Gå til innhold

Hva som ikke er bra med Macintosh


Anbefalte innlegg

Hei folkens! Fikk idéen til denne tråden da Zapchud og jeg diskuterte frem og tilbake rundt den nye iMac'en i en liten evighet. De fleste her inne er vel sannsynligvis macbrukere og forhåpentligvis ganske fornøyd med datahverdagen. Allikevel finnes det sikker småting med Apple og Macintosh man gjerne skulle sett annerledes. Dette er stedet å nevne det!

 

Jeg ber om at folk gjør et forsøk på å holde seg litt saklige og i det minste gjøre et forsøk på å argumentere for sitt syn. Det er selvfølgelig lov å komme med motforestillinger...

 

Jeg får begynne da, siden jeg starter denne tråden. Hva er det jeg ikke liker?

 

I OSX, så betyr (x) symbolet i programvinduer én av to ting. Enten avslutter man programmet, ellers så lukker man alle aktive vinduer i programmet. Jeg mener dette er helt fjernt da man er nødt til å kunne forutse hva OS'et gjør uten å lære seg hvordan det behandler forskjellige applikasjoner. Nemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at det burde vært en slags X knapp til som så litt større ut. Denne kunne vært brukt hver gang X knappen avsluttet hele programmet.

 

I Apple sin designmanual står det at programmer som funker sammen med hardware på noen måte er programmer som avsluttes ved et trykk på X. Programmer som iSync som brukes med mobiler.

 

 

  • - Man kan ikke skalere vinduer fra alle sider.
  • - Ikke støtte for "back" kanppen på musa i Finder.
  • - Ikke adressefelt i Finder.
  • - Ikke noe stor bildevisning i Finder.
  • - QT er en elendig videoplayer fordi den spiller jo nesten ikke en drit. Få inn litt flere codecs da!

Lenke til kommentar
I OSX, så betyr (x) symbolet i programvinduer én av to ting. Enten avslutter man programmet, ellers så lukker man alle aktive vinduer i programmet. Jeg mener dette er helt fjernt da man er nødt til å kunne forutse hva OS'et gjør uten å lære seg hvordan det behandler forskjellige applikasjoner. Nemlig.

Hæ?

 

Hva er det du babler om? Trykker man på den røde X'en så lukkes IKKE programmet, det bare vinduet. Unntakene er Systemvalg og Iphoto, der lukkes hele programmet. Sånn var det ikke før på de to, men etter en eller annen oppdatering så ble det slik. Jeg har funnet ut at det passer meg meget bra, og Apple visste sikkert det før meg ;)

 

Hva jeg liker med min PowerBook:

 

Systemet er pent å se på. Slikt betaler jeg for, fremfor CS og andre spill som ikke opptar meg.

 

Maskinen er av aluminium og den føles solid. Den er nett som ny!

 

Den er veldig liten (12") og jeg tar den med meg over alt. Ryggsekken "slenger" jeg litt rundt meg, uten å måtte bekymre meg for maskinen.

 

En maskin fra Apple varer lenge. Selvsagt går den ut av produksjon og prosessoren blir gammel, men som eksempel: folk kjører fremdeles siste OSX på gamle 300-400 mhz prosessorer, og trives med det.

 

Det er et UNIX-operativsystem. Jeg har ikke mye greie på det, men registrerer at jeg har en oppetid på over tre uker. Virus finnes sikkert, men jeg har aldri fått erfare et.

 

Browseren min, Safari, fjerner pop-ups. Det gjør vel en oppdatering til Explorer også, men da blir man påtvunget allverdens søkemotor-shitt og graps.

 

Når jeg lukker maskinen, og den går i dvale, er der et lite pulserende lys på fremsiden som indikerer dette.

 

På undersiden av maskinen er det noen dioder som indikerer hvor mye batteri jeg har igjen, selv om maskinen er i dvale.

 

Office for Mac (laget av MS) er penere! MYE penere, fordi det tar bruk av 3D-kortet.

 

 

Jeg kunne fortsatt i en evighet. Jeg vet at motargumentene er pris, ytelse i forhold til pris, og bla bla bla, men herregud... Jeg driter i det. Jeg ville bare ha en maskin som fungerer, og som fungerer lenge. Jeg hadde penger til å betale for litt luksus.

Lenke til kommentar
I OSX, så betyr (x) symbolet i programvinduer én av to ting. Enten avslutter man programmet, ellers så lukker man alle aktive vinduer i programmet. Jeg mener dette er helt fjernt da man er nødt til å kunne forutse hva OS'et gjør uten å lære seg hvordan det behandler forskjellige applikasjoner. Nemlig.

Hæ?

 

Hva er det du babler om? Trykker man på den røde X'en så lukkes IKKE programmet, det bare vinduet. Unntakene er Systemvalg og Iphoto, der lukkes hele programmet. Sånn var det ikke før på de to, men etter en eller annen oppdatering så ble det slik. Jeg har funnet ut at det passer meg meget bra, og Apple visste sikkert det før meg ;)

Det er jo akkurat det han babler om! Det finns egentlig ingen logisk konsekvens!

Lenke til kommentar

For all del folkens, misforstå meg rett. Jeg er stort sett kjempefornøyd med mac'ene mine og OSX, det betyr derimot ikke at jeg nødvendigvis er fornøyd med alt.

 

Både iPhoto og Garageband avsluttes med (x). Hva Apple skriver i designmanualen er nå så, men et brukergrensesnitt bør være så konsekvent som mulig slik at brukeren alltid vet hva han kan vente seg.

