Gå til innhold

Hvordan dempe en Dell Dimension 8300?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Dell Dimension 8300 for noen måneder siden. Jeg er godt fornøyd med maskinen men den bråker fælt.

 

Jeg mistenker at denne modellen er laget for å kjøle tilstrekkelig *overalt* i verden, både på mitt relativt kjølige datarom, og steder hvor 50 grader forekommer jevnlig(sudi-arabia, texas, australian outback etc).

 

 

Etter å ha 'rotet' litt rundt under lokket har jeg kommet til at CPU-vifta og skjermkort-vifta er syndebukkene. Begge bråker omtrent like mye. Andre støykilder (PSU og HD) er neglisjerbare.

 

 

Er det noen som har erfaring med denne modellen?

 

 

CPU er en 3.2GHz P4. Vifta *suger* luft over kjøleribba og blåser det ut gjennom en trakt. Vifta har en ganske drøy spec (130(?)cfm, 50dB), jeg fant kun 2 delta vifter som overgår den. Det sitter noe som ser ut som en temperatur-sensor inne i vifta, men jeg aner ikke hvordan jeg skal lese den av eller styre den.

 

Grafikkkortet er et 128MB ATI Radeon 9800 PRO. Vifta er en liten hissig sak jeg ikke har funnet noen spec på.

 

 

Jeg er først og fremst interressert i å dempe maskinen uten å modde den, via software, BIOS etc. Hvis det ikke er mulig(vi snakker jo tross alt om en Dell her) så hadde det vært hyggelig med noen tips om hvilke vifte/ribbe som passer til CPU, og om det finnes en vga-silencer som passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har samme maskin som deg, bare med en 2.8Ghz prosessor istedet.

Jag har satt harddiskene opp i en gummiforing klemt på høykant mellom golvet i kabinettet og undersiden av harddiksbrønnene slik at de kanpt høres.

Videre har jeg byttet ut skjermkortkjøleren med Arctic Colling VGA silencer (dette gjør at garantien ryker på ditt kjære grafikkort) og satt den til å rull epå laveste hastighet.

 

Ved lave temperaturer er maskina nå relativt stillegående, men prosessorvifta "tar av" etter en runde med litt belastning (f.eks Far Cry). Videre er jeg ikke fornøyd med CD-romen (Lite-On) som bråker MASSE når den er i gang. DVD-brenneren fra NEC er ikke like ille, men også den høres ganske bra.

 

Neste skritt på veien mot en stillere hverdag blir å bytte ut prosessorvifta. Jeg tror det er en 92mm, men jeg skal kontrollmåle før jeg bestiller en ny.

 

Hvis ingenting av dette hjelper kommer jeg til å bygge en kasse som innvendig kles med støydempende materiale og plassere hele maskina inni denne. Her må en selvsagt ta hensyn til at luft slipper inn til maskinen uten at bråk kommer ut, noe som kan bli ganske interessant.

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke opp den skjermkortkjøleren, takk for tipset :thumbup:

 

Min subjektive oppfatning er at HD/DVD ikke er noe problem, støyen er uansett så lav at den drukner i de to værstingviftene(CPU/GPU)

 

 

Jeg må sjekke nøyere hva slags CPU jeg har, har en mistanke om at det er den værste kokeplata intel noensinne har laget. Vifta er i hvertfall mer enn kraftig nok for jobben. Jeg antar jeg må finne en bedre kjøleribbe hvis jeg skal bytte ut vifta med en stillere(og mindre effektiv) modell.

 

 

Du kjenner ikke til et program jeg kan bruke til å overvåke hastighet,temperatur osv?

Lenke til kommentar
Hvis ingenting av dette hjelper kommer jeg til å bygge en kasse som innvendig kles med støydempende materiale og plassere hele maskina inni denne. Her må en selvsagt ta hensyn til at luft slipper inn til maskinen uten at bråk kommer ut, noe som kan bli ganske interessant.

Onkelen min har gjort noe lignende;

 

Han har fått tak i ei aluminims-kasse med glassdør som er en god del større en kabinettet.

Så har han fylt alle sider med ett slags lyd-dempende materiale som ligner veldig på kompakt skumgummi.

Han har også en nesten hel vegg bak slik at ikke noe støy slipper ut.

Ledingene kommer ut av en liten sprekk som han har skjært ut.

I toppen av kassa har han festet en 120mm baderomsvifte som er tilkoblet ei viftestyring.

Fra toppen av kabinettet går det et rør opp til baderoms-vifta i toppen som fjerner den varme lufta.

 

Hvis man åpner og lukker døra foran kan man høre hvor stor forskjellen er.

Med åpen dør støyer den en del, men med døra lukket må man anstrenge seg for å høre støy. :yes:

Lenke til kommentar

Har en sånn DELL jeg også, eneste alvorlige støyen jeg har møt etter snart et år er cd-romen, den lyden kan drepe....

 

Skal sette inn et nytt skjermkort i dyret nå, ble bare med et Gforce FX 5200 SE fra DELL, håper det funker, har dårlige erfaringer med å tukle for mye med DELL maskiner på egenhånd.... :whistle:

 

(fint at du hadde et gforce fx 5900 liggende da_devil)

 

Hva er egentlig problemet folk har med DELL maskiner, de er jo helt greie :dontgetit:

Endret av Icedude
Lenke til kommentar
Har en sånn DELL jeg også, eneste alvorlige støyen jeg har møt etter snart et år er cd-romen, den lyden kan drepe....

 

Skal sette inn et nytt skjermkort i dyret nå, ble bare med et Gforce FX 5200 SE fra DELL, håper det funker, har dårlige erfaringer med å tukle for mye med DELL maskiner på egenhånd.... :whistle:

 

(fint at du hadde et gforce fx 5900 liggende da_devil)

 

Hva er egentlig problemet folk har med DELL maskiner, de er jo helt greie :dontgetit:

Akkurat, de er greie, ikke bra eller noe sånt noe :p

 

Og de er en anelse dyre i forhold til ytelsen :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du først skal kjøpe ferdig bygget maskin så er ikke dell noe dårlig valg.

 

 

Jeg er i hvertfall fornøyd med min maskin så langt. (terningkast 5 :p )

 

Kun to ting å pirke på:

1 Støyen

2 Dell har vært *litt* for gjerrige på mine vegne og kun inkludert en superlobotomert versjon av mydvd. Når jeg først kjøper en pakke med dvd-brenner og dv-kamera vil jeg gjerne ha software som kan både hente video fra kameraet, redigere den, og lage et dvd-prosjekt som er litt mer avansert enn det du kan få til med en vhs-kassett.

 

 

Tilbake til det egentlige temaet.

Har funnet ut at skjermkortet IKKE har innebygget temperaturføler. Da kan jeg antagelig glemme å dempe støyen ved hjelp av fiffig software, bios-oppdateringer etc. Kan se ut som VGA-silencer blir løsningen.

Lenke til kommentar

Du kunne jo bare henrette maskinen med hagla til faren din eller noe....og så investere i noe som ikke er ferdigbygd... :yes: (forutsatt at du ikke har den fjerneste peil på innmaten og "how to" bygge en maskin da....

 

DELL?!!?!?! :thumbdown: (ikke for å rakke ned på deg eller andre som måtte ha kjøpt Dell....Å NEI NEI.... :whistle:)

 

sarkasme??? :innocent:

Endret av SpecialUnit69
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...