønner poenget ditt, og takker for mange gode innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...