 

Når det gjelder manglende adressefelt i finder ser jeg personlig ikke hvilken verdi dette ville ha i det hele tatt. Å ha en masse C:\Bruker\dokumenter\ etc. er jo på mange måter bare med på å gjøre grensesnittet mindre menneskevennlig i mine øyne. Med kolonnevisning er det jo dessuten kjempeenkelt å se hvor du faktisk befinner deg i hierakiet visuelt...

 

Hvis den nye søketeknologien som er annonsert i Tiger blir så bra som Apple påstår vil jo dessuten den fysiske adressen til filene bli enda mindre relevant.

Lenke til kommentar
Når det gjelder manglende adressefelt i finder ser jeg personlig ikke hvilken verdi dette ville ha i det hele tatt. Å ha en masse C:\Bruker\dokumenter\ etc. er jo på mange måter bare med på å gjøre grensesnittet mindre menneskevennlig i mine øyne. Med kolonnevisning er det jo dessuten kjempeenkelt å se hvor du faktisk befinner deg i hierakiet visuelt...

Om du jobber mot server sammen med en del andre og skal fortelle sidemannen hvor en fil ligger på serveren er det veldig greit å bare copy&paste adressen. Så limer sidemannen inn og er der med en gang.

 

Å ikke ha adressefelt i Finder er jo like dumt som å ikke ha det i Safari. Tenkt om man må drive å søke seg frem til alt i Safari også. Tror nok ikke dette er den beste løsningen om man vet hvor man skal.

Lenke til kommentar
Å ikke ha adressefelt i Finder er jo like dumt som å ikke ha det i Safari. Tenkt om man må drive å søke seg frem til alt i Safari også. Tror nok ikke dette er den beste løsningen om man vet hvor man skal.

Jeg er enig. Syns det er litt tungvint å jobbe med filer og sånt.

 

Og den innebygde CD-brenninga. Ikke kan jeg bruke plater på over 700MB (fordi jeg bare får brenne ca. 30MB på dem) og ikke kan jeg ta kopi av CD midlertidig til harddisk, og så rett ut på CD igjen (f.eks. kopi av audio-CD), såvidt jeg vet. Meget kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg savnet også adressefeltet til å begynne med, men de få gangene jeg har rotet meg bort og ikke vet hvilken folder jeg er det en fin knapp til høyre for tannhjulet som viser meg hele pathen. Bruker som oftest kolonnevisning i Finder, og da ser man det meste av pathen bakover.

 

Savner også å kunne resize fra alle sider.

Windows har en fordel,, du kan gjøre alt uten å bruke mus.

 

Ellers så er jeg fornøyd med macen min.

 

Andreas

Endret av andemann
Lenke til kommentar

Såklart; mus!

Jeg er overhodet ikke fornøyd med den optiske leseren i Apple Pro Mouse! Nå kan det tenkes at jeg er litt sånn storforlangende når det kommer til mus, og sjelden kjøper dem under 400,-, men det får da være grenser! Jeg foretrekker å bruke en Logitech Pilot til 100,- enn den røtne optiske "tilrettelagt for funksjonshemmede"-musa til Apple.

 

Syns de kunne ha slått seg på kakk med Logitech/Razor og fått utvikla en ordentlig mus... Mac'ene er jo tross alt retta mot designere og sånt.

 

/me bruker en Logitech MX500 ved Mac'en

Lenke til kommentar

Mine problemer med macplattformen er relativt få:

  • Manglen på utvalg i nedre del (prissjikte) av hardware. Som flerfoldige ganger nevnt i iMac-tråden; det fins ingen ordentlig utbyggbare maskiner til ca. 10000 kroner.
     
  • Lange ventetider på spill, om de i det hele tatt kommer, samt mangel på utvalg i grafikkort. Heldigvis skjer det stadig forbedringer på begge disse feltene.
     
  • Prosessorhastighetene i nedre prissjikte er et stykke bak sine x86-konkurrenter, men heldigvis skjer det ting her også.

Dette er alt jeg kommer på i farta. Med unntak av spill er jeg i grunnen veldig fornøyd med det meste av software. OS X er flott, og oppdateringsfrekvensen synes jeg er helt perfekt. Finder kunne vært litt mindre problembarn, men siden jeg får gjort det jeg skal gjøre på en halvfornuftig måte skal jeg ikke klage. :-)

 

Edit: Torbx: Fikk du med deg nøyaktig hva som er tema? Hva som ikke er bra med mac, ikke hva som er bra. ;-)

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
Pluss at de kanskje gjerne trenger lydkort med støtte for analog 7.1-lyd. Altså, ikke optisk. Fordi mange sitter gjerne på anlegg som er analog only.

Finnes det ikke adaptre som konverterer mellom analog/digital da?

AD/DA konverter får man kjøpt ja.. Det er helt normalt at dette brukes i hi-fi

anlegg. ikkje alle som er fornøyd med AD/DA konverteren i f.eks cd-spiller.

 

 

Du får disse i de fleste prisklasser, brukt kan du få en meget bra til et par tusen.

Lenke til kommentar
AD/DA konverter får man kjøpt ja.. Det er helt normalt at dette brukes i hi-fi

anlegg. ikkje alle som er fornøyd med AD/DA konverteren i f.eks cd-spiller.

 

 

Du får disse i de fleste prisklasser, brukt kan du få en meget bra til et par tusen.

"Et par tusen" er gjerne 1300,- mer enn det man bruker på lyd til gamer-maskinen... Da er det nesten bedre å kjøpe en ordentlig forsterker med optisk inn og ordentlige høytallere... Ufint av Apple. De burde lage noen mer konsumentvennlige lydkort, kan tenkes. Nå aner jeg dog ikke så mye om middle-end lydkort til Mac, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...