Gå til innhold

Nok en Internet Explorer advarsel


TCi

Anbefalte innlegg

Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=244858

I et intervju med den tyske avisen Berliner Zeitung sier talsmann Michael Dickopf ved BSI at brukere bør bytte nettleser til Mozilla eller Opera. Nettleseren Mozilla er en gratis nettleser laget på dugnadsprinsippet, mens Opera er et norsklaget kommersielt program.

 

Ifølge Dickopf er Internet Explorer spesielt utsatt for virus og ormer.

- Standard praksis ved BSI er å bruke flere forskjellige nettlesere, sier Dickopf til Berliner Zeitung.

 

Jeg vet at det er mange på dette forumet som bruker Opera, men hvor mange er det egentlig som fremdeles våger å bruke Internet Explorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å påstå at Opera er så veldig mye sikrere, er ihvertfall bare tull.

 

Jeg kjører Opera på en maskin hjemme. Faktisk så har ikke IE vært i bruk på lenge. Men alikevel så fant Trend Micro HouseCall, 2 stk trojanere, som begge har kommet inn via Opera i form av såkalt malicious code.

 

Så det er nok en sannhet i det Microsoft sier i samme artikkel:

 

Den tyske avdelingen av Microsoft benekter at deres programvare er mindre trygg enn andres, og påpeker at de utgir skikkerhetsoppdateringer hver gang en feil blir oppdaget.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Så det er nok en sannhet i det Microsoft sier i samme artikkel:

 

Den tyske avdelingen av Microsoft benekter at deres programvare er mindre trygg enn andres, og påpeker at de utgir skikkerhetsoppdateringer hver gang en feil blir oppdaget.

 

 

mvh

Pantera

Som om ikke alle andre gjør det ;)

 

Internet Explorer har blitt litt sikrere med SP2 for XP. Men fremdeles så er Mozilla og Opera sikrere da veldig få sider finnes som utnytter eventuelle sikkerhetshull.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Så det er nok en sannhet i det Microsoft sier i samme artikkel:

 

Den tyske avdelingen av Microsoft benekter at deres programvare er mindre trygg enn andres, og påpeker at de utgir skikkerhetsoppdateringer hver gang en feil blir oppdaget.

 

 

mvh

Pantera

Som om ikke alle andre gjør det ;)

 

Internet Explorer har blitt litt sikrere med SP2 for XP. Men fremdeles så er Mozilla og Opera sikrere da veldig få sider finnes som utnytter eventuelle sikkerhetshull.

Og de oppdateres oftere (spesielt Mozilla).

Lenke til kommentar

Jeg konverterte for noen måneder siden til Mozilla, og jeg har ikke angret. Flere funskjonaliteter, mindre/ingen spyware og et mye sikrere program er bare noen av fordelene jeg har fått med overgangen.

 

Ikke nok med at sikkerheten i IE er i faresonen, men programmet klarer heller ikke å vise sider korrekt (i henhold til w3-standaren). Dette ses ikke på de fleste sider, da mesteparten er utformet og tilpasset IE, men det vanskeliggjør webdesign beregnet for flere browsere og ødelegger nettets uavhengihet.

Lenke til kommentar
Brukervennligheten er mer enn nok til at jeg foretrekker Firefox fremfor IE.

At den er sikrere er bare et stort pluss :)

:yes:

Det vil jeg også si.. som f.eks. slipper du å åpne hundrevis av nye hvis du skal surfe.. Ctrl + T ..

 

Etter nesten hver bruk av IE finner Adaware filer som browser hijack og tracking cookie osv ..

Lenke til kommentar
Jeg vil fortsatt ha bevis for at alle andre browsere er så mye sikrere enn IE.

Foreløpig er alt jeg har sett, påstander.

 

 

mvh

Pantera

Jeg har ingen solide bevis, men du kan da tenke deg det.

 

Rundt 94% av alle som surfer på nett bruker Internet Explorer, det er da veldig logisk at det finnes flest sider på nettet som eventuelt utnytter sikkerhetshull (også som ennå ikke er funnet offentlig). Jo flere som bruker det jo flere vil utnytte det. At folk går over til andre nettlesere er veldig "sunt" for forbrukerene. Active X kontrolleren til IE er og VELDIG full av hull som kan utnyttes.

 

Du kan også lett teste IE sin sikkerhet. Bruk f.eks. IE i en uke og scan for virus og spyware. Deretter tar du en annen nettleser som Opera eller Mozilla og bruker den også en uke. Sammenlign resultatene. Testen er ubrukelig dersom du bare besøker de samme sidene som du pleier. Også ta en titt innom sider som ikke er så kjente, som muligens også bare er der for å sende spyware til maskinen din.

