Jump to content
Sign in to follow this  
audhage

Støy fra GeForce4 TI 4200

Recommended Posts

Hei

Jeg har et GeForce4 TI 4200 som bråker noe helt sinnsvakt (det var ikke slik da jeg kjøpte det)

Er det noen her som vet hva jeg burde gjøre for å dempe det?

Hei, og velkommen til forumet!

Bråket kommer fra viften eller...?

Jeg tipper at det er kulelageret el. som har gått istykker. I så fall bør dette dekkes av garanti. Ta en telefon eller send en mail til butikk du kjøpte skjermkortet.

I noen tilfeller er det nok med 1 dråpe symaskinolje inne i midten av viften hvor motoren sitter. Du kan jo prøve å demontere viften, rense den for all støv og så gi den en dråpe symaskinolje. Billig og effektivt :thumbup:

Jeg har et Asus GF4 Ti4200. Ble lei bråk og dårlig kjøling. Koblet vekk viften og stripset på en 80mm. som tusler på 1400rpm. Resultat: bedre kjøling og så godt som lydløst. Dessuten er det billigere og enklere enn ny kjøler eevt. heatpipe. Dessuten voider man ikke garantien pga. man ikke demonterer noe.

Lykke til!

Om det så er kulelageret, hva kan jeg gjøre da? Garantien er gått ut og jeg har lite lyst til å kjøpe et nytt kort da jeg faktisk er ganske fornøyd med det jeg har. Vil Zalman'en eller microplex'en fikse problemet? Uansett, hvet dere hvilken desibel det er på disse viftene?

Om det så er kulelageret, hva kan jeg gjøre da? Garantien er gått ut og jeg har lite lyst til å kjøpe et nytt kort da jeg faktisk er ganske fornøyd med det jeg har. Vil Zalman'en eller microplex'en fikse problemet? Uansett, hvet dere hvilken desibel det er på disse viftene?

Hvis viften er defekt kjøper du ny vifte eller heatpipe. Med heatpipe trenger du ikke vifte.

Du bør kanskje vurdere denne, så slipper du å modde så mye på kortet.

Jo zalman eller microplex sin løsning vil nok fikse problemet, skal du kjøpe en kjøleløsning til kortet ditt så pass på at det er en passiv løsning og at du har god luftflyt i kabinettet.

Dog det er jo mulig at det er bare smurningen som mangler og det ordner du med symaskinoljen eller noe annet på boks men ikke bruk så mye da det lett kan bli søl i kabinettet (smurning skal ikke lede elektrisitet, men bruk lite i alle fall).

Takker. Hadde tifeldigvis litt symaskinolje i huset så jeg skal prøve det i morgen. hvis ikke det funker får jeg betale litt.

takker for hjelpen (genialt forum)