ketle Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Jeg vet at man har 14 dagers angrerett på varer kjøpt via internett som forbruker (1 år hvis firmaet ikke opplyser om angreretten). Gjelder samme lov dersom man kjøper varen som enkeltmannsforetak/firma? Siter Lenke til kommentar
corky Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Selvfølgelig...ikke noe firma kan snike seg unna angreretten her til lands. Endret 15. september 2004 av corky Siter Lenke til kommentar
ketle Skrevet 15. september 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Selvfølgelig...ikke noe firma kan snike seg unna angreretten her til lands. Mener selvsagt at jeg handler fra ett annet firma gjennom mitt enkeltmannsforetak/firma. Det er da ett firma som handler av ett annet. Siter Lenke til kommentar
Bitbuster Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Mener selvsagt at jeg handler fra ett annet firma gjennom mitt enkeltmannsforetak/firma. Det er da ett firma som handler av ett annet. ..og er altså ikke et forbrukerkjøp. Siter Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Angrerettloven gjelder kun for forbruker, ikke firmaer. Det jeg vet noen med enkeltmannsforetak gjør, er å bestille og betale som privatperson og legge det i regnskapet etterpå. Om dette er regnskapsmessig riktig, aner jeg ikke. Siter Lenke til kommentar
DoubleT Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Nei, dessverre. Lov om angrerett gjelder utelukkende for forbrukerkjøp. Definisjonen mellom forbrukerkjøp og næringskjøp kan ofte være vanskelig i tilfeller der varer kanskje bestilles til jobbadresse osv. Det som da avgjør hva kjøpet defineres som er hva selger hadde grunn til å vite i det øyeblikket kjøpsavtalen ble inngått. Dersom du bestiller varer til "Firma AS, navn, adresse, poststed" uten å samtidig tydelig presisere at varene likevel er til privat bruk må selger ha grunn til å anta at varene er til Firma AS og kjøpet er da inngått som et næringskjøp. Siter Lenke til kommentar
Civix Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Angrerettloven gjelder kun for forbruker, ikke firmaer. Det jeg vet noen med enkeltmannsforetak gjør, er å bestille og betale som privatperson og legge det i regnskapet etterpå. Om dette er regnskapsmessig riktig, aner jeg ikke. Bilag bør alltid stiles til selskapet. Ved et eventuelt bokettersyn vil det kunne stilles spørsmål om kostnaden er privat, og i verste fall vil man ikke få kostnaden godtgjort selskapet. (Kostnaden vil istedet være å anse som lønn) Civix Siter Lenke til kommentar
ChrT Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Angrerettloven gjelder kun for forbruker, ikke firmaer. Det jeg vet noen med enkeltmannsforetak gjør, er å bestille og betale som privatperson og legge det i regnskapet etterpå. Om dette er regnskapsmessig riktig, aner jeg ikke. Bilag bør alltid stiles til selskapet. Ved et eventuelt bokettersyn vil det kunne stilles spørsmål om kostnaden er privat, og i verste fall vil man ikke få kostnaden godtgjort selskapet. (Kostnaden vil istedet være å anse som lønn) Civix Vel.. Ikke nødvendigvis riktig. I utgangspunktet her gjelder det jo et enkeltmannsforetak. Det er da rimelig i et regnskapsmessig perspektiv at produkter bestilles til "Fornavn, Etternavn, Adresse, Postnr, Poststed" og at dette er bilag til firmaet. Det er heller ingen regnskapsprinsipper som sier hvem at mottakeren av bilaget har konsekvens for gyldigheten. Det er et overveiende prinsipp at man kostnadsfører de bilag som er "kostnader" for bedriften - uavhengig om det er enkeltmannsforetak eller AS... ChrT Siter Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Fordelen ved å bestille til sitt enkeltmannsforetak, er at man slipper moms dersom man er momspliktig. Ulempen er at man mister alle rettighetene man har ved forbrukerkjøp (altså ingen angrerett eller reklamasjon). Derfor ville jeg ha vært forsiktig med hva som bestilles. Du kan uansett (innen et år tror jeg) overføre gjenstander til firmaet ditt for så å få tilbake momsen, forutsatt at firmaet er momspliktig så klar Siter Lenke til kommentar
