Gå til innhold

Harddisk i bunnen av kabinettet?


Mr.Devil

Anbefalte innlegg

La meg ta dette kjapt.

Har en 200gb harddisk som skal inn i kabinettet, men kabelen er ikke lang nok og det er ikke plass i noen hyller til å ha den der heller.

Så hvis jeg kjøper ny lang kabel kan jeg da la den ligge i bunnen av kabinettet? Tenker da mest på hvis jeg f.eks. rusler borti kabinettet med stolen elns mens pc'n er på.

Vil det bli skade på harddisken da hvis den ristes litt mer enn det den lager selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Jeg tror ikke du vil skade noe ved å dulte borti kabinettet med stolen. Jeg føler meg ganske sikker på at du ikke vil ødelegge noe faktisk.

 

Men hva med å henge opp disken ved hjelp av strikk under de andre diskene? Da blir den jo hengene et stykke under samtidig som den er beskyttet mot spark i PC'n og PC'n er beskyttet mot lyd/vibrasjoner fra disken.

Lenke til kommentar

Hvis du har til vane å sparke borti PC'n din så se til å plasere den bedre :hrm:

 

Har flere ganger lagt en harddisk eller to på bunnen av kabinettet uten problemer, gjør ikke noe om de ikke er fastskrudde, bare legg dem med kretskortet opp eller ned hvis du har noe som ikke leder strøm å legge dem på

Lenke til kommentar
"Simen 1" sitt forslag er nok best som permanent løsning.

Selv bruker jeg bunnen , hittil uten problem , men hvor lenge?

Jeg har brukt bunnen ved mange anledninger. Hadde til og med 3 disker løse i over et år på jobb-PC'n, og alt funker fortsatt. Den ene lå i bunnen, en annen oppå en CD-rom, og den tredje oppå PSU'en. (hadde ikke lokket på PC'n)

 

L4r5: Du er paranoid! (sorry, ikke ta det personlig)

Jeg fant i Seagates produkt spesifikasjoner:

Operating Shock (Gs) @ 2 msec 63

Non Operating Shock (Gs) @ 2 msec 350

 

Disken tåler altså 1/5 så kraftige spark når den er i gang som når den er avslått. Den tåler altså noe. Jeg tror dette skal gå greit.

 

Jeg sjekket WD i samme slengen og der står det:

Operating Shock (Read) 65G, 2 ms

Non-operating Shock 250G, 2 ms

 

Maxtor skriver hhv. 60 og 300 G.

 

Hitachi skriver hhv. 55 og 255-350 G.

Lenke til kommentar

Oki, ser ut som det er delte meninger her.

 

Her er området hdd'n skal monteres i

 

 

På bunnen var det jeg tenkte å plassere den, men trenger en lengre kabel da.

Kan vell muligens legge den øverst sammen med cd-rom'n, men da må jeg rydde i kabler *grøsse* Har forøvrig noe teip lignende ting, altså den har borrelås feste mellom hverandre, så jeg kan ta den av og på. Selve festingen er teip/type lim som festes på cd-rom'n og hdd'n.

Noen som har noen forslag?

Er en WD 200gb

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har greit med plass. Du kan f.eks montere disken under den andre ved å skru den fast kun på ene sida. (Om det ikke er hull i kabinettmetallet fra før så borrer du bare noen passende hull)

 

Evt. kan du legge den oppå CD-rom'en og la den dele kabel med den. (Jeg så ikke noe annet som var tilkoblet samme kabel)

 

PS. Blås hybelkaniner ut av CPU-vifta. Da slipper du at den blir grilla :p

Lenke til kommentar

ta bort hele diskettstasjonen!har ikke noe særlig bruk for den idag uansett;) evt legg den en smart plass i kabinettet om du omså må ha den.kjør inn hdd'n der å kjør en strikk på baksiden.skru skruer i de hullene du har til floppy'n men ikke skru de helt inn,sånn passe så de sitter å du får en strikk mellom selve skruen og flaten der den skrues inn.samme på andre siden og strekk så denne strikken fra side til side å fest i skruene..kan jo kanskje gå?

Lenke til kommentar

Fest disken med litt silikon i hvert hjørne.

Du oppnår to ting med dette: PC'en tåler å bli sparket i uetn at disken tar salto og du unngår bråk, resonans og vibrasjoner.

Men husk, vanlig silikon etser metall og må ikke brukes direkte på elektriske komponenter (kretskortet), men går greit å bruke mot ramma til disken.

For spesielt interesserte finnes det eddik fri silikon for elektronikk bruk, men vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar

Jeg har ett tips som virker veldig bra, har selv prøvd dette med stort hell :thumbup:

Gå innom en stoff-butikk (en sånn som selger gardiner mm.), og spør om du kan få kjøpe 1 meter (eller mindre) med borrelås. Det koster deg kun noen usle kroner (tipper 30,-). Pass på at den har teip på de sidene som ikke er selve borrelåsen. Så teiper du fast den ene delen på disken, og den andre i bunnen på kabinettet (dette sitter som ett skudd, men pass på å bruke minimum 2 stiper)... Lykke til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...