 

Selv har jeg brukt Opera i snart 3år og merket en dramatisk nedgang på antall spyware på maskinen. Browser Hijack forsøk har også nesten forsvunnet (IE blir fremdeles påvirket med dette selv om du ikke bruker den).

Lenke til kommentar
Du kan også lett teste IE sin sikkerhet. Bruk f.eks. IE i en uke og scan for virus og spyware. Deretter tar du en annen nettleser som Opera eller Mozilla og bruker den også en uke. Sammenlign resultatene. Testen er ubrukelig dersom du bare besøker de samme sidene som du pleier. Også ta en titt innom sider som ikke er så kjente, som muligens også bare er der for å sende spyware til maskinen din.

 

Det har jeg forsåvidt testa. Har nå kjørt ca 2 mnd med bare Opera. IE har ikke engang blitt startet. Oppdaterer jevnlig både AV-prog, Ad-aware og spybot, og kjører jevnlig scan med disse. Det jeg kan gå med på er en liten nedgang i spyware, men Ad-aware finner fortsatt en del. Men det den finner, er ikke av kritisk art, med tanke på sikkerhet. Dette gjelder forsåvidt IE såvel som Opera.

 

Et problem med IE er mengden trojanere, som kommer inn via såkalt malicious code, på, etterhvert mange web-sider. Skjønt problem og problem.....ingenting, som ikke AV-programmer/online virus scan kan fjerne. Etter å ha lest litt rundt på forumet her, så prøvde jeg Opera. Ifølge enkelte her, så skulle dette "problemet" være helt borte i Opera. Men jeg får stadig trojanere inn på maskina via Opera.

 

Mitt poeng er, at hverken IE eller Opera er sikre. (Mozilla skal jeg ikke uttale meg for mye om. Har riktignok testa Mozilla, men synes programmet i utgangspunktet var for dårlig, så det er helt uaktuelt for meg å bruke).

 

...men det er vel derfor det er viktig med gode AV-programmer, og en bra firewall.

 

Browser Hijack forsøk har også nesten forsvunnet (IE blir fremdeles påvirket med dette selv om du ikke bruker den).

 

...så her mener du at såkalte browser hijacks også kommer inn via Opera? Da er jo også det et bevis på at Opera heller ikke er så sikkert?

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Du kan også lett teste IE sin sikkerhet. Bruk f.eks. IE i en uke og scan for virus og spyware. Deretter tar du en annen nettleser som Opera eller Mozilla og bruker den også en uke. Sammenlign resultatene. Testen er ubrukelig dersom du bare besøker de samme sidene som du pleier. Også ta en titt innom sider som ikke er så kjente, som muligens også bare er der for å sende spyware til maskinen din.

 

Det har jeg forsåvidt testa. Har nå kjørt ca 2 mnd med bare Opera. IE har ikke engang blitt startet. Oppdaterer jevnlig både AV-prog, Ad-aware og spybot, og kjører jevnlig scan med disse. Det jeg kan gå med på er en liten nedgang i spyware, men Ad-aware finner fortsatt en del. Men det den finner, er ikke av kritisk art, med tanke på sikkerhet. Dette gjelder forsåvidt IE såvel som Opera.

 

Et problem med IE er mengden trojanere, som kommer inn via såkalt malicious code, på, etterhvert mange web-sider. Skjønt problem og problem.....ingenting, som ikke AV-programmer/online virus scan kan fjerne. Etter å ha lest litt rundt på forumet her, så prøvde jeg Opera. Ifølge enkelte her, så skulle dette "problemet" være helt borte i Opera. Men jeg får stadig trojanere inn på maskina via Opera.

 

Mitt poeng er, at hverken IE eller Opera er sikre. (Mozilla skal jeg ikke uttale meg for mye om. Har riktignok testa Mozilla, men synes programmet i utgangspunktet var for dårlig, så det er helt uaktuelt for meg å bruke).

 

...men det er vel derfor det er viktig med gode AV-programmer, og en bra firewall.

 

Browser Hijack forsøk har også nesten forsvunnet (IE blir fremdeles påvirket med dette selv om du ikke bruker den).

 

...så her mener du at såkalte browser hijacks også kommer inn via Opera? Da er jo også det et bevis på at Opera heller ikke er så sikkert?

 

 

 

mvh

Pantera

Jo forsåvidt enig med deg. Det er klart alle programmer ikke er helt sikre, det vil de aldri bli.

 

Angående Hijack forsøket. Poenget mitt var at IE ble angrepet og ikke Opera...

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...