Gå til innhold

Forslag til ny PC?


Anbefalte innlegg

Heisann.... har vert innom en del nett butikker og kikket, men det er så lenge siden sist jeg oppdaterte meg innen pc verden at jeg ikke vet hva jeg må se etter lengre....

 

Kan noen annbefale ett oppsett???

 

Pris: 8000-9000

(Skjerm, Tastatur og Mus har jeg)

 

Tenkte litt ca sånn...:

 

Hovedkort:

Ingen anelse... ble forvirra

 

CPU:

Rask og stabil

 

RAM:

512 (gjerne 1024?)

 

HDD:

200 Gb (s-ata?)

 

DVD-RW:

En eller annen.

 

Lydkort:

JA! God lyd er viktig for meg!

 

Karbinett:

Midi "ettellerannet"

 

Grafikk kort:

Greit nok, men ikke for bra...

 

Nettverk:

Ja, GB ethernet

 

---------------------------------

 

PCen skal ikke overklokkes.

Kommer til å bli brukt til studie for det meste.

Kanskje settes opp som server etterhvert.

Burde takle de fleste spill på markedet.

 

Alle svar mottas med takk! :)

Mvh. William

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med følgende:

 

Chieftec BX Tower m/dør Sort og Sølv- Kabinett 360W PSU

Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478- I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800- Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Western Digital Caviar 80GB S-ATA- 8MB cache 7200RPM

Western Digital Caviar 200GB S-ATA- 8MB cache 7200RPM

NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk- DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

Asus Radeon 9200SE 128MB DDR- AGP, ATI 9200SE,Tv-Out, Retail

Samsung 17" LCD Syncmaster 710V TCO99- Skjerm,Silver

Logitech OEM Cordless Desktop Opt. Black- Trådløst tastatur/mus, USB&PS/2,Bulk

Creative I-Trigue 2.1 3300- (Sub,2 monitorer,forsterker), Retail

Serial ATA kabel 50 cm- S-ATA/150 (for én harddisk)

KA Serial ATA strømkabel 16 cm- S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort- Floppydisk Intern

Microsoft Windows XP Home Edition- Programvare Norsk OEM

 

Dette kommer på ca. 10.800 hos komplett, pluss frakt da (men dette er inkl. OS og LCD skjerm)

 

Dropper du ut skjermen til ca. 3500 og tastatur/mus så ender systemet opp ca. 4000 billigere, altså ca. 7000 + frakt.

 

Skal du ha litt bedre ytelse i spill, anbefaler jeg imidlertid et litt bedre grafikkort, f.eks Radeon 9800 PRO (256MB), men da må du nok regne med å måtte nærme deg 10 lapper totalt.

 

Systemet forøvrig burde fungerte meget bra som studie-maskin, men vil også takle dagens spill greit - Men det bli ikke den feteste spillmaskinen for å si det sånn (men helt greit) for en som spiller litt.

 

For 7000,- får du her mye for pengene......

 

Når det gjelder lyd er de innbygde systemene idag gode nok for de aller fleste - Kun de som virkelig er entusiaster eller hardcore gamere/musikere trenger noe annet etter min mening....

 

 

--

An10Bill

Endret av An10Bill
Lenke til kommentar

Som trådstarter sier så har han allerede skjerm, tastatur og mus, så det er ikke nødvendig å ta det med i oppsettet.

 

Skjønner ikke helt vitsen med en harddisk på 80GB og en på 200GB, det er tross alt noe som heter partisjonering.

 

S-ATA kabler følger det med hovedkort, så det er heller ikke nødvendig.

 

Grafikkortet som er foreslått er helt uaktuelt dersom maskinen skal brukes til litt spilling. Gå i så tilfelle for minst Radeon 9600XT / FX5700 Ultra.

 

Når det gjelder hovedkort/cpu er An10Bill forslag bra, men jeg ville personlig valgt ett AMD Athlon 64 oppsett pga av to ting: pris og varmeutvikling.

Lenke til kommentar
Som trådstarter sier så har han allerede skjerm, tastatur og mus, så det er ikke nødvendig å ta det med i oppsettet.