Civix Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Angrerettloven gjelder kun for forbruker, ikke firmaer. Det jeg vet noen med enkeltmannsforetak gjør, er å bestille og betale som privatperson og legge det i regnskapet etterpå. Om dette er regnskapsmessig riktig, aner jeg ikke. Bilag bør alltid stiles til selskapet. Ved et eventuelt bokettersyn vil det kunne stilles spørsmål om kostnaden er privat, og i verste fall vil man ikke få kostnaden godtgjort selskapet. (Kostnaden vil istedet være å anse som lønn) Civix Vel.. Ikke nødvendigvis riktig. I utgangspunktet her gjelder det jo et enkeltmannsforetak. Det er da rimelig i et regnskapsmessig perspektiv at produkter bestilles til "Fornavn, Etternavn, Adresse, Postnr, Poststed" og at dette er bilag til firmaet. Det er heller ingen regnskapsprinsipper som sier hvem at mottakeren av bilaget har konsekvens for gyldigheten. Det er et overveiende prinsipp at man kostnadsfører de bilag som er "kostnader" for bedriften - uavhengig om det er enkeltmannsforetak eller AS... ChrT Det er i og for seg riktig, men det er skatteyteren som har bevisbyrden. Bilaget bør derfor stiles til selskapet, for å unngå å så tvil om det er en privat kostnad eller ikke. Civix Siter Lenke til kommentar
ChrT Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Det er i og for seg riktig, men det er skatteyteren som har bevisbyrden. Bilaget bør derfor stiles til selskapet, for å unngå å så tvil om det er en privat kostnad eller ikke. Civix Hei Civix 2 sider av samme sak: Bevisbyrden for å legitmere bilagene gjelder uavhengig om hvilket navn som står på fakturaen. Mitt firma kan bestille kjøkkenutstyr, men likeledes er dette et tvilsomt innkjøp, selv om jeg spiser lunch hjemme rett som det er... Fordelen med enkeltmannsforetak er at "firmanavnet" er det samme som person. Man kan riktignok legge til et "anvendt" firmanavn, men det vil være ditt privatnavn som blir registrert med organisasjonsnr i Brønnøysund.... I denne saken forutsetter jeg jo at alle innkjøp er relevant for kostnadsføring; enten 100% eller en anvendt brøk etter vurdering. I forhold til opprinnelig spørsmål er min anbefaling: - I den grad du kan bestille som privatperson: Gjør det. Da har du muligheter for retur og reklamasjoner. Dersom du nyter godt av firmakonto og tilsendt faktura (noe du sjeldent får som privatperson) - så må man avveie om fordelen med kreditt er større enn de fordeler man har ved forbrukerkjøp... (Noe jeg finner svært sjeldent selv om mitt firma har kostnader stort 150.000). ChrT Siter Lenke til kommentar
Civix Skrevet 15. september 2004 Rapporter Del Skrevet 15. september 2004 Det er i og for seg riktig, men det er skatteyteren som har bevisbyrden. Bilaget bør derfor stiles til selskapet, for å unngå å så tvil om det er en privat kostnad eller ikke. Civix Hei Civix 2 sider av samme sak: Bevisbyrden for å legitmere bilagene gjelder uavhengig om hvilket navn som står på fakturaen. Mitt firma kan bestille kjøkkenutstyr, men likeledes er dette et tvilsomt innkjøp, selv om jeg spiser lunch hjemme rett som det er... Fordelen med enkeltmannsforetak er at "firmanavnet" er det samme som person. Man kan riktignok legge til et "anvendt" firmanavn, men det vil være ditt privatnavn som blir registrert med organisasjonsnr i Brønnøysund.... I denne saken forutsetter jeg jo at alle innkjøp er relevant for kostnadsføring; enten 100% eller en anvendt brøk etter vurdering. I forhold til opprinnelig spørsmål er min anbefaling: - I den grad du kan bestille som privatperson: Gjør det. Da har du muligheter for retur og reklamasjoner. Dersom du nyter godt av firmakonto og tilsendt faktura (noe du sjeldent får som privatperson) - så må man avveie om fordelen med kreditt er større enn de fordeler man har ved forbrukerkjøp... (Noe jeg finner svært sjeldent selv om mitt firma har kostnader stort 150.000). ChrT Hei ChrT Jeg mente selvfølgelig ikke at man kan bestille hva som helst bare det står firmanavn på kvitteringen..som du nevner må kostnaden vedrøre driften. I tilfeller hvor firmanavn og privat navn er det samme er det jo ikke noe problem.. Nå er det jo sånn at mange enkeltmannsforetak opererer med eget selskapsnavn. I de tilfellene bør fakturaen stiles til selskapsnavnet og ikke privat navn. Det er du vel ikke uenig i Se forøvrig regnskapsloven paragraf 2-3 punkt 2, krav til dokumentasjon. Her stilles det krav til angivelse av partene. Da betyr at selskapsnavnet skal angis og ikke privat navn. Civix Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.