Gå til innhold

1557 - irriterende tikkelyd


zypher_ut

Anbefalte innlegg

De siste par dagen har min 1557GLS (fra netshop) begynt å lage en rar tikelyd.

 

Det tikker 10-15 ganger i sekundet, og tikkingen varer i ca 10 sekunder.

Lyden er ikke spesielt høy, men den er irriterende nok når det er stille ellers. Og dessuten irriterer det meg at jeg ikke vet hvorfor den er der. Det høres ut som om den kommer fra harddisken...

 

Noen som vet hvorfor den er der, og eventuelt hvordan man blir kvitt den? Den har jo ikke vært der før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problem.. Har sendt div mails til netshop hvor jeg kjøpte den. De har vært veldig hjelpsome, men ikke fått noe vettugt svar enda. Skjønner ikke hva det kan være, det er ikk disken ettersom tikkinga ikke har noe med arbeidsmengen til disken å gjøre. Jeg tror kanskje det må være noe med vifta?

andre forslag?

Lenke til kommentar

Om det er en hitachi disk kan du prøve å kjøre et verktøy som Hitachi har som kan deaktivere ABLE (strømsparingsegenskapene) dette fjerner mye av tikkingen.

 

Siden denne maskinen ikke har floppydisk vil jeg anbefale deg å laste ned ultimate boot cd som har dette verktøyet (feature tool som programmet heter) lagt inn.

Lenke til kommentar
De siste par dagen har min 1557GLS (fra netshop) begynt å lage en rar tikelyd.

 

Det tikker 10-15 ganger i sekundet, og tikkingen varer i ca 10 sekunder.

Lyden er ikke spesielt høy, men den er irriterende nok når det er stille ellers. Og dessuten irriterer det meg at jeg ikke vet hvorfor den er der. Det høres ut som om den kommer fra harddisken...

 

Noen som vet hvorfor den er der, og eventuelt hvordan man blir kvitt den? Den har jo ikke vært der før...

Hvor lenge har du hatt pcen?

Lenke til kommentar

Jeg har også sporadiske tikkelyder i på min Netshop 1557 GLS. Lyden kommer fra disken, en Hitachi 5K80. Den tikker litt, anslagsvis 1-2 ganger i sekundet når maskinen "idler"(ikke utfører noen oppgaver). HD dioden lyser, så det er aktivitet på disken. Jeg har forsøkt å finne ut om det er noen prosesser i bakgrunnen, men har ikke funnet noe.

 

Jeg leste en del tester av denne harddisken før jeg bestilte maskinen(finner desverre ikke igjen denne testen på nettet..). En av testerne anmerket denne tikkelyden. Han sa at noen 5K80 disker hadde denne tikkelyden, andre ikke.

 

Jeg har uansett bestemt meg for å ignorere denne lyden. I min forrige laptop hadde jeg en Fujitsu MHT2040AH. Denne skal jo gå for å være en av de mest stillegående diskene i 5400RPM segmentet. Men denne syntes jeg hadde en irriterende høyfrekvent pipelyd. Heller tikking enn hyling!

Lenke til kommentar
De siste par dagen har min 1557GLS (fra netshop) begynt å lage en rar tikelyd.

 

Det tikker 10-15 ganger i sekundet, og tikkingen varer i ca 10 sekunder.

Lyden er ikke spesielt høy, men den er irriterende nok når det er stille ellers. Og dessuten irriterer det meg at jeg ikke vet hvorfor den er der. Det høres ut som om den kommer fra harddisken...

 

Noen som vet hvorfor den er der, og eventuelt hvordan man blir kvitt den? Den har jo ikke vært der før...

Hvor lenge har du hatt pcen?

Har hatt den i ca 1 mnd. Det vil si at den fungerte fint uten tikkelyder i 3-4 uker.

 

Men som en eller annen anbefalte, så lasta jeg ned et program som styrer strømsparingsfunksjonene til sånne harddisker. Det bestemmer (med en slider), om du vil satse på batterilevetid eller ytelse (eller noe imellom), og etter at jeg satt den på max ytelse så har det ikke vært noen tikkelyd. Det har heller ikke blitt merkbart mindre batterilevetid.

 

Programmet finnes på hjemmesidene til Hitachi Storage.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...