Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kompressor dump ventil


Levin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo bare en wastegate ventil en eller annen plass på ladetrykket "orginalt" lyden kommer jo best frem når man girer ned og slipper gassen (gjennom svinger) Selvfølgelig er det flere måter å gjøre det på bare for å få denne lyden.

tegnsetting er en fin bil?

 

men over til saken. En kompressormotor har jo ikke wastegate, men derimot ett slags returspjeld som sender lufta tilbake til kompressoren når gassspjeldet lukkes.

For å få dump på kompressormotoren, må man da altså sette dumpen i stedefor dette returspjeldet, og da vil det dumpe med engang man slipper gassen. Dette er hvis man skal ha lyden på en "ekte" måte. Dessuten vil lyden komme best når man drar bilen opp på høyt turtall, for så å slippe gassen.

 

Nå, litt OT:

Siden det ikke virket som du er helt klar over hva wastegate er, wastegate er den "ventilen" som styrer eksosen i en turbomotor, som styrer hvor mye av eksosen som skal slippes rett ut, og hvor mye som brukes til å dra turboen. Siden en kompressor er remdrevet, vil en kompressor aldri ha wastegate. Ventilen som lager den berømmelige "pop-off" lyden, er dumpventil, eller blow off.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...