Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkoplingsproblem i trådlaust nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Me leiger kjellaretasjen i eit 2-etasjars hus, kor huseigaren heilt i den eine enden av huset har plassert aksesspunktet til det trådlause nettverket.

 

Når eg og han eg bur med skal kopla oss på dette, blir det litt vanskeleg. Han har rom ca. 10 meter frå aksesspunktet, og får svært dårlege signal (som oftast poor), med det resultatet at han stadig fell ut av nettet.

 

Eg har ein bærbar PC av typen Aopen 1557 med det medfølgjande Intel-kortet. Det eg opplever er at eg for å klara å kopla meg på må ha ein avstand på max 8 meter til aksesspunktet. Men når eg då kjem innanfor denne avstanden får eg til gjengjeld svært god signalkvalitet (good/excellent).

 

Me lurer på kva som då kan vera feilen. Er det mest sannsynleg aksesspunktet eller pc-ane våre. Om eg ikkje tar heilt feil, har huseigaren sjølv ein pc som er kopla på dette nettverket i andre enden av huset, altså lengre vekke enn våre maskinar.

 

Me vonar at nokon kan koma med forslag som kan vera til hjelp. Kor langt skal i teorien eit slikt nettverk fungera (med nokre veggar her og der)?

 

På førehand, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er rimlig sikker på at dette har med innstillingene på antenner å gjøre. Rundstråleantenner sender i en sirkel rundt antennestangen, med noen graders spredning. Altså ikke i en "kule". Denne spredningen er forskjellig fra produsent til produsent. Det vil si at det er dårlig dekning over spissen, og under foten av antennen. Rekkevidden til denne typen nettverk er heller ikke mulig å si på generelt basis, da dette bl.a. er avhengig av sendestyrke og den ovennevnte spredningen. Dess mindre spredning, dess lengre rekkevidde. Dess strørre spredning, dess større dekningsområde nær AP.

 

Har AP'en to antenner, så kan det muligens hjelpe å justere en av disse slik at dekningsområdet blir mer optimalt. Alternativet er, om det er fysisk mulig, å sette på en ekstern antenne på enten AP eller maskinene. Et tredje alternativ, er å sette opp et AP i deres etasje. Støtter utleiers AP WDS, så kan dette gjøres trådløst.

 

Hvis du kjører WinXP, kan det hjelpe på oppkoblingshastigheten å disable Zero Configuration i Services, og kjøre produsentens konfigurasjonsvertøy i stedet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...