Gå til innhold

Harddisk i bunnen av kabinettet?


Mr.Devil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Borrelås isolerer ganske mye for varme. Har prøvd løsningen selv på noen PC'er for 3-4 år siden. To hele striper får også disken til å sitte som støpt. Dvs. at du må hale og slite for å få den av igjen, noe som lett fører til at disken skumper borti noe.

 

Så hvis du bruker borrelås så ikke bruk alt for mye. Det holder med 4 dotter a 1x1 - 2x2 cm i hvert hjørne.

Lenke til kommentar
Jeg fant i Seagates produkt spesifikasjoner:

Operating Shock (Gs) @ 2 msec 63

Non Operating Shock (Gs) @ 2 msec 350

 

Disken tåler altså 1/5 så kraftige spark når den er i gang som når den er avslått. Den tåler altså noe. Jeg tror dette skal gå greit.

 

Jeg sjekket WD i samme slengen og der står det:

Operating Shock (Read) 65G, 2 ms

Non-operating Shock 250G, 2 ms

Heh, spesifikasjonene til denne WD-disken. Tåler 3 ganger mindre enn de andre merkene i operativ tilstand. Trolig har mangelen på FDB-motor noe med saken å gjøre?

 

Vet du forresten hva disse verdiene vil si i praksis? Hva kan det sammenlignes med?

Lenke til kommentar
Vet du forresten hva disse verdiene vil si i praksis? Hva kan det sammenlignes med?

Hmm.. Det er så lenge siden jeg har regnet på aksellereasjon og sånnt... :innocent:

 

Men det må la seg gjøre å regne ut. Bare si at man mister disken fra høyde X og lar den treffe et litt hardt materiale (f.eks treverk) i 2 ms. Hvis merket i treverket blir 3mm dypt så har altså disken (de)aksellerert fra en viss hastighet (gitt ut fra høyden den ble sluppet fra) og ned til 0 i løpet av en strekning på 3mm..

 

Er det noen her som har 2FY-boka i nærheten eller har regnet på dette de siste årene?

 

Tar jeg ikke helt feil så er det sammenlignbart med et fall fra 10-20 cm høyde og ned på treverk. Evt. et fall fra 30-50cm ned på et teppe, eller fra 1-2 meter og ned på en stol med mykt sete. Legg altså merke til at fallhøyden er proposjonalt med hvor hvor mykt den lander. Dvs. at hvis den lander på et betonggulv så tror jeg ikke den tåler mange centimeterene. F.eks om den står på høykant og bikker over på siden på et betonggulv så tror jeg man overskider de 300G'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...