 

Skjønner ikke helt vitsen med en harddisk på 80GB og en på 200GB, det er tross alt noe som heter partisjonering.

 

S-ATA kabler følger det med hovedkort, så det er heller ikke nødvendig.

 

Grafikkortet som er foreslått er helt uaktuelt dersom maskinen skal brukes til litt spilling. Gå i så tilfelle for minst Radeon 9600XT / FX5700 Ultra.

 

Når det gjelder hovedkort/cpu er An10Bill forslag bra, men jeg ville personlig valgt ett AMD Athlon 64 oppsett pga av to ting: pris og varmeutvikling.

Så det jeg også (litt sent) - har redigert innlegget mitt og justert totalpris til ca. sum uten skjerm/tast etc.

 

Oppsettet på harddisken er gjort slik fordi min erfaring tilsier at 200GB fort bli lite idag, og hvis du partisjonerer ut 80GB til systemdisk, så har du bare 120GB igjen, og for mange er dette fullt av MP3 og div annet før du vet ordet av det. Skal man i tillegg ha litt å gå på mtp. digitalfoto som etterhvert begynner å bli vanlig for mange så er det greit med litt ekstra plass.

 

En ekstra disk er ikke store ekstra kostnaden.

 

Erafringsmessig følger det ikke alltid med S-ATA kabler i eskene heller, så jeg pleier alltid å ta det med for sikkerhetsskyld (Jævlig kjedelig å stå der med alle deler og så fulgte det bare med PATA kabler.....) - Ikke store kostnaden uansett.

 

Skjermkortet som er foreslott funker fint til spill, kjenner selv flere som har dette og er fornøyd, og som vedkommende selv skriver trenger han ikke det beste av det beste, men er enig med deg at 9600XT/FX5700Ultra er bedre alternativ, men koster jo da også noe mer.....

 

Men seff. ser man på utgangsprisen på maskin til 7000, og dropper ut en HD til 600 og legger 1000 ekstra inn i garfikken isteden, så snakker man her om en bra system til ca. 7500,-

 

 

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Som trådstarter sier så har han allerede skjerm, tastatur og mus, så det er ikke nødvendig å ta det med i oppsettet.

 

Skjønner ikke helt vitsen med en harddisk på 80GB og en på 200GB, det er tross alt noe som heter partisjonering.

 

S-ATA kabler følger det med hovedkort, så det er heller ikke nødvendig.

 

Grafikkortet som er foreslått er helt uaktuelt dersom maskinen skal brukes til litt spilling. Gå i så tilfelle for minst Radeon 9600XT / FX5700 Ultra.

 

Når det gjelder hovedkort/cpu er An10Bill forslag bra, men jeg ville personlig valgt ett AMD Athlon 64 oppsett pga av to ting: pris og varmeutvikling.

Pris avhenger vel helt av hvilket A64 du går for , velger du 754 er det billigere velger du 939 er saken en annen både med hennsyn til pris og varme .

Lenke til kommentar

Ok, kikket litt på det... Menneh, var det 7000 pluss frakt du sa???

 

Chieftec BX Tower m/dør Sort og Sølv- Kabinett 360W PSU

894.99

 

Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478- I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire

999.01

 

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800- Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

1650.01

 

2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

1358.00

 

Western Digital Caviar 200GB S-ATA- 8MB cache 7200RPM

1020

 

NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk- DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

695

 

PowerColor Radeon 9600XT 128MB DDR AGP, ATI 9600XT, DVI-I, TV-Out, Retail

1290

 

Creative I-Trigue 2.1 3300- (Sub,2 monitorer,forsterker), Retail

699

 

Serial ATA kabel 50 cm- S-ATA/150 (for én harddisk)

86.45

 

KA Serial ATA strømkabel 16 cm- S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin

49.14

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort- Floppydisk Intern

136.5

 

Microsoft Windows XP Home Edition Programvare Norsk OEM

894.99

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Da har jeg fjernet en 80 GB maxtor disk, Mus og tastatur, Og LCD skjermen...

EDIT: (og endret skjermkortet til det annbefalte som var 500 kr dyrere men likevel)

 

 

Totalt: 9773.09

 

9770 = 7000 + frakt? *forstå heller lite*

Endret av wildjam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...