Gå til innhold

Spilling i ikke-native oppløsninger på 20" lcd !


gArd-

Anbefalte innlegg

Noen med 20" LCD som kan si meg hvordan det er å spille i ikke-native oppløsninger på en slik skjerm?! Siden den native er 1600x1200 er det jo på langt nær alle spill jeg kan kjøre i den oppløsninga med mitt x800pro.

 

Skjermen jeg vurderer er Viewsonic VP201B/S 20" siden den har fått god kritikk og ikke koster alt for mye...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen med 20" LCD som kan si meg hvordan det er å spille i ikke-native oppløsninger på en slik skjerm?! Siden den native er 1600x1200 er det jo på langt nær alle spill jeg kan kjøre i den oppløsninga med mitt x800pro.

 

Skjermen jeg vurderer er Viewsonic VP201B/S 20" siden den har fått god kritikk og ikke koster alt for mye...

Hei,

 

Jeg har den skjermen og kan dele noen erfaringer. Kjører den med et X800 PRO VIVO@16 pipelines. (Sapphire)

 

I native oppløsning er skjermen meget god til spilling. Kun litt rutenetteffekt ved lyse partier. Ikke ghosting.

 

Spilling i ikke-native oppløsning er bedre enn på en del andre, mindre LCD skjermer jeg har prøvd, men langt fra perfekt. Skjermen har mulighet for å kjøre ikke-native oppløsninger som "frimerke" i midten av skjermen, og det blir jo pent, men da får jeg en slags "tearing" effekt. Og, ja, jeg _har_ vsync enabled.

 

Skjermen har også et slags filter som "softer" bildet ved lave oppløsninger. Dette er behagelig å se på i lave oppløsninger, men bildet blir jo mer diffust. Dette filteret kan justeres trinnløst i menyen.

 

Generelt synes jeg ikke-native spilling funker meget bra ned til 1280x960/1024. Det er bare på liten tekst at man legger særlig merke til skaleringen. Spilling på 1024x786 er fullt ut akseptabelt i mange spill, f.eks X-plane, som ikke funker bra i andre oppløsninger IMO. Spilling i 800x600 er ikke pent, ulogisk nok, for man skulle tro at man bare kjørte pixel-dobling(firedobling), men det ser "ræva" ut.

 

Stort sett funker skjermen bra til spilling, men CRT er bedre, ingen tvil. Alt i alt er det likevel verdt det, synes jeg da. Film funker greit, forresten.

 

CD

Lenke til kommentar

okei da har du akkurat samme skjermkort som meg.. mitt er også modda til 16 pipelines..

 

Hva mener du med "tearing" effekt?! samme som skjer om man spiller uten vsync på en CRT?! altså at noe/deler av bildet liksom ikke henger helt med resten i korte intervaller?! (f.eks. om man snur seg veldig raskt)

 

Hvis jeg først skal bruke 8500 kr på en skjerm vil jeg at den skal svare til forventningene mine så er litt viktig å få høre hva folk som har testa den mener. Problemet er jo at f.eks. i HL 2 regner jeg ikke akkurat med at jeg får spillt det optimalt i 1600x1200 med mitt system. Det består forøvrig av en p42,6 @3,2 og 512 pc3200ll dual ddr ram (snart 1024mb) på et Asus P4C800 Deluxe hk.

 

Det finnes f.eks. mange spill jeg liker å kjøre i 1152 eller 1280, men siden du sier den fungerer greit ned til de oppløsningene går vel det bra. Jeg sitter på en 17" LCD på skolen her nå, herregud det ble jo helt elendig i 800x600. Rett og slett vondt å se på!

 

Når du sier film fungerer greit, hva er det som trekker ned?! Egentlig er det det som teller mest siden jeg ikke spiller på langt nær så mye som je gjorde før.

 

For noen år siden var jeg veldig aktiv i CS og brukte 800x600. Det blir jo håpløst på en LCD. Men en 20" er jo større enn min 17" CRT så man skulle vel tro at det tilsvarer ca. 1280x1024 eller noe på en 20". Og da blir det jo ikke så ille kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...